Imaginile cu profesoara batjocorită de câțiva puști cu caș la gură, care au apărut la doar câteva zile după ce un alt dascăl a fost înjunghiat în școală de un elev ”deranjat”, arată clar că dincolo de complexele cauze care generează, amplifică și mențin violența în școli, problema cea mare este a sistemului.
Școala românească mai are încă și dascăli buni, dedicați, cu vocație. Mai are și copii silitori, care ne fac cinste la olimpiade și ajung la universități de prestigiu. Chiar dacă puțini mai vin înapoi. Mai avem și acea mare masă de mijloc, formată din dascăli obișnuiți și elevi obișnuiți, care, chiar dacă nu ies în evidență, păstrează o linie cât de cât constantă, în care fiecare pare să își reașeze poziția în așa fel încât procesul de educație să fie unul acceptabil. Și da, sunt și situații dramatice precum cele amintite la început, în care, din orice punct am privi, lucrurile nu sunt deloc albe sau negre. O realitate în care direcțiile din care vin potențialele cauze sunt multiple și adeseori interferează în combinații explozive. Însă, în ecuația sistem - elev - familie, doar primul factor poate fi gestionat, pentru că ceilalți doi, aflați fiind sub influența degradării generale a societății, sunt greu de controlat. Doar printr-un sistem corect s-ar putea stabili niște limite peste care să nu sară nici copilul cel obraznic, nici părintele prea permisiv. Pentru că, în extrem de multe cazuri, școala violenței, în care puștii își atacă în fel și chip colegii și dascălii, își are rădăcinile acasă, loc unde sistemul penetrează mai greu sau deloc. Dar când sistemul nu pune piciorul în prag nici la școală, atunci vorbim de o luptă pierdută. Sistemul pierde pentru că aduce în rândurile dascălilor oameni nepregătiți, fără vocație și știință de carte, oameni fără prestanță și coloană vertebrală, pierde pentru că le dă voie copiilor cu telefoane în școli, cu care ei să-și filmeze măscările pe care tot ei le propagă mai apoi în spațiul public, promovând mizeria doar ca să șocheze. Că așa știu ei, că, dacă șochezi, ești ”cineva” și te ia lumea în seamă. Sistemul pierde pentru că nu are regulamente severe și permite accesul și trecerea prin școală a tuturor, doar ca să dea bine la statistici și să nu se piardă funcții și posturi. În anul școlar 2021-2022, peste 10.000 de acte de violență s-au petrecut în instituțiile de învățământ din toată țara. Calendaristic, înseamnă aproape 30 în fiecare zi. Pornind de la premiza că în fiecare dintre aceste conflicte au fost angrenați cel puțin doi elevi, putem avea o imagine clară și terifiantă a flagelului violenței care nu se oprește la poarta școlii și sare gardul.