Crucișătorul „Elisabeta”, renăscut în miniatură la Galați (GALERIE FOTO)

Crucișătorul „Elisabeta”, renăscut în miniatură la Galați (GALERIE FOTO)
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

La 137 de ani de la sosirea în portul Galați, Crucișătorul „Elisabeta”, prima navă de acest tip din flota românească, revine - simbolic - la malul Dunării.

În sala de expoziții a Casei Artelor din Galați, vizitatorii pot admira singura machetă din lume realizată cu ornamentele originale din 1888 ale celebrei nave. Macheta este opera lui Ștefan Dobrin, pasionat de navomodele și specializat în domeniul construcțiilor navale și marinăriei.

„M-am luat după poza de pe șantierul naval Elswick din Anglia, din 1888. Doar în poza aceasta se vede ornamentul din prova”, povestește autorul. Imaginea veche, dar esențială, a devenit sursă de inspirație pentru detaliile minuțioase ale machetei.

Există o singură altă machetă, dar reprezintă o variantă modificată a navei: „A mai fost realizată o machetă, de către Cristian Crăciunoiu, directorul și editorul revistelor românești „Modelism Internațional” din anii ’80, dar aceasta înfățișează nava în ultimul stadiu, când i s-au scos multe elemente. Este expusă la Muzeul Național al Marinei Române.”

Conform cercetărilor autorului, macheta sa este unică în lume: „M-am interesat dacă sunt și alte machete construite în străinătate. Fiind construită în Anglia, am bănuit că cineva de acolo o fi găsit planurile, dar nu am găsit nimic. Deocamdată este singura din lume.”

Pasionat de navomodele din copilărie

Pasiunea lui Ştefan Dobrin pentru navomodele datează din copilărie: „Am fost la Casa Pionierilor, la cursul de navomodele. Pasiunea a rămas și, în timp, s-a concretizat în câteva machete realizate de-a lungul anilor.”

Proiectul acestei machete a început cu mult timp în urmă, dar lucrul efectiv a durat aproximativ un an. „Au fost și pauze, dar, per total, a fost un an de muncă efectivă. Impedimentul cel mai mare a fost lipsa planurilor originale. Am avut doar planurile corpului navei. Tot ce este pe punte este reprodus după poze.”

Documentarea a fost meticuloasă: „Am avut noroc cu pozele din anii 1888. Le-am studiat una câte una și am reprodus fiecare sector de navă cât mai fidel. Unele zone nu apăreau în fotografii, așa că acolo am fost nevoit să improvizez.”

Expertiza sa în domeniul naval i-a fost de mare ajutor: „Lucrez în construcții navale și marinărie, așa că am știut ce ar trebui să fie înlocuit sau completat. Mi-a fost ușor să înțeleg și să construiesc.”

Totul a fost realizat la scară 1:50: „Fiecare imagine a fost analizată, fiecare element identificat, scalat și reprodus cât mai fidel.”

Materialele folosite sunt variate: „În modelism se folosește orice - lemn, plastic, metal. Corpul este din lemn, dar acoperit cu fibră de sticlă, pentru a-i conferi longevitate. Lemnul se modifică la variații de temperatură și ar fi crăpat. Așa, cred că nava va dura chiar și 100 de ani.”

Macheta impresionează prin detalii incredibile: „Ușile au mânere mici, fereastra de aerisire - șpiraiul - este întredeschisă și are balamale.”

Lucrul a fost realizat pe etape: „Prima dată am făcut corpul, apoi puntea, cabinele, catargele și, în cele din urmă, piesele atașate ulterior.”

A construit și o machetă a navei „Libertatea”

Ștefan Dobrin nu este la prima lucrare de acest gen: „Am mai construit și o machetă a navei „Libertatea”, în 2013. Dar e plecată undeva, cred că în Constanța. I-a plăcut cuiva și a cumpărat-o - este într-o colecție privată.”

Pentru actuala machetă, autorul are un vis: „Mi-aș dori să fie expusă undeva la Galați. Face parte din istoria orașului. Ar fi minunat să rămână aici.”

Pe lângă efortul de reconstrucție vizuală, autorul a documentat cu pasiune și istoria navei. A găsit informații și a strâns fotografii care surprind momente importante din viața Crucișătorului „Elisabeta”: prezența la bord a Reginei Elisabeta, în cinstea căreia nava a fost numită, deschiderea canalului de la Kiel, în Germania, în 1895, precum și călătoria savantului Grigore Antipa, care a realizat un studiu la bordul navei în anul 1893, dar și multe altele.

Crucişătorul „Elisabeta“ a fost vasul amiral al Marinei Române înainte de Primul Război Mondial. Contractul de construire a fost semnat în 1887 cu firma Armstrong, Mitchell & Co. Ltd, iar nava a fost predată unui echipaj românesc la 14/26 octombrie 1888. La 5 noiembrie același an, ancora în Arsenalul Marinei din Galați.

Astăzi, după mai bine de un secol, prin talentul și perseverența unui pasionat, Crucișătorul „Elisabeta” revine, simbolic, acasă. Macheta lui Ștefan Dobrin este mai mult decât o lucrare artistică, este un gest de memorie și respect față de trecutul maritim al României.

Galerie de imagini

Citit 620 ori Ultima modificare Marți, 24 Iunie 2025 17:23

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro