Informaţii la vedere pentru clienţii băncilor

Informaţii la vedere pentru clienţii băncilor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Instituţiile bancare şi nebancare vor trebui să-i informeze pe clienţi nu doar asupra obligaţiilor, ci şi asupra drepturilor, conform ordinului emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2012. De asemenea, acestea vor trebui să aibă în unităţi monitoare pe care să fie ruleze informaţii cu privire la serviciile bancare.

Date actualizate zilnic

„Monitoarele trebuie să aibă diagonala de 65 de centimentri. Cu o comandă centralizată, informaţiile trebuie actualizate zilnic şi trebuie să explice termenii bancari, comisioanele, dobânzile, afişate la intervale de 45 de minute cu durata de 15 minute”, a explicat comisarul Aurel Panfile, de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC).

Drepturile clientului

Care sunt drepturile consumatorului care solicită un credit? „Drepturile sunt diferite în funcţie de tipul de credit. În primul rând trebuie să i se aducă la cunoştinţă detalii cu privire la dobândă, dacă e fixă sau variabilă. 

Cea variabilă se schimbă zilnic, în funcţie de cursul monedei respective. Trebuie să mai ştie şi costul total al creditului pe care îl va plăti, adunând ratele. Dacă i se va spune înainte, va conştientiza şi se va gândi mai bine”, a mai spus comisarul.

Mare atenţie atunci când semnaţi contractul! Acesta poate fi preformulat sau editat pe loc. Trebuie citit foarte bine, pentru a avea siguranţa că nu conţine clauze abuzive.

Obligaţii şi dispute în instanţă

Cea mai mare obligaţie a clientului este aceea de a plăti rata la timp. În cazul unei întârzieri, apare penalitatea: rata creşte în funcţie de numărul de zile, cu câteva procente, după cum este stipulat în contract.

Multe dintre bănci îl obligă pe client să facă şi o asigurare. În caz de deces sau accident, asiguraţii preiau rata. Fiecare bancă interpretează accidentul în mod diferit, iar acest lucru trebuie întrebat înainte.

Dacă apar neînţelegeri sau clientul nu mai plăteşte rata, instituţia are dreptul să confişte bunurile acestuia. Problemele se rezolvă în instanţă. „Cel mai bun sfat pe care-l pot da: atunci când se face un credit important pentru familie, să fie consultat mai întâi un avocat, un jurist, sau chiar noi. O oră pierdută înlocuieşte zile şi luni de stat prin tribunale. Să facă şi o comparaţie între dobânzile diferitelor bănci, pentru că oricât de mică ar fi diferenţa, ea contează”, a mai spus Aurel Panfile.

Citit 815 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.