În era digitalizării și a mirajului lucrului în străinătate, pentru absolvenții de liceu provocările sunt la tot pasul. Din păcate, din ce în ce mai mulți tineri fac alegeri de viitor care se dovedesc a fi unele nepotrivite. Așadar, pentru a acorda o mână de ajutor celor care finalizează liceul oferindu-le o alternativă pentru un învățământ superior de calitate, comandorul Cristian Emil Moldoveanu, profesor universitar dr. ing. în cadrul Academiei Tehnice Militare „Ferdinand I” din București, ne-a vorbit, în exclusivitate, despre avantajele de a deveni inginer militar pentru Ministerul Apărării Naționale.
În ultima săptămână de școală din modulul II, acesta a venit în Galați, unde a stat de vorbă cu elevii care vor susține în vara acestui an examenul de bacalaureat. Acesta ne-a mărturisit că se simte atașat de orașul de la Dunăre pentru că are studenți gălățeni care urmează cursurile facultății din București. Așadar, alături de acesta am stat de vorbă și cu una dintre elevele sale, gălățeanca Miruna Ionașcu (a doua din stânga în fotografie), absolventă a CNVA Galați și studentă în anul I la Academia Tehnică Militară din București. Redăm integral discuția avută cu oaspeții de la București.
Reporter - Vă rugăm să vă prezentați și să ne spuneți cu ce vă ocupați.
Cristian-Emil Moldoveanu: Sunt comandor, profesor universitar dr. ing., prorector pentru relații inter-universitare în cadrul Academiei Tehnice Militare „Ferdinand I” din București (ATM). Reprezint o instituție de învățământ superior cu tradiție, specializată în formarea inginerilor militari pentru Ministerul Apărării Naționale, precum și pentru alte structuri ale sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională. Activitatea mea academică și de cercetare vizează predarea disciplinelor din domeniul mecanicii fluidelor, aerodinamicii și sistemelor de armament, rachete, muniții de aviație și sisteme de salvare, precum și coordonarea activităților internaționale ale Academiei Tehnice Militare „Ferdinand I”. În această calitate, gestionez și dezvolt cooperarea instituțională în cadrul programelor Erasmus+ și Erasmus militar / EMILYO (European Initiative for the Exchange of Young Officers inspired by Erasmus), contribuind la integrarea ATM în rețelele europene de educație și cercetare din domeniul apărării și securității.
Miruna Ionaşcu: Sunt studentă în anul I la Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” din București, în cadrul Facultății de Sisteme Integrate de Armament, Geniu și Mecatronică, programul de studii Armament, rachete, muniții de aviație și sisteme de salvare. De asemenea, pot spune cu mândrie că sunt și absolventă a Colegiului Național „Vasile Alecsandri” din Galați, promoția 2025.

- Ce provocări implică învățământul universitar pentru tineri în aceste vremuri?
Miruna Ionaşcu: Întâi de toate, una dintre cele mai mari provocări este, probabil, să îi convingi pe tineri să urmeze acest drum, adică să își continue studiile. Este o realitate că mulți oameni își doresc să obțină rapid câștiguri mari, să „dea lovitura” printr-o investiție și, astfel, să fie lipsiți de griji financiare pentru tot restul vieții. În această logică, anii dedicați unui parcurs academic par, pentru unii, timp irosit, mai ales în lipsa unei garanții clare privind succesul profesional ulterior. Un alt motiv este legat de experiența școlară dinaintea facultății: mulți tineri, odată „eliberați” de liceu, fug de sistemul educațional, pentru că percep facultatea ca pe o reîntoarcere în aceeași „bulă”, dar cu un nivel și mai intens de studiu. Există și categoria celor care ajung la facultate cu așteptări foarte mari și, odată începute cursurile, realizează că realitatea este mult mai modestă decât își imaginaseră; unii simt că mai bine ar fi plecat în străinătate sau și-ar fi investit timpul în cu totul altceva. Presiunea vieții de adult devine tot mai evidentă. Dorința de independență financiară și de detașare față de sprijinul părinților este puternică, iar mulți tineri constată că nu se regăsesc în alegerea făcută. După doi ani de efort moderat, unii realizează că nu sunt fericiți și vor altceva. În acel moment apar două variante: fie duc la capăt ceea ce au început, dar fără motivație reală, ceea ce, de multe ori, accentuează dezinteresul până la abandon, fie renunță și se reorientează. Există, desigur, tineri potriviți pentru învățământul superior, însă o parte dintre ei nu se regăsesc în domeniile existente, în conținutul disciplinelor sau în stilul profesorilor. Este acel sentiment specific vârstei, când simți că vrei să apuci lumea în mâini cât mai repede, iar facultatea pare o ancoră grea pe axa timpului. „Cum să stau doar la facultate și să învăț o materie impusă, când eu vreau deja să lucrez, să creez, să inovez, sau, în unele cazuri, pur și simplu să nu fac nimic? Și, mai ales, cum să investesc 3–4 ani din viață într-o diplomă care poate nu mă ajută la final, în timp ce prietenul meu care nu a mers la facultate pare să o ducă deja mai bine? Provocarea cea mai mare nu ține doar de învățământul universitar în sine, ci de capacitatea de a rămâne motivat și de a avea răbdare să depui efortul necesar pentru a ajunge acolo unde îți dorești. Iar într-un mediu care îi copleșește pe tineri cu mii de incertitudini, motivația se poate stinge rapid, pentru unii, chiar din primul semestru al anului I.
Cristian-Emil Moldoveanu: Absolvenții de liceu se confruntă astăzi cu o incertitudine tot mai mare în ceea ce privește viitorul profesional. Deși opțiunile sunt numeroase, nu toate oferă stabilitate și perspective reale de dezvoltare pe termen lung. Principala provocare constă în alegerea unui domeniu universitar care să valorifice competențele dobândite pe parcursul pregătirii preuniversitare și să ofere un traseu profesional clar și predictibil. Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” răspunde acestor provocări prin programe de studii inginerești unice la nivel național, adaptate cerințelor actuale ale mediului de securitate și progresului tehnologic, printr-o pregătire practică solidă și prin integrarea absolvenților într-un sistem care oferă siguranță, continuitate și oportunități reale de evoluție profesională.

- Ce înseamnă ingineria militară la nivel național, dar pentru Galați?
Cristian-Emil Moldoveanu: În contextul dezvoltărilor tehnologice actuale, la nivel național, ingineria militară reprezintă coloana vertebrală a sistemului modern de apărare: fără ingineri bine pregătiți nu pot funcționa sistemele tehnice de apărare și securitate, precum aeronavele și autovehiculele militare, sistemele de armament, rețelele de comunicații, sistemele moderne de calcul sau infrastructurile critice. Pentru Galați, oraș cu o puternică tradiție industrială, navală și tehnică, Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” reprezintă o continuare firească a profilului educațional al multor licee locale. Elevii gălățeni obțin rezultate deosebite la discipline precum matematică, informatică, fizică, chimie și din alte domenii tehnice, iar academia le oferă șansa de a transforma aceste competențe într-o profesie respectată, cu impact direct asupra securității naționale.
- Care sunt avantajele învățământului militar pentru viitorii studenți? Dar pentru absolvenți?
Cristian-Emil Moldoveanu: Pentru viitorii studenți, Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” oferă un pachet educațional complet: laboratoare dotate cu echipamente moderne, adaptate tehnologiilor actuale, un colectiv profesoral cu o pregătire de specialitate recunoscută la nivel național și internațional, cazare, hrănire și echipament gratuit, asistență medicală gratuită, burse de performanță, precum și oportunități de desfășurare a activităților practice pe sistemele tehnice moderne din dotarea unităților militare.
De asemenea, studenții beneficiază de mobilități internaționale Erasmus+ sau Erasmus militar, desfășurate în universități și academii militare de prestigiu din Uniunea Europeană. Pentru absolvenți, avantajele sunt și mai clare: încadrarea garantată pe funcții de ofițer-inginer, prin repartiție în funcție de media de absolvire, în cadrul unor structuri ale Ministerului Apărării Naționale sau ale sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, siguranța locului de muncă, un salariu stabil, posibilități reale de promovare, precum și acces la cursuri de specializare în țară și în străinătate, inclusiv în cadrul unor structuri NATO și ale Uniunii Europene. Este o carieră care îmbină stabilitatea profesională cu provocarea de a lucra cu cele mai moderne sisteme tehnice și tehnologice din domeniul apărării și securității.
- Au fost receptivi elevii gălățeni la oferta educațională propusă de dumneavoastră?
Miruna Ionaşcu: Elevii au fost chiar foarte receptivi, spre surprinderea mea, deși, ca să fiu sinceră, nici eu nu eram pe deplin la curent cu domeniile spre care se orientează, în general, elevii gălățeni. Este adevărat că nu oricine se încumetă să aleagă acest drum sau măcar să-l încerce, deoarece picarea probelor eliminatorii este uneori percepută de mulți ca un eșec major. Există elevi care au variante de rezervă și alții dispuși să mai aștepte încă un an doar pentru a reuși acolo unde și-au dorit inițial. Este evident, însă, că acest parcurs necesită anumite aptitudini, dar și unele compromisuri, pentru a fi dus la bun sfârșit. Din lipsă de siguranță, mulți preferă facultăți unde admiterea presupune mai puțini pași, iar riscul de a nu intra se rezumă doar la depunerea unui dosar sau susținerea unui examen scris. Mai există o categorie restrânsă de tineri care pur și simplu nu cunosc această opțiune și, evident, nu o pot lua în considerare. Nu în ultimul rând, intervine și factorul social: multe persoane asociază academiile militare exclusiv cu armata și războiul și percep această alegere ca pe un sacrificiu. În realitate, este o opțiune de carieră demnă de luat în seamă, care, în plus, îți oferă șansa de a lucra pentru țara ta, ceea ce conferă muncii tale un caracter nobil.

Cristian-Emil Moldoveanu: Da, în mod evident. Am întâlnit elevi interesați și motivați, care au adresat întrebări foarte concrete privind admiterea, viața de student militar, condițiile de studiu și perspectivele profesionale după absolvire. Acest interes confirmă faptul că elevii din Galați caută alternative serioase și sigure pentru viitorul lor și sunt deschiși către o carieră care presupune responsabilitate, oferind, în același timp, stabilitate și oportunități reale de dezvoltare.
- Ce sfaturi aveți pentru elevii care vor susține anul acesta examenul de bacalaureat și intenționează să urmeze cursurile unei facultăți?
Miruna Ionaşcu: Pentru a evita orice clișeu, mă voi rezuma la un singur sfat: facultatea nu înseamnă libertate și desprindere de părinți, ci reprezintă primul contact real cu asumarea unei alegeri până la capăt. Mulți elevi privesc facultatea ca pe o modalitate de a scăpa de orașul natal sau de părinți, oferindu-și astfel iluzia independenței și a libertății. Însă aceste aspecte exterioare sunt trecătoare, deoarece, la final, deciziile pe care le luăm nu vor fi asumate nici de prieteni, nici de familie, nici de profesori. Este important să alegem un domeniu pe care îl simțim potrivit atât pentru prezentul, cât și pentru viitorul nostru, altfel, la un moment dat, ne putem da seama că orgoliile tinereții ne-au condus într-o direcție în care nu suntem deloc fericiți și vom ajunge să dăm vina pe societate.
La o anumită vârstă, vom spune că este prea târziu să o luăm de la capăt și ne vom mulțumi cu decizia luată cu ani în urmă, când judecam doar după aparențe și nu după ceea ce ne doream cu adevărat de la viață. Așadar, alegeți un drum pentru care simțiți că veți putea lucra cu drag, interes și pasiune, nu doar pentru a bifa o alegere sau pentru a împlini așteptările altora.
Cristian-Emil Moldoveanu: Le recomand să privească examenul de bacalaureat ca pe primul pas important spre viața profesională și să își aleagă facultatea având în vedere ceea ce își doresc să facă peste 10–20 de ani, nu doar în următorii 3–4 ani. Este important să se informeze corect, să aleagă domenii care oferă continuitate și relevanță pe termen lung și să nu evite efortul sau disciplina. Pentru cei pasionați de domeniul tehnic și care își doresc siguranță și un scop profesional clar, Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” reprezintă o opțiune solidă și demnă de luat în calcul.

