O navă cargo chineză a finalizat în premieră o călătorie comercială prin Oceanul Arctic către un port din Marea Britanie, ajungând la destinație în jumătate din timpul obișnuit de tranzit pentru exporturile Chinei în Europa, transmite agenția Xinhua, citată de Reuters și HotNews.
Călătoria inaugurală a navei „Istanbul Bridge”, estimată inițial să dureze 18 zile, a fost întârziată cu două zile din cauza unei furtuni în largul coastelor Norvegiei, însă vasul a ajuns totuși în Europa mai devreme decât ar fi făcut-o navele de marfă care trec prin Canalul Suez sau ocolesc Capul Bunei Speranțe din sudul Africii. Aceste călătorii durează, de obicei, între 40 și 50 de zile.
Noua Rută Maritimă a Nordului, cunoscută și sub denumirea de Pasajul de Nord sau Drumul Mătăsii Polar, se întinde în întregime prin apele arctice și în interiorul zonei economice exclusive a Rusiei. Ea poate fi acum parcursă de nave datorită încălzirii globale.
Traversarea reușită de „Istanbul Bridge” reprezintă prima cursă programată, cu scop comercial și caracter de linie expres, care conectează direct porturile chineze de mai multe destinații europene - inclusiv, în premieră, un port britanic. Transportând aproximativ 4.000 de containere din portul chinez Zhoushan, „Istanbul Bridge” a acostat luni în Felixstowe - cel mai mare port de containere din Marea Britanie - și urmează să facă escale în Germania, Olanda și Polonia, potrivit agenției Xinhua.
Reuters notează că drumul parcurs de nava „Istanbul Bridge” reflectă nevoia Beijingului de a-și diversifica piețele de export pentru a susține creșterea unei economii puternic dependente de vânzarea în străinătate a bunurilor manufacturate.
Regiunea arctică s-a încălzit în ultimele patru decenii de aproximativ patru ori mai rapid decât media globală, ceea ce a dus la o reducere dramatică a gheții marine și a creat ferestre sezoniere pentru navigația comercială. Totuși, condițiile meteorologice și de navigație de-a lungul pasajului arctic pot fi imprevizibile.