Trei variante de obținere a adeverinței de vechime în muncă

Trei variante de obținere a adeverinței de vechime în muncă
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

„Mișcările de trupe” de pe piața muncii duc la situația în care foarte mulți gălățeni au nevoie de acte doveditoare pentru vechimea în muncă, la unu sau mai mulți angajatori cu care au avut contracte de muncă. De cele mai multe ori, Inspectoratul Teritorial de Muncă este „baza” pentru eliberarea unei astfel de adeverințe, lucru care va rămâne valabil încă doi ani de acum înainte.

Din 2011, evidența muncii ținute de angajatori se face numai în format electronic, astfel că de ceva vreme nu mai există carnete de muncă. Pentru a-și dovedi vechimea în muncă, adică intervalul în care au lucrat de-a lungul anilor, salariații au nevoie acum de adeverința de vechime în muncă, lucru care uneori este destul de greu de realizat. S-a inițiat un act normativ prin care să se dea posibilitatea angajaților să-și descarce online documentele necesare din Registrul de Evidență a Salariaților, dar Ministerul Muncii a amânat acest lucru până la începutul anului 2025, timp în care să fie pus la punct sistemul informatic necesar.

În consecință, modalitățile de a obține adeverința de vechime în muncă, trei la număr, rămân deocamdată aceleași ca și până acum, două dintre ele depinzând de angajator.

Astfel, orice actual sau fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (după cum rezultă din Revisal și din dosarul personal), ori un extras din Revisal (datat și certificat pentru conformitate). Documentul trebuie emis de către angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării, precizează avocatnet.ro. Asta ar fi prima variantă.

A doua variantă care ține tot de angajator este cea în care, la încetarea contractului de muncă, aceștia sunt obligați să elibereze automat o adeverință de vechime în muncă. Conform HG 905/2017, salariatul trebuie să primească o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.

Cea de-a treia variantă de obținere a unui extras din Revisal este prin Inspectoratul Teritorial de Muncă. La această variantă se poate apela atunci când angajatorul, din diverse motive, nu poate elibera acest document. Termenul în care ITM trebuie să elibereze extrasul este de 15 zile.

Atenție! Extrasul din Revisal eliberat de ITM nu ține locul adeverinței de vechime. În extrasul din registru nu sunt evidențiate modificările intervenite în executarea contractelor individuale de muncă și nici absențele nemotivate sau concediile fără plată, perioade care nu constituie vechime în muncă.

În cazul celor care au lucrat la firme care ulterior au fost radiate din Registrul Comerțului, adeverința de vechime este eliberată de deținătorul autorizat al arhivei angajatorului.

Citit 947 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

1 comentariu

  • postat de detectivu Gică
    Vineri, 30 Septembrie 2022 15:01
    86.124.202.***
    ,,În cazul celor care au lucrat la firme care ulterior au fost radiate din Registrul Comerțului, adeverința de vechime este eliberată de deținătorul autorizat al arhivei angajatorului" . Câți dintre cei aflati in aceasta situatie , vor identifica acest deținător ? ...
    0
    2
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.