Marile investiţii în infrastructură duc la… Drumul de Centură
Foto: Iulia Kelt

Marile investiţii în infrastructură duc la… Drumul de Centură
Evaluaţi acest articol
(36 voturi)

În valoare de aproape 30 de milioane de euro, proiectul privind Drumul de Centură al municipiului Galaţi este, de departe, "vedeta" proiectelor de modernizare a infrastructurii rutiere din regiune. Consiliul Judeţului Galaţi, în parteneriat cu Primăria Municipiului Galaţi, a reuşit să-şi adjudece finanţarea pentru acest proiect, la capătul unui tur de forţă ce a presupus depunerea câtorva "metri cubi" de documentaţii şi studii tehnice, avize, aprobări etc., necesare pentru a răspunde tuturor cerinţelor Programului Operaţional Regional 2014-2020 - Axa prioritară 6 - "Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională" - Apel SUERD. Miza este una importantă pentru economia locală, dar şi pentru siguranţa circulaţiei, dat fiind faptul că Drumul de Centură va avea o lungime de 10,58 km, va fi lărgit la patru benzi şi va cuprinde inclusiv un pod hobanat (cu o suprastructură susţinută cu cabluri din oţel - n.r.) pentru ocolirea zonelor urbane mai aglomerate.

Atunci când vine vorba de traficul greu, de legăturile cu porturile de la Dunăre sau reţeaua de drumuri naţionale, de conectivitatea cu reţeaua de căi ferate, atunci toate drumurile din Galaţi duc… la Drumul de Centură.

Dacă este să-i urmărim traseul, varianta ocolitoare traversează deopotrivă zona industriala din estul Galaţiului, platforma combinatului siderurgic, dar şi zona economică din vestul oraşului. Drumul de Centură este o legătură vitală şi pentru zona legumicolă Zătun - Tuluceşti şi Lunca Joasa a Prutului Inferior, pentru Zona Libera, pentru porturile comerciale - inclusiv viitorul terminal multimodal, dar şi pentru Şantierul Naval Damen Galaţi şi firmele care gravitează în jurul industriei navale.

Numai că, deşi mobilitatea mărfurilor şi a forţei de muncă sunt elemente-cheie pentru dezvoltarea locală, Drumul de Centură nu a mai ţinut pasul, de ani de zile, cu necesităţile Galaţiului. Traficul rutier a devenit din ce în ce mai sufocant, cu nervi şi timp pierdut la volan pentru şoferi, cu întârzieri în circulaţia mărfurilor, dar şi cu riscuri ridicate de producere a unor accidente rutiere.

"Galaţiul suferă, într-adevăr, la partea de infrastructură, iar legat de această variantă ocolitoare am avut un număr foarte mare de solicitări de modernizare. O soluţie am reuşit să găsim în urma consultărilor pe care le-am avut cu primarul Ionuţ Pucheanu, cu city-managerul Marius Humelniucu, cu specialiştii din Direcţiile de Dezvoltare. Iniţial, a încercat municipalitatea să găsească o sursă de finanţare pentru acest proiect, pentru că era drum municipal. Dar până la urmă am găsit această axă de finanţare, pe Apelul SUERD din POR, unde doar CJ-urile erau eligibile, pe drumuri judeţene. Şi atunci ne-am gândit să transformăm drumul municipal în drum judeţean şi să se implice şi CJ Galaţi în modernizarea acestei artere importante, până la urmă, pentru întreg judeţul", ne-a explicat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

Prin apelul SUERD (Strategia UE pentru Regiunea Dunării), pe axa de îmbunătăţire a infrastructurii rutiere din POR 2014-2020, au fost eligibile 12 judeţe riverane Dunării, fiind puse la dispoziţie aproximativ 150 milioane de euro, fonduri gestionate de un organism intermediar neutru în raport cu potenţialii aplicanţi, respectiv Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, cu sediul la Cluj.

Elementele principale ale proiectului

Un avantaj important în promovarea proiectului Drumului de Centură a fost că, în 2017, municipalitatea Galaţi avea deja un studiu de fezabilitate pregătit, pe care CJ Galaţi l-a preluat şi l-a actualizat, aducând chiar şi o serie de elemente constructive suplimentare. Cel mai interesant element a fost includerea în proiect a construirii unui pod hobanat, o realizare inginerească de anvergură. Lungimea podului ar urma să fie de 456 de metri, dar cu tot cu partea de intrare-ieşire s-ar ajunge la peste 700 metri!

"E o lucrare cum nu s-a mai făcut în Galaţi. Nu va fi cât viaductul spre combinatul siderurgic, dar va fi "de efect" - o lucrare modernă, cu patru benzi, vor fi piste de biciclete, rampe de acces, vor fi şi trotuare pentru traficul pietonal. Dar cel mai important este că, dacă avem acest pod, nu se va mai intra cu traficul greu prin oraş. În plus, acest pod va scurta traseul iniţial al Drumului de Centură cu 2,6 km, ceea ce, desigur, e un avantaj pentru transportatori", a arătat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

Din punct de vedere tehnic, varianta ocolitoare a municipiului Galaţi a fost împărţită în patru tronsoane:

- Tronsonul I, str.Brăilei - Viaduct SIDEX, în lungime de 3.050 de metri şi o lăţime de 14 metri, cu patru benzi de circulaţie, 4x3,50 m;

- Tronsonul II, între Viaduct SIDEX şi bulevardul George Coşbuc, în lungime de 3.706 metri, lăţime variabilă până în 14 metri;

- Tronsonul III, între bulevardul George Coşbuc şi str. Al.Măcelaru/ str.Traian, în lungime de 567 de metri şi lăţime de 14 metri;

- Tronsonul IV, între str.Traian/ Macului şi Calea Prutului, în lungime de 3.542 de metri şi lăţime variabilă între 7,00 şi 10,5 metri, cu două benzi de circulaţie 2x3,5 metri.

Potrivit proiectului, o parte dintre lucrări vor fi specifice doar anumitor tronsoane, dar vor fi şi lucrări comune pe mai multe tronsoane. Printre altele, prin proiect se propun următoarele lucrări comune (tronsoanele I, II şi IV):

- Reabilitarea trotuarelor, realizarea rampelor de acces a persoanelor cu dizabilităţi;

- Realizarea unei piste pentru biciclişti pe tot tronsonul I şi tronsonul II;

- Amenajarea accesului la proprietăţi în limita de proprietate a drumului;

- Ridicarea la cota drumurilor a gurilor căminelor de canalizare, apă, gaze etc.;

- Lucrări de siguranţa circulaţiei.

Pe lângă podul hobanat ce va fi inclus în tronsonul II, proiectul mai prevede repararea şi reabilitarea podeţelor şi a podului rutier care trece în prezent peste conductele magistrale de termoficare (tronson I); realizarea unei reţele noi de colectare a apelor pluviale pe tronsonul I şi parţial pe tronsonul II, precum şi modernizarea reţelei existente pe tronsoanele II şi IV. De asemenea, planurile prevăd şi reabilitarea unor spaţii verzi.

Una peste alta, în total, în ceea ce priveşte elementele constructive, noua variantă ocolitoare a Galaţiului va include o pistă pentru biciclişti de 6,54 km, o suprafaţa carosabilă de 129.656 mp, trotuare de 11.874 mp, acostamente - 8.735 mp, şanţuri pentru apele pluviale - 12.361 mp, spaţii verzi - 20.919 mp. De asemenea, vor fi amenajate sensuri giratorii în intersecţiile cu str. Combinatului, bulevardul Milcov, bulevardul Siderurgiştilor, str. Traian Vuia şi str. Calea Prutului.

Derularea procedurilor

Chiar dacă este vorba de un proiect de anvergură, toată documentaţia necesară depunerii aplicaţiei de finanţare pentru Drumul de Centură al Galaţiul a durat mai puţin de trei luni.

"La început am fost puţin sceptic cu privire la şansele noastre de reuşită, dar din fericire parteneriatul dintre CJ Galaţi şi CL Galaţi a mers foarte bine. Toate hotărârile de CJ şi CL necesare pe parcursul procedurilor au fost date la timp, toate departamentele din cadrul CJ au tras tare pentru a pregăti documentaţia şi am reuşit să depunem proiectul la timp. Practic, am început undeva în luna octombrie şi până la 23 decembrie, chiar înainte de Crăciun, aveam proiectul depus", a arătat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

Desigur, premiul cel mare a fost prinderea finanţării. Proiectele eligibile au primit finanţare în ordinea depunerii, iar Galaţiul a prins "ultimul tren" al finanţărilor SUERD. Dacă ar fi aşteptat până după sărbători, în ianuarie, alte proiecte i-ar fi luat-o înainte, iar Drumul de Centură nu ar mai fi prins fonduri disponibile! La "virgulă", valoarea proiectului adjudecat de Galaţi este 135.196.480 de lei (29.555.019 euro), din care finanţarea nerabursabilă este de 132.492.550 de lei (28.963.918 euro).

În cadrul proiectului sunt prevăzute inclusiv sume pentru o serie de exproprieri pentru cauză de utilitate publică, pentru porţiunile în care drumul va fi lărgit. În total este vorba de 56 de poziţii - 11.000 mp de teren simplu şi 6.000 mp de teren şi construcţii, cu o valoare estimată în prezent la 6,5 milioane de lei.

Desigur, aplicaţia de finanţare a avut de urmat paşii tuturor procedurilor de verificare la ADR Nord-Vest, lucru care a mai durat câteva luni, însă faptul că Galaţiului a prins acest proiect va însemna un impuls pentru economia locală. E vorba atât de fluidizarea traficului, a creşterii siguranţei circulaţiei rutiere, cât şi de sume importante care vor intra în economia locală prin intermediul firmelor de construcţii, al angajaţilor care vor fi implicaţi în aceste lucrări, taxe, impozite etc.

Direct sau indirect, este un proiect de care va beneficia întreg Galaţiul şi nu este de mirare că, la sfârşitul lunii februarie, însuşi ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), Daniel Suciu, a ţinut să vină la Galaţi, pentru a semna contractul de finanţare pentru proiectul Drumului de Centură, dar şi pentru alte trei proiecte de modernizări de drumuri judeţene, depuse tot pe Apelul SUERD, în total fiind vorba de investiţii de peste 60 milioane de euro.

Lansarea licitaţiilor

Pentru a accelera punerea în aplicare a proiectului Drumului de Centură, procedurile de achiziţie, proiectare şi execuţie a lucrărilor au fost demarate încă dinainte de aprobarea efectivă a finanţării, fiind aplicat sistemul clauzei suspensive.

Licitaţia a fost lansată la mijlocul anului trecut, iar pe 14 noiembrie, când a fost termenul de depunere a ofertelor, proiectul nu a dus lipsă de aplicanţi. În cursă au intrat trei asocieri de firme şi un ofertant unic, în total fiind însă vorba de nu mai puţin de 26 de agenţi economici din România, dar şi din Italia, Bulgaria şi Austria. Ofertantul unic este Implenia Baugesellschaft m.b.H, care intră însă în licitaţie cu patru subcontractori. Iată şi celelalte oferte: asocierea SC TANCRAD SRL Galaţi & SC VEGA’ 93 SRL; asocierea SC AQUA PARC SRL (Roznov, jud. Neamţ) & SC MAVGO HOLDING SRL - Taşca, jud. Neamţ & HYDROSTROY AD Sofia, Bulgaria & SC IDEAL WINDOWS SRL Galaţi & SC SPC ELITE CONSULTING SRL Iaşi; asocierea OPERES Italia & COSEDIL S.P.A. Italia & SC EUROCOGEN Filiala Aninoasa SRL - Dâmboviţa. În plus, fiecare dintre membrii acestor asocieri vin la rândul lor cu o mulţime de parteneri sau subcontractori.

În prezent, aceste oferte sunt în curs de evaluare, atât la nivelul comisiei CJ de licitaţie, cât şi la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), urmând ca în perioada următoare să fie desemnat un câştigător. Acesta va avea la dispoziţie un termen de execuţie a lucrărilor, cu tot cu proiectare, de 36 de luni.

Pe lângă lucrările scoase la licitaţie de CJ Galaţi, mai există o licitaţie demarată de municipalitate, pentru lucrările suplimentare necesare extinderii şi modernizării Drumului de Centură, lucrări care, în formula în care s-a depus proiectul, nu sunt eligibile pe fonduri europene. În total este vorba de lucrări de 3,3 milioane de euro, iar până pe 27 februarie, termenul-limită pentru depunerea ofertelor, singura înscrisă a fost asocierea Vega 93 SRL – Tancrad SRL - SPC Elite Consulting SRL. În fapt, contractul ar urma să acopere lucrări precum amenajări ale reţelelor de utilităţi, reabilitarea parcărilor şi a spaţiilor verzi aferente, amenajarea pistei de biciclişti şi a rampelor pentru persoanele cu dizabilităţi, elemente care nu intră în profilul clasic al unui "drum judeţean".

Paşi stufoşi în procedurile de achiziţie publică

Legislaţia stufoasă şi procedurile lungi de verificare sau derulare a achiziţiilor au fost principalele impedimente cu care personalul CJ Galaţi s-a confruntat în derularea proiectului Drumului de Centură.

"Nu e vorba de blocarea achiziţiilor, de exemplu, cât de durata lor. Pentru proiectare şi execuţie a durat vreo două luni numai validarea la ANAP - sunt termene pentru clarificări, proceduri. Sunt paşi care trebuie respectaţi, pentru că, dacă nu respecţi toţi paşii din legea achiziţiei publice, există tot timpul pericolul să vină cineva să conteste sau să-ţi facă vreo reclamaţie la vreo instituţie că nu ai respectat anumiţi paşi din procedura de achiziţie şi atunci te trezeşti cu alte probleme", a arătat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

În acelaşi context, el a precizat că, deşi proiectul Drumului de Centură a fost depus la ADR Nord-Vest, acest lucru nu a reprezentat un impediment major în derularea procedurilor, dat fiind faptul că s-a lucrat foarte mult online, prin intermediul calculatoarelor.

Fonduri pentru drumuri, atrase prin Apelul SUERD

Din valoarea totală de aproape 150 milioane de euro alocate prin Programului Operaţional Regional 2014-2020 - Axa prioritară 6 - "Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională" - Apel SUERD, mai bine de jumătate (în total în jur de 80 milioane de euro) au fost adjudecate de şase dintre proiectele de infrastructură rutieră ale judeţului Galaţi.

Până în prezent, au fost deja semnate cu Ministerul Dezvoltării patru dintre proiecte. Cel mai important este cel al Drumului de Centură (30 milioane de euro), urmate de proiectele drumurilor judeţene DJ 251 A Corod - Drăguşeni, DN 26 (DJ 255) Pechea - Măstăcani şi DJ 254 Iveşti - Griviţa, care însumează şi ele 30 milioane de euro.

În perioada următoare se va semna finanţarea pentru DJ 242 A (Rădeşti - Găneşti) şi DJ 242 D (Rogojeni - Băneasa), proiecte de circa 20 milioane de euro.

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 10706 ori Ultima modificare Marți, 12 Martie 2019 10:34

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.