Remorcherul "Perseus", nava-fanion a flotei maritime româneşti, aflată în dotarea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, va avea parte, în sfârşit, de modernizările pe care le aşteaptă de foarte mulţi ani. Asta pentru că, în ultima şedinţă de Guvern, s-a aprobat alocarea a 44,86 milioane de lei, pentru retehnologizarea navei.
Modernizarea navei „Perseus” a fost, de-a lungul timpului, „o nucă tare” pentru Ministerul Transporturilor, iar tentativele de alocare a sumelor necesare retehnologizării s-au lovit adesea de scepticismul unor „specialişti”, care considerau că nava este mai degrabă „o epavă”, deşi an de an, iarna, remorcherul multifuncţional, cu clasă de gheaţă, era singurul capabil să dea piept cu sloiurile care asediau Dunărea. Nava are, într-adevăr, 27 de ani de serviciu, însă o retehnologizare i-ar reda o „a doua tinereţe” şi i-ar prelungi durata de exploatare cu cel puţin încă 20 de ani. Şi iată că, în sfârşit, lucrurile au început să se mişte.
„Remorcherul maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă Perseus - 6.600 CP se află în dotarea AFDJ Galaţi. A fost construit în 1989, la Şantierul Naval Brăila, şi se impune modernizarea şi retehnologizarea lui. Investiţia are o valoare de 44,86 milioane lei (aproape 10 milioane de euro - n.r.) şi o durată de 36 de luni. Finanţarea tuturor acestor proiecte de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor”, se precizează în Hotărârea de Guvern privind aprobarea notei de fundamentare a modernizării navei „Perseus”.
După cum v-am relatat în paginile ziarului nostru, în baza unui studiu tehnic realizat la solicitarea AFDJ Galaţi, atât Ministerul Transporturilor, cât şi Ministerul de Finanţe au aprobat, încă din 2015, parametrii tehnico-economici şi fondurile modernizării navei, însă nota de fundamentare s-a „împiedicat” pe undeva, pe la Secretariatul General al Guvernului (în perioada Cioloş - n.r.), pentru ca, în final, proiectul să rămână „în aer”. Prin urmare, hotărârea dată acum de Guvernul Grindeanu vine să îndrepte situaţia şi să asigure salvarea… navei-salvator.
După cum ne explica directorul AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru, corpul navei „Persues” are un grad de uzură foarte mic, iar retehnologizarea se va concentra, printre altele, pe înlocuirea motoarelor principale cu unele de nouă generaţie, o nouă structură a comenzii şi echipamente de radio-navigaţie. Investiţia este una binevenită în condiţiile în care un remorcher similar cu „Perseus” ar ajunge să coste cel puţin 25-30 milioane de euro.