Evaluaţi acest articol
(11 voturi)
1 comentariu

În condiţiile în care anul trecut Primăria Nicoreşti a devenit din nou „celebră” din cauza unei situaţii unicat care i-a avut în centru pe cei mai defavorizaţi localnici, lăsaţi fără bani şi însoţitori, acum comuna se pregăteşte de o serie de investiţii uriaşe: un sediu administrativ care va costa circa 2,5 milioane de euro.

Cheltuirea banilor în comuna Nicoreşti se face într-o manieră care poate fi socotită exotică. În ultimii ani, unitatea administrativ-teritorială a fost în centrul mai multor situaţii delicate după ce persoanele cu dizabilităţi, dependente de ajutor, nu au primit banii. Cu greu, Primăria, ajutată de rectificările bugetare, a reuşit să facă faţă cheltuielilor, recurgând, anul trecut, la o soluţie extremă, a concedierii asistenţilor şi lăsării fără sprijin a celor neputincioşi. Investiţiile au avut şi ele de suferit, dar cu toate acestea, edilii nu au fost împiedicaţi să plănuiască proiecte ce pot fi socotite extrem de îndrăzneţe pentru o comună precum Nicoreştiul.

Primărie cât un conac

Ceea ce intenţionează să construiască primarul comunei pentru prezent şi posteritate este un edificiu impunător, al cărui model poate fi admirat, deocamdată, pe site-ul Primăriei, în toată splendoarea: subsol, demisol, parter, două etaje. El figurează la secţiunea „Proiecte şi realizări” cu descrierea: „o nouă clădire a primăriei se află în stadiul de implementare. Noi perspective şi servicii, incluzând un departament de eliberare cărţi de identitate”.
Potrivit datelor din Sistemul electronic de achiziţii Publice, comuna Nicoreşti din judeţul Galaţi tocmai a atribuit un contract în valoare de 12.344.015,68 de lei fără TVA pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construire a unui sediu pentru Primărie. Licitaţia a fost câştigată de Asocierea Proconstrind SRL - Arcif AG SRL - SC Arcon AG, Alma Consulting SRL, criteriul de atribuire fiind „cel mai bun raport calitate-preţ”.
„Scenariul tehnico-economic ales în studiul de fezabilitate presupune o construcţie pe cadre: stâlpi şi grinzi din beton armat cu planşee din beton armat monolit, radier general din beton armat sub pereţi din beton armat la demisol şi subsol, acoperiş tip şarpantă din lemn cu învelitoare din ţiglă metalică. Regimul de înălţime al construcţiei este S+Ds+P+2E. Suprafaţa construită este de 446,50 mp, iar suprafaţa desfăşurată (cu subsol) este de 2.057,62 mp”, se arată în datele licitaţiei. Trebuie spus că studiul de fezabilitate este realizat de Alma Consulting SRL. 

De ce este necesar sediul

Contactat telefonic, primarul Ionel Boghiu ne-a explicat că un nou sediu este necesar deoarece în prezent administraţia locală îşi desfăşoară activitatea în clădirea unui fost magazin alimentar. „Vechiul sediu al Primăriei nu mai prezintă siguranţă în exploatare. Este foarte vechi, zidit din cărămidă, făcut pe o structură aşa cum se făcea acum 120 de ani. A mai fost reparat în 2006-2007, dar structura este slăbită. Clădirea în care ne desfăşurăm activitatea acum a fost un magazin alimentar. Noi am cumpărat-o pentru a face muzeu şi bibliotecă, dar din cauza problemelor sediului Primăriei am ajuns aici. Nu avem spaţii suficiente pentru a ne desfăşura activitatea”, ne-a declarat primarul. Acesta a precizat că preferă să construiască un sediu de la zero, în urma experienţei petrecute în timpul lucrărilor de reabilitare la Căminul cultural, când s-a dărâmat un perete.

De unde bani?

În caietul de sarcini al licitaţiei scrie cu negru pe alb subliniat că „executarea contractului de prestări servicii şi execuţie lucrări ce va fi încheiat va începe numai după semnarea contractului de finanţare de către autoritatea contractantă cu Ministerul Dezvoltării (MDRAP) pentru finanţarea proiectului «Construire sediu primărie». Contractul de achiziţie va intra în vigoare numai după semnarea contractului de finanţare cu MDRAP pentru finanţarea proiectului «construire sediu primărie»”.  
La telefon, primarul Ionel Boghiu ne-a declarat că se află în căutarea unei surse de finanţare pentru construcţia Primăriei, fie la Ministerul Dezvoltării prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală 3, fie la Compania Naţională de Investiţii. În cazul în care nu va obţine finanţare, va demara lucrările cu bani de la bugetul local: „Dacă nu obţin finanţare, construcţia va fi etapizată pentru a putea finanţa în fiecare an câte puţin. Oricum, sediul Primăriei trebuia făcut”, a subliniat.
Conform caietului de sarcini, durata contractului este de 27 de luni din care trei pentru proiectare şi maxim 24 (de la data ordinului de începere a lucrărilor) pentru execuţie lucrări.

Probleme financiare  

Conform ultimei rectificări bugetare făcută publică pe site-ul Primăriei Nicoreşti, bugetul comunei pe 2019 cuprindea venituri totale de 16,2 milioane de lei şi cheltuieli totale de 16,9 milioane de lei, deci se afla în deficit. Primarul nu ne-a putut spune care va fi valoarea bugetului pe 2020, dar ştie cu certitudine că va fi mai mic decât în 2019, care şi aşa a fost neîndestulător. Atât de insuficient, încât i-a concediat pe toţi asistenţii persoanelor cu dizabilităţi, ceea ce a provocat un imens scandal în comunitate.
28 de asistenţi personali au fost daţi afară pe motiv că Primăria nu mai avea bani să îi plătească. Oamenii, angajaţi de ani de zile, cu drepturi depline, s-au văzut, peste noapte, fie forţaţi să accepte indemnizaţia de handicap pentru cei ocrotiţi, şi asta pentru că nu aveau alte surse de venit, iar asistaţii riscau să le moară în casă, fie să aleagă şomajul, fie să dea Primăria în judecată, aşteptând, de la Tribunal, să le fie anulate deciziile de concediere şi să fie repuşi în drepturi. Nouă dintre foştii asistenţi personali au ales această ultimă cale, aceştia fiind şi cei care în ultimele patru luni nu au mai primit niciun ban pentru cei pe care îi îngrijesc. Şi aşteptarea ar mai putea dura încă cel puţin pe atât, dat fiind faptul că, acţiunile în instanţă, înregistrate pe rol pe 22 octombrie 2019, nu au primit nici acum vreun termen de judecată. Primarul Boghiu susţine că a început deja să reangajeze o parte a asistenţilor concediaţi în 2019, dar numărul acestora nu este nici măcar la jumătate din total, restul neştiind când şi dacă va mai fi repus în drepturi.
„Cu 1 februarie vor fi angajate zece persoane din cele concediate. Restul, treptat, în funcţie de banii pe care îi vom avea”, a susţinut, telefonic, primarul din Nicoreşti. Chiar şi în aceste condiţii, şi cei care ar beneficia de o nouă reîncadrare în muncă, nu ar primi nici în această lună vreun ban, ceea ce le-ar îngreuna şi mai mult situaţia financiară, atât pentru ei, cât şi pentru bolnavii pe care îi îngrijesc.  
„Primarul a spus la sfâşitul anului trecut şi în ianuarie că poate îi va reangaja dacă va avea buget, dar numai oamenii aceia ştiu cum au trecut peste iarnă. Nu au primit niciun ban, mulţi au venit la fundaţie să ne ceară ceapă, cartofi, că nu mai aveau ce să pună pe masă. Nu ştim dacă se va ţine de cuvânt”, ne-a declarat Ionel Melinte, preşedintele Fundaţiei „Bunul Samaritean” din Nicoreşti, una dintre cele două organizaţii din localitate care se ocupă de îngrijirea persoanelor cu nevoi speciale.

Citit 3817 ori Ultima modificare Marți, 18 Februarie 2020 23:19

1 comentariu

  • postat de VALENTIN Joi, 06 Februarie 2020 09:04 109.103.134.*** Link la comentariu
    0
    4

    sa faca din panouri sau din containere daca tine cu oamenii si cu restul sa faca ceva benefic COMUNITATII,nu FALA ca nui pe mosia lu masa................

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.