Știrea zilei de marți a fost, fără îndoială, anunțul oficial al construirii la Galați a unei fabrici de baterii pentru mașini electrice, de către compania belgiană ABEE. Cu o valoare de 1,4 miliarde de euro, investiția celor de la ABEE este cea mai mare în domeniu din România, se va face la Galați și va crea mii de locuri de muncă, astfel că tonul triumfalist al comunicatului remis de municipalitatea gălățeană este de înțeles.
Părerile gălățenilor în ceea ce privește această investiție sunt destul de împărțite. Unii aplaudă, alții se întreabă dacă nu cumva ieri a fost un fel de „marți, 13”, adică am avut ghinion că a fost ales Galațiul pentru o astfel de investiție despre care afirmă că ar fi foarte poluantă.
Mai întâi, ce s-a spus oficial: fabrica se va construi în Zona Liberă, relativ departe de oraș, pe o suprafață de 60 de hectare. Romvolt este un proiect de fabrică de baterii litiu-ion, cu o capacitate totală de producție de 22 GWh. Vor fi generate în final circa 8.000 de locuri de muncă „pe care forța de lucru din zonă, bine pregătită, le aștepta cu interes”.
De profesie contabil, consilierul local Valeriu Onose a încercat să determine impactul financiar al viitoarei fabrici, sperând ca matematica lui „să nu dea erori semnificative”: „Costul realizării unui 1kWh se situează pe la 155 dolari, iar pentru 2026 se estimează scăderea acestuia la 100 de dolari. Cu o capacitate de 22 GWh pe an, rezultă un potențial de cifră de afaceri de cam 2,2 miliarde dolari (circa 10 miliarde lei), ușor mai mult decât cifra de afaceri a Liberty Galați SA. Dacă se finalizează, estimez că investiția ar genera pentru orizontul 2026-2028 o creștere a PIB-ului local cu cca 50%”.
Acum, și „cealaltă parte”. În primul rând, nu e sigur că forța de lucru care a mai rămas în Galați este atât de „bine pregătită” încât să acopere cele 8.000 de posturi.
În al doilea rând, există numeroase studii suedeze, germane etc. care afirmă că fabricarea unui acumulator pentru vehicule electrice poate elibera în atmosferă tot atâta dioxid de carbon cât ar rezulta din conducerea unui vehicul pe benzină timp de opt ani. Că bateriile vehiculelor electrice sunt fabricate din materiale și ambalaje care nu se reciclează ca o butelie din plastic și care, aruncate la întâmplare, poluează masiv. Că, pentru a construi o baterie de autovehicul - care cântărește 500 de kilograme - emisiile de dioxid de carbon sunt cu 74% mai mari decât în cazul producerii unei mașini convenționale eficiente, dacă fabrica folosește energie produsă din combustibili fosili.
Sunt doar câteva chestiuni pe care autoritățile locale trebuie să le explice clar gălățenilor, pe înțelesul oricui. Că opiniile care circulă pe net sunt greșite sau nu, ele merită un răspuns argumentat, pe care îl aşteptăm.