Fabrică belgiană de baterii pentru mașini electrice la Galaţi. Investiție de 1,4 miliarde de euro

Fabrică belgiană de baterii pentru mașini electrice la Galaţi. Investiție de 1,4 miliarde de euro
Evaluaţi acest articol
(56 voturi)

Compania belgiană Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) are un plan de afaceri în valoare de 1,4 miliarde de euro pentru construirea la Galați a unei fabrici de baterii electrice pentru industria auto, a declarat în exclusivitate pentru "Viața liberă" europarlamentarul Dan Nica, membru al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) a Parlamentului European.

"Pentru România, abordarea noilor tehnologii, precum cele din domeniul producerii de baterii electrice și dezvoltarea unor capacități de stocare a energiei este un imperativ strategic, în condițiile în care, la nivelul Uniunii Europene, deja se fac pași importanți în ceea ce privește tranziția spre o "industrie verde". Se vede importanța pe care sectorul auto o acordă propulsiei electrice, importanță care va crește și mai mult în anii următori. România în general, Galațiul în particular, devine prin acest plan de investiții  parte a acestui nou trend tehnologic", ne-a explicat europarlamentarul Dan Nica, promotor al acestui tip de proiecte inclusiv în calitatea sa de raportor al Parlamentului European pe principalul program european de cercetare și inovare, "Orizont Europa".

Portofoliul companiei ABEE include soluții integrate pentru proiectarea și producerea bateriilor electrice și desfășoară deja operațiuni în aceste domenii în Belgia, Turcia şi Macedonia și dorește să pună bazele unei fabrici de baterii electrice și în România, la Galați. La bază stau tehnologiile de producere a celor mai avansate tipuri de celule electrice de tip litiu-ion (LPF).

ABEE a înregistrat deja în România subsidiara ABEE Rom-Volt, viitoarea fabrică de la Galați urmând să aibă o capacitate de 22 GWh pe an, iar ca posibilitate de extindere este prevăzută și o unitate de reciclare a bateriilor, cu o capacitate de 50.000 tone/an. Bateriile ar urma să fie produse în condiții sustenabile, cu o amprentă redusă de carbon și prin utilizarea lanțurilor de aprovizionare locale.

Surse de finanțare

Din punct de vedere financiar, pentru susținerea investițiilor, ABEE dorește să mobilizeze suma de 1,4 miliarde de euro, prin folosirea mai multor instrumente financiare, precum capitalul propriu sau creditele bancare, dar sunt luate în considerare și subvențiile de stat și granturile europene pentru dezvoltarea tehnologiilor verzi.

În domeniul financiar, ABEE beneficiază de consultanța asigurată de compania Deloitte, unul dintre cei mai mari jucători la nivel internațional în ceea ce privește investițiile de capital. Până în prezent, de proiectul ABEE Rom-Volt de la Galați s-au arătat deja interesate Banca Europeană de Investiții (EIB) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). De asemenea, pentru un alt segment de finanțare se negociază în prezent cu un consorțiu de bănci comerciale.

Complementar la fondurile europene puse la dispoziție pentru dezvoltarea noilor tehnologii din domeniul energiei, precum REPower EU, un instrument important constă în subvențiile de stat acordate, desigur, tot cu respectarea cadrului normativ european și național. În acest context, important inclusiv pentru proiectul de la Galați, este că, la inițiativa ministrului Florin Spătaru, Guvernul a aprobat un Memorandum prin care Ministerul Economiei a fost mandatat să identifice oportunitățile de finanțare printr-un mecanism de schemă de ajutor de stat în ceea ce privește producția bateriilor pentru electromobilitate.

Ministerul Economiei a mai fost mandatat și cu parcurgerea etapelor tehnice în ceea ce privește analiza oportunității inițiativelor de investiții în domeniul bateriilor, precum și cu analiza și cooperarea cu potențiali investitori străini în vederea dezvoltării ecosistemului de baterii și a lanțului valoric în România.

Etape de derulare

În ceea ce privește etapele de derulare a proiectului ABEE Rom-Volt, potrivit "foii de parcurs" stabilite pentru investiție, până la mijlocul lui 2024 ar urma să fie obținute toate avizele tehnice și administrative necesare, urmând să se treacă în perioada 2024-2025 la achiziția liniilor de producție și amenajarea spațiilor de producție. Fabrica ar urma să devină în întregime operațională în 2026.

În realizarea fabricii, compania ABEE se bazează pe parteneriatul cu o serie de companii de anvergură în domeniul tehnologiei. De exemplu, compania japoneză Takenada ar urma să fie responsabilă cu partea de construcții, iar compania Hitachi ar urma să furnizeze liniile de producție.

De asemenea, o altă companie de prestigiu, Siemens, ar urma să furnizeze sistemele de automatizări. De asemenea, parteneri în derularea afacerilor viitoarei fabrici de baterii electrice de la Galați ar urma să fie companiile auto Ford și Renault/Dacia, iar tehnologiile de stocare vor fi dezvoltate împreună cu firma Prime. Nu în ultimul rând, ABEE Rom-Volt va colabora și cu centrele universitare și de cercetare în vedere dezvoltării ecosistemului de producere a bateriilor electrice.

Potrivit planului de afaceri întocmit de compania ABEE, fabrica de baterii electrice de la Galați ar urma, în faza a doua, ce ar urma să se deruleze în perioada 2028-2030, să fie completată cu o fabrică de reciclare a bateriilor și echipamentelor electrice cu o capacitate de 50.000 tone/an. Investiția, în această etapă, ar urma să aibă o valoare estimată la 200 de milioane de euro.

Aceste tipuri de investiții nu vor fi doar generatoare de locuri de muncă și un impuls pentru cercetarea și inovarea în noile tehnologii, dar vor fi și un exemplu concret că afacerile orientate spre economia verde pot fi profitabile și generatoare de beneficii multiple la nivelul comunităților.

Notă: Acest material a fost realizat ca urmare a unei vizite de documentare la Parlamentul European, la Strasbourg, la invitația Directoratului Media al instituției europene. 

Piața bateriilor electrice, în expansiune

Piața bateriilor electrice este într-o continuă expansiune, potrivit datelor Ministerului Economiei: "În prezent, există peste 4 milioane de vehicule electrice aflate în circulație la nivel mondial. Se preconizează că acest număr va crește la 50-200 de milioane până în 2028 și că va ajunge la 900 de milioane până în 2040.

Bateriile reprezintă până la 40 la sută din valoarea unui autovehicul.

Inițiativele legislative și măsurile de sprijin din cadrul Strategiei Comisiei pentru o mobilitate cu emisii scăzute de dioxid de carbon și cele trei pachete privind mobilitatea "Europa în mișcare" vor avea impact atât asupra ofertei, cât și asupra cererii de vehicule electrice și, prin urmare, de baterii.

Emisiile autovehiculelor și nivelurile ridicate ale poluării aerului constituie motive de preocupare pentru cetățeni și stimulează cererea de vehicule mai puțin poluante.

Restructurarea taxelor și a impozitelor din domeniul transporturilor pentru a reflecta costurile de infrastructură și costurile externe, inclusiv aplicarea principiului "poluatorul plătește" în ceea ce privește taxele de drum, vor direcționa cererea către vehiculele cu emisii scăzute și cu emisii zero".

 

Citit 21575 ori Ultima modificare Sâmbătă, 25 Martie 2023 11:45

23 comentarii

  • postat de Traian
    Vineri, 24 Martie 2023 20:51
    5.14.131.***
    Galatiul va fi un oras verde - maro functionand cu energie de la bateriile de garaje
    0
    0
  • postat de Daniel
    Vineri, 24 Martie 2023 15:40
    5.13.223.***
    In sfarsit se fac la noi niste investitii de viitor.

    Lumea se plange de poluare dar uita ca stau cu combinatul langa.
    Poluant nu o sa fie pentru ca nu extragem zacamintele pentru baterii, ci doar le asamblam.
    0
    0
  • postat de Daniel
    Vineri, 24 Martie 2023 15:40
    5.13.223.***
    In sfarsit se fac la noi niste investitii de viitor.

    Lumea se plange de poluare dar uita ca stau cu combinatul langa.
    Poluant nu o sa fie pentru ca nu extragem zacamintele pentru baterii, ci doar le asamblam.
    0
    0
  • postat de Mir
    Vineri, 24 Martie 2023 15:18
    5.13.158.***
    Ce revoltați sunt unii...
    Deci nici asta "nu e bune", dom'le...pentru GALAȚI, ca multe altele care se încearcă a se realiza/construi în/și în orașul acesta GALAȚI, nu-i așa...!??

    Cum ai lor adulați/cotați/ausținuți Pî rț0viști/PDL="NOU?" PDL(PNL)-iști nu fac nimic pentru GALAȚI, ei nu susțin și
    0
    0
  • postat de Trandafirul Galben
    Vineri, 24 Martie 2023 13:10
    185.53.199.***
    Vasile,MULTUL despre care vorbești are o dimensiune pentru fiecare persoană.
    Adică unii se mulțumesc și cu un TRAIAN asfaltat,pod hobanat,o arteră complet modernizată,o centură care va fi și ea modernizată,drumuri județene în care nu-ți mai rupi mașina etc.
    Eu mulțumesc Domnului și autorităților a
    0
    0
  • postat de Ada
    Vineri, 24 Martie 2023 10:36
    5.13.158.***
    Aceste uzine sunt foarte poluante, de aceea cred că au și optat în această zona: ne vindem ieftin. Măcar de ar face-o undeva, mult în afara orașului...
    0
    0
  • postat de macarie banu
    Vineri, 24 Martie 2023 10:20
    89.137.225.***
    cea mai mare problema este cu RECICLAREA bateriilor. Poluare 1000%. Si apoi,de unde mama naibii 50.000 tone/an material electric si baterii pentru reciclare?!....adica vor sa construiasca de fapt o groapa de gunoi pentru reciclarea bateriilor! Cum se recicleaza bateriile astea?!.......arse cat se po
    0
    0
  • postat de Asally
    Vineri, 24 Martie 2023 08:56
    109.166.131.***
    1: suntem saturati de oprotunitati promise cu tenta electorala
    2: era vorba de baterii de ceas insa cei treziti brusc din somn au inteles ca se vorbea de baterii auto si au dat repede verde la elogii in ziar
    3: daca se face fabrica, sigur nu la Galati o vor construi. Costa cam mult ganditul in zon
    0
    0
  • postat de mica nica
    Vineri, 24 Martie 2023 08:43
    89.46.5.***
    Domnul Dan NIMICA, iar ne minte ?
    0
    0
  • postat de Vasile
    Vineri, 24 Martie 2023 08:26
    84.241.192.***
    Pentru Trandafirul Galben: ma consider unul dintre mistocarii avizati. Ce am facut pentru societatea galateana? Am incercat sa mai destind putin cititorii cu niste glume. Sa uite de mizetia vietii cotidiene in care unii s-au impins in fata si au facut multul ala atat de putin vizibil
    0
    0
  • postat de un cetatean
    Vineri, 24 Martie 2023 08:13
    89.137.30.***
    M-am uitat la calendar cand am vazut titlul.Avand in vedere de la cine vine stirea,consider ca e o gluma in avans de 1 aprilie.
    Chiar daca se gandea cineva sa faca in Romania o asa investitie,ea era demult dirijata spre vestul tarii,nu in Moldova si mai ales,nu la Galati!Prietenii stiu de ce.
    0
    0
  • postat de Caddy
    Vineri, 24 Martie 2023 07:26
    109.166.131.***
    Asta e fix ce lipsește, sa ne rupă cu poluarea
    0
    0
  • postat de MM
    Vineri, 24 Martie 2023 07:01
    194.105.20.***
    Mda, se pare ca nea dAN nICA, mai vrea un mandat de europarlamentar!
    Nu de alta dar, in ultimul timp sau cam intetit declaratiile unuia care a fost absent in ultimii 3 ani de mandat de europarlamentar.
    Sa stii ca eu te cred pe cuvant nea dANE. Din lipsa de influenta pe care o aveai in trecut pe p
    0
    0
  • postat de Trandafirul Galben
    Vineri, 24 Martie 2023 06:40
    185.53.199.***
    Dacă aș fi investitor și m-aș uita la ce scriu unii dintre voi,chiar că v-aș lăsa baltă.
    Chiar dacă vă face omul scară la cer și tot nu e bine.
    E clar că nimeni nu e perfect,dar să nu vezi ce s-a făcut în oraș și în județ în mandatele lui Pucheanu și Fotea...înseamnă să fii orb,să scrii la comandă
    0
    0
  • postat de Lucian
    Vineri, 24 Martie 2023 04:56
    86.124.203.***
    A inceput deja campania electorală.
    0
    0
  • postat de Tovarase Nica , tare iti mai plac gogosile si gogonelele...
    Vineri, 24 Martie 2023 01:55
    78.31.205.***
    ..eu am auzit , ca de la 1 Aprilie , la Galati , se va face o fabrica de dirijabile zburatoare , Zeppeline , care vor fi umplute cu hidrogen ...de la fabrica lui matale , de produs hidrogen !!
    ha,ha,ha,ha,..ha,ha,ha,ha,..ha,ha,ha,ha,..ha,ha,ha,ha,..
    0
    0
  • postat de pro
    Vineri, 24 Martie 2023 00:27
    213.233.88.***
    Anul acesta 1 Aprilie cade mai devreme?
    0
    0
  • postat de paloma
    Vineri, 24 Martie 2023 00:25
    5.13.145.***
    dan nica ??? GROPARUL judetului Galati !!!???
    0
    0
  • postat de Alergătorul de pe Faleza
    Vineri, 24 Martie 2023 00:17
    109.166.134.***
    @cetitor: au omis să pună P de la PAMFLET! Toate investițiile la Galați sunt undeva într-un posibil viitor, in planuri, in "va urma să". Nimic în prezent, nimic concret. Tot așa procedează și primarul nostru pe FB, zici că Galațiul este raiul investitorilor și se bat unii cu alții care sa vina primu
    0
    0
  • postat de marr
    Vineri, 24 Martie 2023 00:15
    86.124.201.***
    Cand am auzit ..." a declarat europarlamentarul Dan Nica " m-am uitat la ceas si deja era Noapte :))))
    Parca tineam eu minte de nu stiu ce alta promisiune/anunt ...da nu mai retineam . Asta era . Reluarea Promisiunilor Ratate , in caz ca n-ati prins-o prima data .
    Totusi ...e de admirat Persevere
    0
    0
  • postat de Vasile
    Vineri, 24 Martie 2023 00:02
    83.128.193.***
    Ieri citeam (sau am visat?!) despre nu stiu ce infrastructura menita sa puna Galatiul pe harta internationala a energiei verzi. Banuiesc ca astia cu bateriile au vazut potentialul si hatz! - se reped sa-si faca fabrica alaturi ca sa-si umple bateriile dupa zamislire cu energie ieftina si ecologica.
    0
    0
  • postat de cetitor
    Joi, 23 Martie 2023 22:35
    86.124.202.***
    Ați omis sa puneți P(articol publicitar) la sfârșit.
    0
    0
  • postat de Microsoft
    Joi, 23 Martie 2023 21:37
    51.179.39.***
    Deja ne-am obișnuit ca indivizi ca Dan microsoft să promită ca se face o mărgica la Galați și pana la urma se va face la Brăila sau Constanța, Buzău.
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.