Stăpânii roboților de la RoSophia: pasionați, dedicați, învingători!
Foto: Bogdan Sîrbu

Stăpânii roboților de la RoSophia: pasionați, dedicați, învingători!
Evaluaţi acest articol
(32 voturi)

Ce anume îți trebuie, dacă ești adolescent pasionat de tehnologie și vrei să ajungi învingător într-una dintre cele mai mari competiții cu roboți de pe planetă? Răspunsul l-am aflat de la membrii echipei RoSophia #21455 și profesoara lor, Marinela Buruiană, în cea mai recentă ediție a emisiunii SPOT ON la Viața liberă - Galațiul sub reflector.

Să fii filolog de formație, precum subsemnata, să fi atins prima dată un computer la 21 de ani și să încerci să vorbești despre roboți cu cinci liceeni care sunt în clasa a XII-a în 2023 este o provocare, ca să nu spun mai mult. Discuția, așa cum s-a desfășurat ea, o puteți urmări pe canalul YouTube al cotidianului "Viața liberă". Mai jos, aveți un portret-robot al echipei și membrilor săi, așa cum i-am văzut/simțit eu.

Robotică în toate școlile, educație modernă pentru toți copiii

Echipa s-a format pe 7 iulie 2022 și, deși membrii ei seniori sunt elevi la mai multe licee din oraș - CNVA, CNMK, Pedagogic, "Dunărea" - Colegiul de Industrie Alimentară "Elena Doamna" a fost primul care le-a deschis porțile la începutul proiectului. Astfel, elevii de acolo au aflat mai multe despre robotică, iar membrii RoSophia au aflat că specialiștii în devenire de la "Elena Doamna" sunt foarte buni în ceea ce fac. "Când am văzut prima dată raftul cu cupe și medalii de acolo [de la competițiile de profil - n.a.], am fost impresionat", își amintește Andru - Dănuț Alexandru Duminică. De altfel, Programul First Tech Challenge, din care RoSophia face parte, chiar asta își propune, spune prof. Marinela Buruiană: să aducă robotica în toate școlile de pe Terra, să asigure accesul tuturor copiilor la mijloace moderne de educație. Cele 200 de echipe din România, printre care se numără și RoSophia, asta fac.

Premiul pentru "Cel mai bun proiect al anului", la Gala Excelenței în Educație

Ulterior, gălățenilor noștri talentați li s-a oferit sprijinul Centrului Județean de Excelență și au fost remarcați de Gloria Foundation, care organizează Gala Excelenței în Educație. Ei acordă trei premii anual pentru acele proiecte care aduc un beneficiu sustenabil comunității și RoSophia a fost una dintre cele trei echipe recompensate cu premiul "Cel mai bun proiect al anului".

Evident, asemenea rezultate nu vin ușor și, pentru cine își imaginează că băieții se joacă mereu, trebuie să spunem că treaba este foarte serioasă, ei fiind angrenați într-un proiect educativ continuu: merg în școli, fac demonstrații, inițiază elevii mai mici, participă la competiții.

Robotica a devenit pentru ei un mod de viață - stau în atelier cel puțin cât timp petrec la școală, câte șase, șapte ore pe zi, iar în weekenduri, chiar opt-zece ore. Asta fiindcă luptă pentru un vis destul de mare, iar de atins au înțeles că-l pot atinge doar muncind, muncind, muncind. De regulă, lucrează împreună, după cum spune Ștefan Costache, dar mai vin și în ture, în funcție de cum poate fiecare: corectează, perfecționează, găsesc soluții.

Cu excepția programatorului Sebastian Marian Pintilie (care nu a putut fi prezent la emisiune - n.a.), care este în clasa a XI-a, stăpânii roboților de la RoSophia sunt toți în ultimul an de liceu, îi așteaptă bacalaureatul și, evident, admiterea la facultate. Ștefan Bălan își dorește să fie pilot, dar are și robotica drept plan B, restul însă vor să facă facultatea la București, evident, pe zona de informatică și adiacentă. Nu s-au gândit să plece din țară, fiindcă, în opinia lor, aici pot rămâne împreună și nu toți și-ar fi putut permite, din punct de vedere financiar, să studieze în afară. Mai ales pentru Alexandru și Adrian Duminică, frați gemeni (deși nu seamănă, după cum au ținut să-mi spună), părinții ar fi trebuit să facă un efort foarte mare.

La vârsta tuturor nebuniilor, au învățat să echilibreze un buget

Ascultându-i vorbind, nu ai spune că sunt adolescenți, că au vârsta tuturor nebuniilor, ci doar pe cea a tuturor posibilităților. În timp ce alți tineri din generația lor nu se pot decide în ce club să meargă în weekend, ei fac strategii de folosire optimă a timpului, au învățat să-și echilibreze un buget, să relaționeze cu sponsorii, să se promoveze, să rezolve orice problemă, tehnică, financiară și logistică. La întrebarea cum călătoresc, au râs cu toții. Pe lângă mașina doamnei profesoare și cele ale părinților, deseori merg cu trenul, iar pentru robot au cumpărat încă un bilet, ca să îl depoziteze alături de ei. Uimirea controlorilor, șapte până la finalul drumului de astă vară, până în tabăra de la Beclean, a fost mare. Pe măsura prețului biletului, am spune.

Toate aceste cheltuieli se fac din banii personali și din sponsorizări, de aceea sprijinul este important (oricine vrea să îi ajute îi poate găsi la telefon 0744.884.838 sau la adresa de e-mai Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.).

Echipa tratează sponsorii și fondurile obținute cu foarte mare responsabilitate, totul este transparent, se întocmesc rapoarte referitoare la modul de folosire a banilor, iar tinerii au învățat să facă și asta. "Am încercat să le transmit și lor niște abilități pe care nu le învață la școală, cum se alcătuiește un buget, ce înseamnă să fie serios față de partenerii lor, fiindcă, la vârsta lor, mulți ar spune poate că iau banii și pleacă la distracție, ceea ce nu se poate", a precizat mentorul echipei, Marinela Buruiană.

Tinerii au învățat ce înseamnă disciplina financiară într-o organizație, cum să-și organizeze resursele astfel încât să poată acoperi contravaloarea comenzilor de piese, dar să aibă și rezerve pentru urgențe, cum să întocmească documentație vamală, fiindcă piesele vin din SUA, cum să facă acorduri de parteneriat și contracte, cum să scrie proiecte pentru a obține finanțări, evident, totul fiind verificat de adulți la final. Au învățat că realitatea uneori dezamăgește și că trebuie să te adaptezi continuu, inclusiv să informezi sponsorul sau autoritatea care ți-a acceptat proiectul atunci când lucrurile merg rău din motive independente de voința și abilitatea echipei. Au învățat că uneori nu se poate, dar că nu e sfârșitul lumii, iar spectacolul trebuie să continue.

"Nu ai cum să faci robotică folosind AI"

Robotul creat de ei pentru competiția "First Tech Challenge" de anul trecut, pentru tema "POWERPLAY", are roțile omnidirecționale de tip mecanum, acționate electric, fiecare de câte un motor, și se poate deplasa cu ușurință în toate părțile. Are o gheară care apucă un con, pe care îl transferă în interiorul robotului, de unde sistemul îl ridică pe stâlp. I-am întrebat pe creatori dacă au folosit Inteligența Artificială pentru a face robotul și răspunsul a fost, clar, că "nu ai cum să faci robotică folosind AI", fiindcă tipul de gândire, de soft și de programare este atât de specific, încât doar inteligența umană îi face față, iar AI ar putea cel mult să te ajute să găsești un nume pentru echipă. Robotul ar putea avea diverse aplicații în viața reală, cum ar fi la urcarea pe stâlpii de înaltă tensiune a materialelor ori chiar a persoanelor sau, de ce nu, a unor sisteme robotice care să facă, pe viitor, aceste munci periculoase. Pentru moment însă, robotul are încă o misiune clară în viața reală, spune profesoara Marinela Buruiană, și anume să deschidă minți și suflete. "E un obiect care îi învață să gândească, să își pună probleme și să le rezolve, să-și depășească limitările pe care fiecare le are. Pentru mine, să-i văd transformându-se, muncind foarte mult, este o bucurie!", adaugă mentorul.

O bucurie este fiecare discuție cu acești tineri: sunt curioși, energici, chiar și la finalul unei zile grele, comunică între ei într-un mod atât de firesc încât ai spune că au fost mereu împreună. Deși pasiunea lor poate părea o joacă, de fapt, este ceva în care se implică total, fără rezerve. Îi întreb ce părere au avut părinții despre preocupările lor extra-școlare, iar răspunsurile sunt similare: la început, erau mai circumspecți, dar i-au susținut și, de când au văzut rezultatele, nu-și mai fac griji. Înțelegerea este să învețe pentru bacalaureat și admitere, iar asta pare condiția de la sine înțeleasă.

Improvizațiile care te scot din belea sunt soluții pentru progres

Când i-am întrebat care consideră că este cea mai mare calitate a lor și cel mai mare defect, au răspuns cât mai sincer posibil, s-au completat unul pe celălalt cu umor, dar cu o înțelegere și o susținere fără rezerve,  semn clar că, la RoSophia, lecția principală este solidaritatea, lucrul în echipă. Ce au mai învățat băieții de când robotesc împreună? Soluțiile de improvizație, care te scot din belea, se pot transforma în pași înainte, fiindcă, practic, felul în care reacționezi când ești limitat, de timp, de resurse, fizic etc, te definește, ca inovator. Membrii RoSophia au folosit inițial elemente de Lego pentru brațul extensibil al robotului, fiindcă nu aveau bani pentru elementele metalice folosite acum. Acestea se spărgeau, cădeau în interiorul angrenajului extensiei, dar simplul fapt că trebuia mereu să repare câte ceva i-a făcut să progreseze. Gliserele care permit extensia robotului pe orizontală erau, inițial, din cele folosite pentru sertare, neperformante, iar Adi a refăcut tot sistemul în timpul unui eveniment demonstrativ de o zi. Au pierdut vreo două meciuri, până la urmă l-au făcut să meargă, iar una dintre echipele clasate pe primele locuri i-a ales drept parteneri pentru finală, câștigând meciul decisiv împreună. La o competiție din luna august de anul acesta, un senzor de pe față s-a ars, iar echipa a trebuit să găsească o soluție pentru a face un bypass. Practic au lipit firele electrice din mers, în timp ce erau chemați pe teren, iar programatorul (Sebastian Pintilie - n.a.) a făcut modificările de cod în blind, doar în capul lui, fără a avea timp să facă simulări, le-a introdus, s-a rugat să meargă și a mers, au câștigat meciul. Felul în care vorbesc despre toate aceste greutăți dovedește nu doar mândria de a fi reușit să le depășească, ci și încrederea în forțele proprii pe care au căpătat-o pe parcurs. Și asta este, poate, cea mai importantă lecție a roboticii.

Dănuț Alexandru Duminică - cea mai mare calitate: super ambițios, cel mai mare defect - impulsivitatea în condiții de stres, caracteristici principale: ambițios, determinat, învingător;

Ștefan Eduard Bălan - cea mai mare calitate: super calm, cel mai mare defect - prea calm, caracteristici principale: motivat, amuzant, încrezător;

Adrian Cătălin Duminică - cea mai mare calitate - deschis la nou, gândește în afara cutiei, cel mai mare defect - este atât de calm că pare indiferent, caracteristici principale: isteț, învingător, descurcăreț;

Ștefan Costache - cea mai mare calitate - foarte organizat, cel mai mare defect - greșește când trebuie să repare ceva sub presiune, caracteristici principale: ordonat, încrezător, învingător;

Alexandru Marian Frumuzache - cea mai mare calitate - se descurcă în orice situație, cel mai mare defect - foarte dezorganizat, caracteristici principale: descurcăreț, motivat și responsabil cu buna dispoziție;

Sebastian Pintilie - cea mai mare calitate - rezolvă orice treabă migăloasă legată de programare, cel mai mare defect - poate avea probleme să se concentreze pe o singură problemă sau pe un singur proiect, caracteristici principale: determinat, muncitor, talentat.

NOTĂ: Emisiunea ”SPOT ON la Viața liberă – Galațiul sub reflector” este un produs ”Viața liberă”. Înregistrarea integrală a acestui interviu poate fi urmărită pe canalul YouTube al ziarului.

Citit 6978 ori Ultima modificare Duminică, 03 Decembrie 2023 19:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.