Compania belgiană Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) are un plan de afaceri în valoare de 1,4 miliarde de euro pentru construirea la Galați a unei fabrici de baterii electrice pentru industria auto, a declarat în exclusivitate pentru "Viața liberă" europarlamentarul Dan Nica, membru al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) a Parlamentului European.
"Pentru România, abordarea noilor tehnologii, precum cele din domeniul producerii de baterii electrice și dezvoltarea unor capacități de stocare a energiei este un imperativ strategic, în condițiile în care, la nivelul Uniunii Europene, deja se fac pași importanți în ceea ce privește tranziția spre o "industrie verde". Se vede importanța pe care sectorul auto o acordă propulsiei electrice, importanță care va crește și mai mult în anii următori. România în general, Galațiul în particular, devine prin acest plan de investiții parte a acestui nou trend tehnologic", ne-a explicat europarlamentarul Dan Nica, promotor al acestui tip de proiecte inclusiv în calitatea sa de raportor al Parlamentului European pe principalul program european de cercetare și inovare, "Orizont Europa".
Portofoliul companiei ABEE include soluții integrate pentru proiectarea și producerea bateriilor electrice și desfășoară deja operațiuni în aceste domenii în Belgia, Turcia şi Macedonia și dorește să pună bazele unei fabrici de baterii electrice și în România, la Galați. La bază stau tehnologiile de producere a celor mai avansate tipuri de celule electrice de tip litiu-ion (LPF).
ABEE a înregistrat deja în România subsidiara ABEE Rom-Volt, viitoarea fabrică de la Galați urmând să aibă o capacitate de 22 GWh pe an, iar ca posibilitate de extindere este prevăzută și o unitate de reciclare a bateriilor, cu o capacitate de 50.000 tone/an. Bateriile ar urma să fie produse în condiții sustenabile, cu o amprentă redusă de carbon și prin utilizarea lanțurilor de aprovizionare locale.
Surse de finanțare
Din punct de vedere financiar, pentru susținerea investițiilor, ABEE dorește să mobilizeze suma de 1,4 miliarde de euro, prin folosirea mai multor instrumente financiare, precum capitalul propriu sau creditele bancare, dar sunt luate în considerare și subvențiile de stat și granturile europene pentru dezvoltarea tehnologiilor verzi.
În domeniul financiar, ABEE beneficiază de consultanța asigurată de compania Deloitte, unul dintre cei mai mari jucători la nivel internațional în ceea ce privește investițiile de capital. Până în prezent, de proiectul ABEE Rom-Volt de la Galați s-au arătat deja interesate Banca Europeană de Investiții (EIB) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). De asemenea, pentru un alt segment de finanțare se negociază în prezent cu un consorțiu de bănci comerciale.
Complementar la fondurile europene puse la dispoziție pentru dezvoltarea noilor tehnologii din domeniul energiei, precum REPower EU, un instrument important constă în subvențiile de stat acordate, desigur, tot cu respectarea cadrului normativ european și național. În acest context, important inclusiv pentru proiectul de la Galați, este că, la inițiativa ministrului Florin Spătaru, Guvernul a aprobat un Memorandum prin care Ministerul Economiei a fost mandatat să identifice oportunitățile de finanțare printr-un mecanism de schemă de ajutor de stat în ceea ce privește producția bateriilor pentru electromobilitate.
Ministerul Economiei a mai fost mandatat și cu parcurgerea etapelor tehnice în ceea ce privește analiza oportunității inițiativelor de investiții în domeniul bateriilor, precum și cu analiza și cooperarea cu potențiali investitori străini în vederea dezvoltării ecosistemului de baterii și a lanțului valoric în România.
Etape de derulare
În ceea ce privește etapele de derulare a proiectului ABEE Rom-Volt, potrivit "foii de parcurs" stabilite pentru investiție, până la mijlocul lui 2024 ar urma să fie obținute toate avizele tehnice și administrative necesare, urmând să se treacă în perioada 2024-2025 la achiziția liniilor de producție și amenajarea spațiilor de producție. Fabrica ar urma să devină în întregime operațională în 2026.
În realizarea fabricii, compania ABEE se bazează pe parteneriatul cu o serie de companii de anvergură în domeniul tehnologiei. De exemplu, compania japoneză Takenada ar urma să fie responsabilă cu partea de construcții, iar compania Hitachi ar urma să furnizeze liniile de producție.
De asemenea, o altă companie de prestigiu, Siemens, ar urma să furnizeze sistemele de automatizări. De asemenea, parteneri în derularea afacerilor viitoarei fabrici de baterii electrice de la Galați ar urma să fie companiile auto Ford și Renault/Dacia, iar tehnologiile de stocare vor fi dezvoltate împreună cu firma Prime. Nu în ultimul rând, ABEE Rom-Volt va colabora și cu centrele universitare și de cercetare în vedere dezvoltării ecosistemului de producere a bateriilor electrice.
Potrivit planului de afaceri întocmit de compania ABEE, fabrica de baterii electrice de la Galați ar urma, în faza a doua, ce ar urma să se deruleze în perioada 2028-2030, să fie completată cu o fabrică de reciclare a bateriilor și echipamentelor electrice cu o capacitate de 50.000 tone/an. Investiția, în această etapă, ar urma să aibă o valoare estimată la 200 de milioane de euro.
Aceste tipuri de investiții nu vor fi doar generatoare de locuri de muncă și un impuls pentru cercetarea și inovarea în noile tehnologii, dar vor fi și un exemplu concret că afacerile orientate spre economia verde pot fi profitabile și generatoare de beneficii multiple la nivelul comunităților.
Notă: Acest material a fost realizat ca urmare a unei vizite de documentare la Parlamentul European, la Strasbourg, la invitația Directoratului Media al instituției europene.
Piața bateriilor electrice, în expansiune
Piața bateriilor electrice este într-o continuă expansiune, potrivit datelor Ministerului Economiei: "În prezent, există peste 4 milioane de vehicule electrice aflate în circulație la nivel mondial. Se preconizează că acest număr va crește la 50-200 de milioane până în 2028 și că va ajunge la 900 de milioane până în 2040.
Bateriile reprezintă până la 40 la sută din valoarea unui autovehicul.
Inițiativele legislative și măsurile de sprijin din cadrul Strategiei Comisiei pentru o mobilitate cu emisii scăzute de dioxid de carbon și cele trei pachete privind mobilitatea "Europa în mișcare" vor avea impact atât asupra ofertei, cât și asupra cererii de vehicule electrice și, prin urmare, de baterii.
Emisiile autovehiculelor și nivelurile ridicate ale poluării aerului constituie motive de preocupare pentru cetățeni și stimulează cererea de vehicule mai puțin poluante.
Restructurarea taxelor și a impozitelor din domeniul transporturilor pentru a reflecta costurile de infrastructură și costurile externe, inclusiv aplicarea principiului "poluatorul plătește" în ceea ce privește taxele de drum, vor direcționa cererea către vehiculele cu emisii scăzute și cu emisii zero".