Am aflat despre acest proiect întâmplător, contactând apoi unul dintre profesorii organizatori, pentru a afla mai multe despre un eveniment din sfera şcolară, dar care merge dincolo de planificări şi curricula obligatorie, încurajând creativitatea în gândire şi scriere.
"Cuvinte, suflet și culori" are ca activitate principală organizarea unui concurs de scriere creativă, destinat elevilor din clasele VII-XII (13-19 ani) din școlile gimnaziale și licee. Am început ca un proiect mic, dornic să crească oameni mari atenți la felul în care se exprimă, motivați să-și înțeleagă emoțiile, valorile, să fie atenți la nuanțe și la cum se scrie și rescrie realitatea în cuvinte.
Cum am ajuns să organizăm un astfel de concurs?
Din dragoste și frustrare. Din dragoste pentru literatură, pentru limbile engleză și franceză, din dorința de a oferi elevilor noștri șansa la dezvoltare emoțională, gândire critică, creativitate.
Și frustrarea?
Din constatarea că majoritatea concursurilor copiază structura examenelor Cambridge, TEOFL, DELF și DALF. Când vorbim de examene cu certificate recunoscute la nivel internațional știm că reprezintă un standard de excelență în educație, fiind extreme de bine calibrate și structurate, dar chiar și așa limitele lor trebuie luate în considerare atunci când luăm în calcul progresul și dezvoltarea elevilor noștri.
Experiența cea mai dificilă?
Să învățăm să lucrăm în echipă. Spunem asta fără rușine, chiar cu îngrijorare. Este o abilitate esențială, considerăm noi, care nu se exersează aproape nicăieri în școală. Din această cauză celelalte activități ale proiectului se bazează pe echipe extinse care implică profesori din alte arii curriculare, elevi, alți membri ai comunității. Membrii echipei trebuie să încerce să-și găsească acel reglaj fin care implică și o dinamică emoțională sănătoasă, cât și o strategie bine calibrată pentru utilizarea resurselor și talentelor fiecărui participant. Altfel, chiar și cu bune intenții, se progresează foarte puțin, aproape deloc.
Experiența cea mai plăcută?
Sunt mai multe. Bucuria dată de lucrări excepționale. Și asta a venit uneori de la participanți care au obținut premii la Olimpiada națională de limbă engleză (pentru că, da, suntem fericite să avem de la prima ediție parteneri Colegiul Național "Nicolae Bălcescu" Brăila, Colegiul National "Dr. Ioan Meșotă" Brașov etc.), dar nu de puține ori de la licee și școli mai puțin cunoscute, din cele mai neașteptate colțuri ale țării. Ne-am dori foarte mult, de exemplu, să o întâlnim într-o bună zi pe doamna profesoară Liliana Mocrei de la Școala Gimnazială "Petru Mușat" din Siret, Suceava, și să vedem cum lucrează dumneaei, pentru că la fiecare ediție lucrările coordonate de doamna profesoară sunt mici bijuterii artistice, care se disting prin originalitate și stil.
Planuri de viitor?
Ne-ar plăcea foarte mult să avem posibilitatea de a transforma concursul într-o minitabără de creație și să-l putem duce o dată în Delta Dunării, altă dată într-un sat din Transilvania, dar pentru asta avem nevoie de mai mult sprijin și mai mulți parteneri. Un alt vis, poate mai puțin ambițios, dar la fel de apropiat sufletului nostru, este acela de a organiza, începând de anul acesta, întâlniri între elevii noștri și poeți sau prozatori, cu intenția de a transforma această inițiativă într-o activitate permanentă pentru edițiile viitoare. Noi să fim sănătoase!
Câteva cifre ale proiectului
* Concursul a ajuns la a IX-a ediție. Anul acesta, dosarul concursului a fost depus spre aprobare în cadrul Calendarului Proiectelor de Educație Extrașcolară Naționale și Internaționale 2025. Având în vedere că instituțiile organizatoare (Colegiul Național „Costache Negri” Galați și Liceul Teoretic „Sfânta Maria” Galați) și colaboratorii lor derulează și proiecte Erasmus+, concursul „Cuvinte, suflet și culori” încurajează participarea elevilor de alte naționalități. În edițiile anterioare, concursul a fost inclus în calendarele activităților educaționale județene, regionale și naționale aprobate de Ministerul Educației.
* Pentru buna desfășurare a proiectului, avem trei parteneri: Casa Corpului Didactic Galați, Asociația Română a Profesorilor Francofoni - sucursala Galați și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Galați.
* La ultima ediție, concursul a beneficiat de participarea a 43 de școli din 26 de județe.
* Temele propuse de-a lungul anilor se centrează pe universul adolescenței (prieteniile, emoțiile, tehnologia informației, hobby-urile, mediul înconjurător etc.).
Prof. Lavinia Crintea - Colegiul Național „Costache Negri” Galați
Prof. Otilia Machedon - Liceul Teoretic „Sfânta Maria” Galați
Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi site-urile: https://cuvintesufletculori.weebly.com, https://bit.ly/cuvinte-suflet-culori
Adolescenţii şi Inteligenţa Artificială, tema din acest an
Anul acesta, tema concursului este "Adolescenții și Inteligența Artificială. Ghid de supraviețuire în era digitală". Concurenţii sunt invitaţi să exploreze diferențele subtile (sau evidente) dintre un text scris de o persoană citită și cultivată și unul generat de AI.
"Oamenii aduc emoție, experiență personală, subtilități culturale și stiluri unice. În schimb, AI poate fi impresionant prin structură, precizie și capacitatea de a imita stiluri, dar îi lipsește acea scânteie autentic umană - acel "je ne sais quoi" care face un text să atingă sufletele cititorilor. Pentru voi ce înseamnă să scrii din suflet într-o lume unde algoritmii pot genera povești, poezii și eseuri în doar câteva secunde? Participanții sunt provocați să-și exprime opiniile despre această evoluție fascinantă, fie prin eseuri sau poezii, scrise în limbile engleză și franceză. Îndrăzniți să scrieți, să explorați și să reflectați! Textele voastre vor colora această ediție și vor deschide noi perspective asupra artei scrisului în era tehnologiei", vine îndemnul din partea organizatorilor.
Ediţia naţională din acest an are loc pe 16 ianuarie, de la ora 10,30, la Liceul Teoretic "Sf. Maria".
Etapele concursului
ArticolCompetiţia are două categorii:
I. Concurs de eseuri - Limba engleză/ franceză
II. Concurs de poezie (Acrostih și Caligramă) - Limba engleză/ franceză
Eseu bazat pe interpretarea unei imagini
Elevii vor primi în ziua corespunzătoare concursului o fotografie pe tema anunțată, pe care o vor descrie într-un eseu liber. La clasele VII-VIII, lucrarea va avea 200-220 de cuvinte, iar la clasele IX - XII, 250-300 de cuvinte.
Fiecare instituție înscrisă va primi, la ora 10,00, un link cu subiectele și instrucțiunile necesare.
Poezie - acrostih, caligramă
Elevii vor primi în ziua concursului literele inițiale pentru realizarea acrostihului, iar pentru caligramă elevii vor avea libertatea de a alege un subiect pe tema propusă în ediția curentă a concursului. Fiecare lucrare va conține minim 100 de cuvinte pentru clasele VII-VIII și minim 150 de cuvinte pentru clasele IX-XII. Concursul se desfășoară online între orele 10.30 - 12.30 în fiecare școală participantă, sub supravegherea profesorilor coordonatori. La etapa națională, lucrările se trimit pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. până la ora 16.00 a zilei de desfășurare a concursului.
Fiecare instituție poate participa la etapa națională cu maxim 10 elevi, fiecare la o singură secțiune, coordonaţi de unul sau doi profesori de limba engleză și/sau franceză. Înscrierea la concurs se face electronic, până pe 14 ianuarie.
Pe 16 ianuarie are loc etapa națională a concursului, iar între 17 ianuarie şi 15 martie - corectarea lucrărilor. Rezultatele vor fi anunţate pe 15 martie, pe site-ul dedicat proiectului, și pe pagina de facebook a proiectului.