Bună ziua am dat, fabrică de baterii ne-am căpătat

Bună ziua am dat, fabrică de baterii ne-am căpătat
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

Știrea zilei de marți a fost, fără îndoială, anunțul oficial al construirii la Galați a unei fabrici de baterii pentru mașini electrice, de către compania belgiană ABEE. Cu o valoare de 1,4 miliarde de euro, investiția celor de la ABEE este cea mai mare în domeniu din România, se va face la Galați și va crea mii de locuri de muncă, astfel că tonul triumfalist al comunicatului remis de municipalitatea gălățeană este de înțeles.

Părerile gălățenilor în ceea ce privește această investiție sunt destul de împărțite. Unii aplaudă, alții se întreabă dacă nu cumva ieri a fost un fel de „marți, 13”, adică am avut ghinion că a fost ales Galațiul pentru o astfel de investiție despre care afirmă că ar fi foarte poluantă.

Mai întâi, ce s-a spus oficial: fabrica se va construi în Zona Liberă, relativ departe de oraș, pe o suprafață de 60 de hectare. Romvolt este un proiect de fabrică de baterii litiu-ion, cu o capacitate totală de producție de 22 GWh. Vor fi generate în final circa 8.000 de locuri de muncă „pe care forța de lucru din zonă, bine pregătită, le aștepta cu interes”.

De profesie contabil, consilierul local Valeriu Onose a încercat să determine impactul financiar al viitoarei fabrici, sperând ca matematica lui „să nu dea erori semnificative”: „Costul realizării unui 1kWh se situează pe la 155 dolari, iar pentru 2026 se estimează scăderea acestuia la 100 de dolari. Cu o capacitate de 22 GWh pe an, rezultă un potențial de cifră de afaceri de cam 2,2 miliarde dolari (circa 10 miliarde lei), ușor mai mult decât cifra de afaceri a Liberty Galați SA. Dacă se finalizează, estimez că investiția ar genera pentru orizontul 2026-2028 o creștere a PIB-ului local cu cca 50%”.

Acum, și „cealaltă parte”. În primul rând, nu e sigur că forța de lucru care a mai rămas în Galați este atât de „bine pregătită” încât să acopere cele 8.000 de posturi.

În al doilea rând, există numeroase studii suedeze, germane etc. care afirmă că fabricarea unui acumulator pentru vehicule electrice poate elibera în atmosferă tot atâta dioxid de carbon cât ar rezulta din conducerea unui vehicul pe benzină timp de opt ani. Că bateriile vehiculelor electrice sunt fabricate din materiale și ambalaje care nu se reciclează ca o butelie din plastic și care, aruncate la întâmplare, poluează masiv. Că, pentru a construi o baterie de autovehicul - care cântărește 500 de kilograme - emisiile de dioxid de carbon sunt cu 74% mai mari decât în cazul producerii unei mașini convenționale eficiente, dacă fabrica folosește energie produsă din combustibili fosili.

Sunt doar câteva chestiuni pe care autoritățile locale trebuie să le explice clar gălățenilor, pe înțelesul oricui. Că opiniile care circulă pe net sunt greșite sau nu, ele merită un răspuns argumentat, pe care îl aşteptăm.

Citit 4671 ori Ultima modificare Miercuri, 28 Iunie 2023 06:15

Mai multe din această categorie:

11 comentarii

  • postat de da, e de bine....
    Miercuri, 28 Iunie 2023 16:41
    89.39.81.***
    din pacate cred ca forta de munca va fi adusa din afara, tari asiatice. rominilor nu le mai place decit munca superplatita. asta pentru ca pot trai din ajutoare sociale , alocatii la multi copii si toate trucurile pentru a tine un grup votant de un partid ce exceleaza in asta de la 90 incoace.....fa
    0
    0
  • postat de Iancu Jianul
    Miercuri, 28 Iunie 2023 14:31
    5.13.169.***
    Belgia este o tara comprimisa... de cand turcaletii si polacii au distrs-o! Daca te duci in Flandra... deja este arhiplin de africani.. ce stau sa-ti dea in cap seara... ca-n Bruxelles! Esenta este ca se da cu biciul... platesc prost... si cu doi in camera! Nu au respect, majoritatea MIMEAZA foarte
    0
    0
  • postat de florin
    Miercuri, 28 Iunie 2023 13:42
    86.124.200.***
    Nu am nici o idee fixa cu greta si ursula!Am o idee fixa cu timpeniile care ne sunt bagate pe git cu programe gen Fit for 55 !Programe la care noi astia simpli nu am fost intrebati daca suntem de acord!Pentru o utopica salvare a Pamintului europenilor li se ingradesc drepturi!Se mai vorbeste de DR
    0
    0
  • postat de Nicusor
    Miercuri, 28 Iunie 2023 09:42
    5.13.222.***
    Compania belgiană Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) NU a gasit circa 60 de hectare de teren in Belgia sa construiasca o fabrică de baterii electrice pentru industria auto ??? Fabrica de baterii auto, depozite de deseuri NUMAI in Romania. La ei PADURI, PARCURI, PANSELUTE SI AER CURAT. Am a
    0
    0
  • postat de eu
    Miercuri, 28 Iunie 2023 09:37
    86.124.202.***
    O mare problemă cu aceste baterii este litiul,care poluează cumplit în procesul de obținere și reciclarea, despre care îmi pot închipui doar...Dar să se facă! Locurile de muncă sunt cele mai importante pentru noi! Ca de obicei, unele comentarii sunt mai bune decât articolul în sine. florine, tu faci
    0
    0
  • postat de Electronul liber
    Miercuri, 28 Iunie 2023 09:15
    95.76.59.***
    În mod cert, această viitoare fabrică, dacă va avea în componență și un sector de reciclare, nu va fi ,,prietenoasă cu mediul", deci mare poluatoare! În altă ordine de idei, dacă ar fi una 100 % ecologică, nu o realizau belgienii în România, numai pentru forța de muncă ieftină și calificată (care de
    0
    0
  • postat de pro
    Miercuri, 28 Iunie 2023 09:10
    82.208.137.***
    Domnii jurnalisti sa se mai interesezedespre aceasta teapa.
    Nu am auzit de concernul ABEE si nici nu vom auzi.
    Firma investitoare este start-up, e de cercetare, adica va lua ceva bani pe proiecte europene, cateva credite, va construit o fundatie, o hala (buna si aia ca spatiu de depozitare) dupa
    0
    0
  • postat de Das
    Miercuri, 28 Iunie 2023 09:07
    82.76.59.***
    Investitiile cu adevarat profitabile, si ne poluante, sunt plasate in vestul tarii, cele de care fuge toata lumea, din cauza gradului ridicat de poluare, cum sunt constructia de baterii cu ioni de litiu , cine sa puna botu, fomisti ce de treizeci de ani, nu au facut nimic pentru crearea de locuri de
    0
    0
  • postat de florin
    Miercuri, 28 Iunie 2023 09:06
    86.124.200.***
    Cum UE nu detine resursele naturale pentru a produce aceste baterii preturile la masinile electrice in Europa vor deveni prohibitive!Stelantis pregateste afaceri pentru colectarea masinilor vechi si reciclarea lor! Stellantis a bătut palma cu Galloo pentru a colecta mașinile ajunse la pensie, maș
    0
    0
  • postat de florin
    Miercuri, 28 Iunie 2023 08:53
    86.124.200.***
    Sunt unul din putinii care spun ca programul Fit for 55 o sa duca la cubanizarea UE !UE acum importa de exemplu 81 % din litiu in stare bruta si 100% rafinat!Acum citeva zile a aparut o stire :
    ''Producătorii de litiu avertizează că este posibil ca oferta globală să nu acopere cererea pentru maşin
    0
    0
  • postat de un observator
    Miercuri, 28 Iunie 2023 08:38
    193.230.156.***
    Un lucru esential: sa nu visam colorat. Mai este timp destul. Apoi de vazut: eterna si fascinanta birocratie romaneasca. Nu spune nimeni nimic. Apoi ce se intampla prin vecinii apropiati de Galati, se rezolva conflictul din vecini? Apoi forta de munca: de unde calificari superioare, cu bac, fara bac
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.