Panică la bord: Două nave ale AFDJ Galaţi, „piratate” de turci

Panică la bord: Două nave ale AFDJ Galaţi, „piratate” de turci
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • Subînchiriate la Izmit, navele „Midia 17” şi „Siliştea 2” au fost trecute sub pavilion turcesc fără aprobarea autorităţilor române

Pavilioanele româneşti ale unor nave aparţinând AFDJ Galaţi au fost schimbate cu unele turceşti în timp ce se aflau sub un contract derulat la Izmit (port la Marea Marmara), fără însă a fi respectate procedurile legale ce trebuie urmate în astfel de cazuri. Navele „Midia 17” şi „Siliştea 2” - şalande autopropulsate de tip hidroclap, folosite pentru transportul de materiale în timpul lucrărilor hidrotehnice - au fost închiriate de Navrom Reparaţii, care, la rândul său, a încheiat un contract cu o companie turcească în vederea participării la o serie de lucrări efectuate la construcţia unui pod din Izmit.
„Aceste nave au fost închiriate de Navrom Reparaţii pe o durată de doi ani, la tariful standard de 4.013 euro/lună de navă, cheltuielile cu combustibilii, salariile echipajelor şi întreţinerea şi funcţionarea navei fiind suportate de beneficiar”, ne-a declarat directorul adjunct al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.
Durata contractului dintre AFDJ Galaţi şi Navrom Reparaţii a început să se deruleze din septembrie 2012, dar navele au început efectiv lucrul în Turcia la sfârşitul lui decembrie, după ce au fost reabilitate şi s-au instalat o serie de echipamente de către Navrom Reparaţii. Totul a decurs în condiţii bune până acum câteva zile, când printre marinari s-a răspândit vestea că „turcii au pus mâna pe nave, cu tot cu echipaje”, ceea ce, dacă ar fi fost adevărat, ar fi semănat mai degrabă cu un caz de piraterie.
Nu a fost vorba de aşa ceva, dar s-a confirmat, totuşi, că nu iese fum fără foc. „Am luat legătura cu echipajele şi nu sunt probleme în ceea ce le priveşte. Se pare că totul a plecat de la faptul că, la un moment dat, s-a făcut o andocare pentru instalarea unor noi echipamente la bord şi tot atunci s-a trecut şi sub pavilion turcesc. De s-a schimbat pavilionul? Din câte am înţeles, dacă ar fi rămas sub pavilion străin, taxele plătite către stat de firma turcă ar fi fost mult mai mari şi prin urmare s-a apelat la acest artificiu. Marinarii s-au speriat pentru că s-au cerut actele navei, iar apoi, când au văzut şi pavilionul turcesc, au spus că, gata, li se fură navele”, ne-a declarat reprezentantul Sindicatului „Farul” din AFDJ Galaţi, Cozmin Apostol.
Utilizarea unui pavilion de complezenţă este frecvent întâlnită în navigaţia internaţională, tocmai pentru că impozitele plătite statului de pavilion sunt mai mici decât în statul de origine al armatorului, însă, pe de altă parte, în schimbarea pavilionului trebuie urmaţi o serie de paşi, pentru că această „simplă formalitate” are consecinţe importante atât în materie de drept internaţional, cât şi în ceea ce priveşte dreptul intern. Prin urmare, temerile echipajelor nu erau chiar fără fundament, iar schimbarea de pavilion nu ar fi trebuit să se facă fără acordul expres al proprietarului, adică al AFDJ Galaţi, lucru care nu s-a întâmplat.
Directorul general al AFDJ Galaţi, Mircea Răzvan Cristea, ne-a confirmat că există „unele probleme” în derularea contractului încheiat cu Navrom Reparaţii şi a precizat că, în cursul săptămânii viitoare, reprezentanţii AFDJ Galaţi vor merge la Izmit pentru a vedea la faţa locului care este situaţia cu echipajele şi navele „Midia 17” şi „Siliştea 2”, urmând ca, în funcţie de cele constate, să se ia măsurile care se impun.
Conducerea Navrom Reparaţii nu a putut fi contactată pentru oferirea unor lămuriri suplimentare vizavi de cele întâmplate în Turcia.

Citit 6029 ori Ultima modificare Vineri, 15 Februarie 2013 17:33

8 comentarii

  • postat de basil
    Duminică, 17 Februarie 2013 16:52
    La AFDJ exista un singur expert in drept maritim : C L C Alexandros Galeatzatos.Ar trebui consutat ;restul =DILETANTI MARUNTI...
    0
    0
    Raportează
  • postat de Nuta la Var
    Duminică, 17 Februarie 2013 10:13
    Mai, nea Silviule tu o faci sau chiar esti...? Nici legea nu iti da voie sa inchiriezi. Chiar te apara!?
    Cum adica, sa dai o multime de bani pe intretinerea navelor si sa le birjareasca altii!
    Dar mergi mai Siviule la Dorian. Nu stiu ce praseste pe acolo, dar poate iti poate spune cat s-a cheltuit si cat s-a castigat in ultimii 10 ani sa zicem.Ei, sa lasam oamenii - ei puteau trece cu tot cu nave la noul armator, daca ele se valorificau prin vanzare.
    0
    0
    Raportează
  • postat de jocher
    Duminică, 17 Februarie 2013 00:59
    mai oameni buni, chiar si barja la 4 mii de euro pe luna e pomana curata....doar in statele africane poate mai gasesc turcii prosti sa le dea nave in chirie cu 130 euro pe zi....dupa ce trage turcu de ele de le omoara (intretinere minima), atunci se va trezi si armatorul ca are de investit de cateva ori suma primita pentru aducerea la adevar....dar comisioanele cu siguranta au meritat riscurile....unde esti tu Tepes samd....
    0
    0
    Raportează
  • postat de silviu
    Sâmbătă, 16 Februarie 2013 14:47
    Vorbesti discutii cusila. Daca voiau sa le faca pierdute le faceau la licitatia de acum 2 ani.
    0
    0
    Raportează
  • postat de cusila
    Sâmbătă, 16 Februarie 2013 13:34
    de fapt directorii de la cele 2 societati vroia sa le faca pierdute, sa ia banii (vezi Flota)
    0
    0
    Raportează
  • postat de silviu
    Sâmbătă, 16 Februarie 2013 13:23
    Inchiriere, prestari servicii asta prea putin conteaza. Ideea este ca schimbarea de pavilion s-a facut conform unei proceduri vamale normale existente peste tot. In schimb nu am auzit pe nimeni sa faca tam-tam cand eu personal am schimbat pavilionul unor nave siriene sa lucreze pe frumoasele plaiuri mioritice pline de zvonaci si raspandaci. Aceasta procedura se intituleaza admitere temporara cu sau fara exonerare partiala si implica plata unor garantii vamale pentru schimbarea pavilionului, bani care se recupereaza in momentul incetarii procedurii. Va rog sa nu mai scrieti fara documentare. In schimb nimeni nu se intreaba si nu discuta impactul favorabil al prestarii unor servicii oriunde ar fi locul acestor prestari. Faptul ca minim 16 oameni cu tot cu familii au scapat de pericolul restructurarii, faptul ca AFDJ incaseaza niste bani etc.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Corina Var la Nuta
    Sâmbătă, 16 Februarie 2013 11:55
    Exista un contact de inchiriere? Nu este adevarat! AFDJ nu are dreptul legal sa inchirieze si ca atare exista un contract de prestari servicii.
    Mai pe inteles, AFDJ presteaza servicii pentru Navrom Galati-care deci este beneficiar. Iar acest "beneficiar" la randul lui face ce vrea cu navele. Ce "destept" e AFDJ-ul acesta!
    Domnule Amalinei, te rugam, mergi inca odata la domnul director adjunc si sa explice cum este cu "inchiriatul'' si cu ''beneficiarul''. Si daca o sa intelegi mata, ne vom stradui sa intelegem si noi.
    0
    0
    Raportează
  • postat de basil
    Sâmbătă, 16 Februarie 2013 04:19
    Pavilioanele roman si turc sunt pavilioane nationale .Cele de complezenta sunt :Panama,Cipru,Liberia etc.
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.