Grupul Damen a dat statul român în judecată la Curtea de Arbitraj de la Viena

Grupul Damen a dat statul român în judecată la Curtea de Arbitraj de la Viena
Evaluaţi acest articol
(19 voturi)

Grupul Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51 la sută) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.

Litigiul dintre Grupul Damen și statul român s-a acutizat în august 2023, când Damen a anunțat că reziliază acordul de asociere cu statul român privind Șantierul Naval de la Mangalia, ca urmare a faptului că, prin adoptarea Legii nr. 187/2023 (de modificare a OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice - n.r.), a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea, se arată într-un comunicat de presă al companiei. "În urma unei colaborări deja dificile și aflându-se acum în fața faptului împlinit de a nu mai avea controlul operaţional în şantierul din Mangalia, Damen se confruntă astfel nu doar cu o încălcare a contractului, ci și cu încălcarea relației de încredere din partea statului român", preciza Grupul Damen, la acel moment.

În 2018, Damen a decis să investească la Mangalia și a acceptat să transfere părții române 2 la sută din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51 la sută), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.

Legea nr. 187/2023 a fost considerată de Damen o încălcare a acestui acord. Ulterior, Grupul Damen a solicitat statului român despăgubiri, care, potrivit unor surse, se ridicau la 500 milioane de euro. Procesul la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena este urmarea acestui litigiu.

După ce Grupul Damen și-a anunțat retragerea de la Mangalia, șantierul naval a fost, practic, în cădere liberă. Nici Damen, nici statul român nu au adus noi contracte, iar o cale de înțelegere între acționari pare că nu mai este posibilă. Drept urmare, cei 2.000 de angajați din cadrul șantierului și ai firmelor subcontractoare se tem că vor rămâne pe drumuri.

Mai reamintim că SN Damen Mangalia ar fi trebuit să lucreze în tandem cu SN Damen Galați la extinderea portofoliului de comenzi al Damen. În discuție, de exemplu, era proiectul construirii de feriboturi, dar și cel al corvetelor pentru Forțele Navale Române - ce putea fi realizat, ca variantă de lucru, în ambele șantiere - proiect care însă s-a soldat la nivelul MApN cu un eșec răsunător. În prezent, în timp ce la SN Damen Galați se construiesc mai multe nave militare, SN Mangalia pare a fi intrat cu totul în derivă economică.

Citit 2319 ori Ultima modificare Joi, 25 Aprilie 2024 21:09

2 comentarii

  • postat de marr
    Vineri, 26 Aprilie 2024 09:14
    86.124.201.***
    Sa inteleg ca Statul Roman s-a asociat cu Damen ...sa faca Nimic ?Care a fost miza ...sa forteze Damen sa faca ..ce , nave la preturile vrute de Stat , sau acces la Posturi/salarii grase in santier ? Guvernanta corporativa a Interprinderilor Publice - sa decida Statul , ce anume ?
    1
    2
  • postat de Mare magareala...
    Joi, 25 Aprilie 2024 17:40
    194.34.105.***
    Damen Mangalia va avea peste 3.000 de angajați până în 2020!!! Directorul Damen Mangalia, Chris Groninger : ..potrivit acestuia, unitatea de la Mangalia se va axa în principal pe trei piețe: nave de croazieră, nave tip ROPAX/RORO/Ferries și nave mari și structure offshore. Ce au facut din promisiuni
    4
    17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.