Unde nu-i cap, vai de economie!

Evaluaţi acest articol
(24 voturi)
5 comentarii

Dacă ești gălățean, nu se poate să nu te treacă un fior rece când auzi că la Șantierul Naval Damen ar urma să fie concediați aproape 600 de oameni, un sfert din numărul de salariați ai unității! Șantierul naval și combinatul siderurgic formează ”structura de rezistență” a economiei gălățene, iar o ”fisură” în această structură poate avea efecte de la magazinul din colț, de unde siderurgistul sau navalistul își cumpără pâinea, până la marii beneficiari ai produselor din cele două unități. 
Din păcate, chiar dacă vorbim de doi ”coloși” ai economiei, nici măcar aceștia nu au fost feriți de efectele pandemiei de coronavirus. Dar ”anticorpii” împotriva acestei provocări au avut o eficiență diferită.
Combinatul pare a fi rezistat mai bine - chiar dacă a fost nevoit să-și ajusteze producția, planurile de investiții au fost reconfirmate, în ciuda crizei, s-a încheiat chiar un memorandum de colaborare la nivelul Guvernul pentru derularea unor proiecte.
Din păcate, la Damen, același Guvern, n-a găsit sau n-a fost preocupat de a găsi o modalitate de a îndrepta anomalia prin care celebrul contract al corvetelor, în loc să fie atribuit șantierului de la Galați – singurul care are în prezent capacități concrete de construire a navelor militare – a ajuns în curtea șantierului de la Constanța care, în afară de pliantele Naval Group, în domeniul militar nu se poate lăuda nici măcar cu o barcă gonflabilă...
Pandemia a fost pentru industria navală bomboana de pe colivă. SN Damen Galați s-a găsit prins într-o criză de o amploare pe care puțini ar fi anticipat-o. Se pune acum problema concedierii a sute de oameni. Asta e consecința când politicienii, oricare ar fi ei, fac jocuri de gleznă pe pielea economiei.
Ce va ieși din toată povestea asta vom vedea în lunile următoare. Cert este că, poate din anii '90 până în prezent, economia gălățeană nu a mai traversat o perioadă atât de plină de incertitudini. Nici măcar în 2008! Va fi tot un fel de ”scapă cine poate” sau de această dată vom da dovadă de mai multă înțelepciune? E o întrebare pe care, poate, ar trebui să și-o pună și politicienii, chit că luptele electorale le cam întunecă mintea...

Citit 2018 ori Ultima modificare Joi, 06 August 2020 18:41

5 comentarii

  • postat de Terente...din Galati Vineri, 07 August 2020 12:55 86.34.180.*** Link la comentariu
    6
    3

    Alo ,"nenea ziaristu", cum te striga de la balcon sfatosul concitadin, complet rupt de realitate si irecuperabil in melancolia ce-o poseda din plin suficientii neamului, bine le spui!
    Dar tare mi-e teama ca-i cam tarziu. Raul s-a produs, efectele incep sa se arate, cred ca in curand aici va mirosi nu numai a arahat ci si a mort!

    Raportează
  • postat de Doru Vineri, 07 August 2020 12:06 85.186.244.*** Link la comentariu
    2
    7

    Pentru tovarashu ziarist, editorialist, specialist pe probleme ieconimice: DAMEN e o companie privata, specializata pe constructii de vase offshore (adica pentru industria petroliera marina). Ca produce si vase militare, vase specializate, e asa, bonus. Ori, industria offshore din toata lumea s-a dus in cap din cauza scaderii pretului petrolului, nu din cauza de COVID. Disponibilizarea personalului se datoreaza lipsei comenzilor de vase offshore, tovarashe!

    Cat despre Guvernu care nu face si drege, ushurel cu pianu pe scari. Interlopii politici de la partidul rosu au anulat contractul pentru corvete atribuit direct lui DAMEN de Ciolos-tehnocratu si au organizat licitatie dedicata special-special pentru NG, cum numai ei stiu mai bine.

    Raportează
  • postat de Iancu Jianul Vineri, 07 August 2020 09:32 5.13.224.*** Link la comentariu
    13
    10

    Va fi prapad, iar nemernicii astia viseaza alegeri! Bine ar fi SA NU SE DUCA NIMENI LA ELE... sau cine se duce sa-si ia un covrig bonus!

    Ati distrus tot in tara asta... iar cele 1270 de intreprinderi fantoma sug banu statului impreuna cu pensiile speciale si licitatiile publice supraevaluate!

    Raportează
  • postat de Aloo , nenea ziaristu.. Vineri, 07 August 2020 09:04 192.121.87.*** Link la comentariu
    5
    25

    Sa fii matale sanatos.
    Sudori , lacatusi navali,mecanici,tubulatori,vopsitori... sunt primiti la Vard Braila,Vard Tulcea, chiar si la SN Constanta cu bratele deschise. Poate chiar si la salarii mai mari.
    Firme serioase , nu gogorita cum este damenul.
    Asta daca nu vor sa lucreze in Olanda sau alte tari.
    Mai greu este pentru functionarii cu pile si relatii de la birouri.

    Raportează
  • postat de eu Vineri, 07 August 2020 08:06 77.85.194.*** Link la comentariu
    8
    8

    Personal, consider ca e tranteala mare inzestrarea cu corvete a Marinei insa ma gandesc si la altceva. In perioada interbelica, atunci cand totul se construia la SN Galati, orasul / portul erau practic aproape in mijlocul tarii, de aici si pana la Nistru sunt vreo 2-300 km daca nu ma insel. Dupa primavara 1944, Dunarea la Galati din apa interioara a devenit frontiera si ma gandesc, nu stiu, zic si eu, ca poate o fi si o problema de ordin militar sa construiesti asa ceva langa rusi, pentru ca lumea poate nu stie ca daca te uiti din balcon in directia corecta, ii vezi pe rusi pentru ca ei sunt aici peste apa in fostul judet Cahul. Rog sa fiu contrazis daca e cazul. Insa chiar si asa, aici e spaga grea de luat, e contract de nivelul privatizarii Combinatului. Pana una alta, sa nu patim cum am patit in 1940 cu inzestrarea Armatei cand coruptia ne-a prins singuri in fata Razboiului iar pentru plecarea pe front a soldatului roman s-a facut colecta inclusiv de izmene... Si atunci aveam Marina !

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.