Fructele - bune și sănătoase, dar nu în exces

Fructele - bune și sănătoase, dar nu în exces
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

E sezonul fructelor, dar ele trebuie consumate cu moderație, ne spune nutriționistul Mihaela Bilic

”Struguri, prune, mere și gutui… este sezonul fructelor, momentul în care facem magiun, dulceață și compot pentru iarnă. E adevărat, fructele fac parte dintr-o alimentație sănătoasă, însă nu trebuie să uităm că sunt un desert! Fructele conțin minerale și vitamine, fibre, apă și fructoză, un zahăr natural. Fructoza nu crește glicemia și are tot 4 cal/g ca și glucoza. Însă prea multă fructoză obosește ficatul, crește colesterolul în sânge și face grăsime pe abdomen. Fructoza are un indice glicemic scăzut, 20 în comparație cu 100, cât este indicele glicemic al zahărului. Din acest motiv fructoza nu dă sațietate, putem mânca fructe până ne plesnește burta fără să ne simțim sătui. Deși fructele sunt percepute a fi sănătoase și naturale, asta nu înseamnă că e bine să le consumăm în exces. Un aport mai mare de 50 g fructoză pe zi duce la creșterea trigliceridelor în sânge și provoacă apariția unor depozite de grăsime în ficat, adică steatoză hepatică”, explică nutriționistul Mihaela Bilic.

De unde provine fructoza în alimentație? ”O găsim în miere și fructe, ca moleculă liberă de monozaharid, sau în zahăr, unde este asociată cu glucoza și formează un dizaharid. Pentru alimentație sănătoasă trebuie să reducem consumul de produse care conțin zahăr și să mâncăm fructele în formă naturală, cu tot cu pulpă, nu transformate în suc. Un pahar de fresh concentrează fructoza din 3-4 fructe și depășește capacitatea ficatului de a-l metaboliza, are efect identic cu un pahar de bere”, a mai scris nutriționistul.

Alimentul cu cel mai mare conținut de fructoză este mierea, cu 40 la sută, apoi fructele uscate (stafide, smochine), cu 30 la sută fructoză, urmate de prune și caise uscate, cu 12 la sută. La capitolul fructe proaspete, avem multă fructoză în mango, banane, smochine, struguri și cireșe. La polul opus, cu o concentrație redusă de fructoză, sunt fructele de pădure (zmeură, căpșuni, mure), caisele și piersicile, merele și citricele.

”Porția corectă de fructe are mărimea unui pumn, iar cantitatea totală consumată într-o zi nu trebuie să depășească 500 g. Bucurați-vă de fructele de sezon, sunt o sursă valoroasă de antioxidanți, vitamine și minerale. Savurați-le ca atare, proaspete, sunt cel mai natural și sănătos desert. Iar când vine vorba de kilograme în plus, diabet și colesterol crescut, țineți cont că fructele în exces pot fi dușmanul din umbră”, a concluzionat Mihaela Bilic.

Citit 739 ori Ultima modificare Vineri, 13 Octombrie 2023 23:23

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.