Istoria vândută ca fier vechi - Nava „Libertatea”, tezaurul pierdut al Galaţiului

Istoria vândută ca fier vechi -  Nava „Libertatea”, tezaurul pierdut al Galaţiului
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)
  • Unul dintre principalele simboluri ale oraşului şi bun de preţ în patrimoniul naţional, nava „Libertatea” a fost vândută pe nimic, în 1999, de SC Regal SA unei firme britanice * Nava a primit aviz de „export temporar” de la Ministerul Culturii şi… dusă a fost * Nava ar fi trebuit să revină în ţară în 2000, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat * Iahtul „Libertatea” navigheză acum pe mările lumii sub vechiul nume, „Nahlin” * Nava a fost restaurată după planurile originale şi valorează 45 milioane de euro!

    În această lună se împlinesc 13 ani de când nava „Libertatea”, deşi figura în patrimoniul naţional la categoria „Tezaur”, a fost vândută de SC Regal SA Galaţi unui yacht-broker britanic la preţ de fier vechi, pe ridicola sumă de 265.000 de dolari. În prezent, restaurat şi rebotezat „Nahlin”, după numele original, iahtul este evaluat de specialişti la aproximativ 45 milioane de euro! După ce a făcut obiectul unui permis de „export temporar”, iahtul ar fi trebuit să revină în ţară în august 2000, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat şi autorităţile de pe la noi nu par a se sinchisi de asta.

    Iaht de lux cu blazon regal
  • Destinul iahtului „Libertatea” ar putea face, poate, subiectul unui veritabil scenariu de film. Construită după planurile G.L.Watson & Co. Glasgow, nava a fost lansată la apă în 1930, la şantierul naval John Brown & Co. din Clydebank (Scoţia). Iahtul a fost construit la comanda celei mai bogate femei de la acea vreme din Marea Britanie, lady Annie Henriette Yule şi reprezenta luxul la superlativ. Tehnica de ultimă oră era completată de interioare ce transformau nava într-un veritabil palat plutitor şi nu este de mirare că în scurt timp şi-a căpătat faima de cel mai frumos iaht din lume! Astfel, nava îşi onora din plin numele de „Nahlin”, nume de origine indiană care înseamnă „navă amiral”. În primii ani, „Nahlin” a navigat pe mările şi oceanele lumii din Scoţia până în Mexic, din insulele greceşti până în Galapagos, din Indiile de Vest până în Australia şi Noua Zeelandă. Dar celebritatea mondială incontestabilă şi-a câştigat-o din 1934, în calitate de iaht folosit de familia regală britanică. La bordul acestei nave s-a consumat controversata idilă dintre regele Edward al VIII-lea şi Wallis Simpson, idilă care a dus în cele din urmă la o criză dinastică încheiată prin abdicarea regelui. Numai că nava nu şi-a încheiat destinul regal. „Nahlin” a fost cumpărat în 1937 de Guvernul Tătărăscu şi, rebotezat „Luceafărul”, a fost oferit în dar regelui Carol al II-lea. La bordul navei, care adesea ajungea şi la Galaţi, au urcat nu doar reprezentanţii protipendadei vremii, dar s-au purtat şi negocieri importante pentru politica acelor timpuri.

  • „Îmbunătăţiri” proletare
  • Deznodământul celui de-Al Doilea Război Mondial a adus o perioadă nefericită şi pentru Casa Regală a României, dar şi pentru iahtul „Luceafărul”. În timpul regimului comunist, nava a fost deposedată de însemnele regale şi a fost rebotezată „Răsăritul”, iar mai apoi „Libertatea”. Chiar şi aşa, până în anii '50 a fost una dintre cele mai importante nave ale flotei româneşti. Declinul a venit când a fost transformată în navă hotel şi restaurant. Lucrările de întreţinere s-au rărit, gloria de altădată a început să se şteargă, iar în cele din urmă nava „Libertatea” a fost redusă la statutul de simplu restaurant la Galaţi, la malul Dunării. Chiar dacă pentru gălăţeni fostul iaht regal a devenit unul dintre cele mai îndrăgite simboluri ale oraşului, acest lucru nu a reuşit să salveze nava de la degradare. În perioada tulbure de după căderea regimului comunist, nava a intrat în proprietatea SC Regal SA Galaţi, degradarea a continuat, iar „Libertatea”, schilodită şi de o serie de „îmbunătăţiri”, a ajuns să semene din ce în ce mai mult cu o epavă în care cu greu se putea recunoştea „cel mai frumos iaht din lume”.
  • Tenacitatea britanică şi bulibăşeala românească
  • Statutul navei „Libertatea” a făcut obiectul mai multor litigii între societate şi Ministerul Culturii. În 1998, Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor a inclus iahtul în patrimoniul cultural naţional, categoria tezaur. Societatea Regal a contestat în instanţă această clasificare, dar a pierdut. Acest lucru nu a împiedicat însă, în 1999, scoaterea la licitaţie a navei şi vânzarea acesteia, pentru suma de 265.000 dolari, către o firmă condusă de un broker britanic important pe piaţa iahturilor, Nicholas Edmiston. Adusă la cunoştinţa publicului, vânzarea a declanşat un scandal de proporţii. Directoarea SC Regal de la acea vreme, Elena Trandafir, s-a scuzat afirmând faptul că, deşi nava a fost vândută, noul proprietar trebuia să respecte legislaţia românească privind bunurile de patrimoniu. Sub tirul opiniei publice a intrat şi Ministerul Culturii, condus la acea vreme de Ion Caramitru. Ministerul a făcut chiar o plângere penală împotriva societăţii SC Regal, dar ea a fost în cele din urmă respinsă la Parchet. Dar acelaşi Minister al Culturii a eliberat, în septembrie 1999, autorizaţia de „export temporar” a navei. Motivul a fost acela că nava nu putea fi restaurată decât în Marea Britanie, acolo unde se aflau şi planurile originale. Ieşirea navei din ţară a dus la dezbateri aprinse chiar şi în Parlamentul României, dar apele s-au liniştit treptat după ce Ministerul Culturii a dat asigurări că nava va păstra pavilionul românesc şi va reveni în ţară în august 2000. Dar acest lucru nu s-a mai întâmplat, iar nava „Libertatea” a ajuns treptat doar o amintire pentru gălăţeni…

  • Iahtul „Nahlin” revine pe mare
  • Culisele acestei afaceri sunt însă mai complicate decât par la prima vedere, unele detalii începând să iasă la vedere în ultima perioadă. De istoria acestei nave s-a interesat, încă de la sfârşitul anilor '80 William Collier, pasionat de iahting şi de istoria navigaţiei. Collier a declanşat pe cont propriu cercetări pentru a da de urma iahtului „Nahlin”, iar în 1988 a reuşit chiar să intre în România cu ajutorul unei vize de student. Într-adevăr, el a reuşit să regăsească nava la Galaţi, sub numele de „Libertatea”, iar fotografiile făcute de el l-au convins şi pe Nicholas Edmiston să se implice, după 1989, în demersul de recuperare a navei. Licitaţia de la SC Regal şi acordul de „export temporar” de la Ministerul Culturii a fost o încununare a efortului lor… Imediat ce nava a ieşit din ţară, „Libertatea” a redevenit „Nahlin” şi a arborat drapelul britanic. Potrivit rapoartelor internaţionale, după cinci ani de cercetări asidue în vederea reconstituirii formei iniţiale, nava a intrat în procesul efectiv de restaurare în şantierele navale din Rendburg şi, ulterior, Hamburg. În 2010, iahtul „Nahlin” şi-a marcat revenirea în lumea navigaţiei, fiind înregistrat la Glasgow. Faţa de astăzi a navei este, într-adevăr, uluitoare. Potrivit unor informaţii, restaurarea propriu-zisă a costat în jur de 35 milioane de dolari, în timp ce forurile de specialitate cotează iahtul „Nahlin” la o valoare de aproximativ 45 milioane de euro, fiind din nou considerat ca unul dintre cele mai frumoase din lume.
  • Vânt din pupa!
  • Privind imaginile cu „Libertatea”/”Nahlin” navigând pe mările lumii, nu ştiu dacă noi, gălăţenii, trebuie să ne bucurăm sau să ne întristăm. Dacă ar fi rămas la Galaţi, este foarte probabil ca nava să ajungă, la fel ca şi alte nave care au făcut istorie pe Dunăre, la fier vechi. În ceea ce priveşte restaurarea navei, britanicii merită tot respectul. Au dat dovadă de o tenacitate acerbă şi au reuşit să recupereze şi să pună în valoare o parte din istoria care le aparţinea şi lor. Nouă ce ne rămâne? Ne rămâne aberaţia din beton botezată „Libertatea 2000”, ca monument al incapacităţii noastre de a ne proteja valorile istorice şi culturale. Acest caz are, poate, o încărcătură simbolică pentru multe aspecte ce ţin de evoluţia societăţii noastre în ultimele decenii. Cât despre „Nahlin”, ce am mai putea spune? Probabil că iahtul va avea un viitor cel puţin la fel de extraordinar ca şi trecutului său. Din păcate, e un viitor din care gălăţenii au şanse mici să mai facă parte.
  •  

Citit 33153 ori Ultima modificare Joi, 06 Septembrie 2012 11:35

34 comentarii

  • postat de Sf.Ramon
    Joi, 29 Noiembrie 2012 07:05
    Cei care sunteti bucurosi si impacati ca "Libertatea" a ajuns acolo unde ii era locul , imi amintiti de baciul din Miorita ,care se pregatea punctual pentru iminenta moarte a sa...Dragilor ,trebuia sa fiti cu batiste si lacrimi in ochi pe mal ,sa le fluturati in urma ei. Si sa-i faceti si de 40 de zile.
    1
    2
    Raportează
  • postat de Maximus
    Joi, 29 Noiembrie 2012 06:52
    Cand s-a facut vanzarea presa a tacut .Am aflat la mult timp dupa ca s-a vandut ,cu toate ca imi cumparam zilnic ziare.ONG-urile de profil nu au miscat un pai,,,Cum sa-ti dai seama ca sub ochii tai se produce o faradelege cand nimeni nu tipa ,nu se sparge nimic? Aveam convingerea ca plecarea navei din punctul de acostare este un semn bun ,intuiam ca intra in santier pentru reparatii .. A fost un alt proiect secret al unor oameni carora le plac secretele ,intr-un oras amortit cu Flit de catre o presa aservita partidelor la putere .Nu va acuzati degeaba , nu puteati face nimic ,pentru ca nu va intreaba nimeni nimic , niciodata. Este omeneste sa speri ca Justitia isi va face menirea si-i va judeca pe vinovati. Ziaristii insa ,cei care stau in turnurile cetatii si trebuiau sa anunte "Atacul" , au dormit in post sau au pactizat cu dusmanul. Asta e adevarata tradare. Faptul ca nu au avut oua sa scrie despre asta.. Si va mirati de ce dispare presa?Pai nu prea va mai crede nimeni .Nu stiti decat sa dezinformati si sa faceti santaj ,asta e meserie onorabila?!
    0
    6
    Raportează
  • postat de iuli
    Joi, 15 Noiembrie 2012 23:07
    Daca nu am fost in stare sa o pastram si sa avem grija de ea asa cum trebuia(devenise o simpla bodega) . Macar sa ne bucuram de faptul ca nu a ajuns la fier vechi. Pacat era un simbol al Galatiului .
    2
    5
    Raportează
  • postat de Mihai
    Joi, 15 Noiembrie 2012 10:34
    Imi place....nava a fost cumparat de Guvernul Romaniei (cu ce pret?) si vanduta de madam sarfutis de la Regal...
    0
    2
    Raportează
  • postat de tepescu
    Miercuri, 14 Noiembrie 2012 13:43
    Totusi niscavai indivizi puscariabili trebuiesc stransi cu usa pentru ceia ce au facut. Nu cred ca exista in lume tari in care persoane cu raspundere la nivel de ;stat, regiune, urbe nu dau socoteala ptr bunurile publice daca se pierd.AAAAAAAAAAAAAAAA, am omis, sau mai bine zis am uitat; Romania. O tara de votanti masochisti care vor distruge definitiv neamul asta blestemat.
    0
    2
    Raportează
  • postat de marks
    Marți, 13 Noiembrie 2012 11:51
    Daca Romania ar avea interes ar putea sa reclame exportul temporar si pastrarea pavilionului romanesc cu plata taxelor aferente. Deci daca am avea functionari capabili la externe, la justitie si la cultura ar fi simplu. Dar cand noi angajam retardati de partid sau beizadele cum vreti sa se poata. Duceti-va in orice minister si ve-ti vedea ca-s numai incapabili infatuati. Ne miram de guvernare. Pai la noi orice om destept e eliminat ca nu se acomodeaza. Pe de alta parte daca ramanea la Galati era o carciuma de doi lei unde luai vara o bere si un mic. Oricum noi nu ne restauram valorile , nu le pretuim si ne lamentam numai cand le iau altii.
    1
    2
    Raportează
  • postat de gălățeanu
    Duminică, 28 Octombrie 2012 14:59
    Acum, la ”spartul târgului”, mă bucur și eu că Nahlin a revenit la viață, dar mai mult mă întristez că ne-am pierdut Libertatea. Orașul de azi, se destramă, se dezintegrează, se pierde. Are soarta Castrului roman de la Tirighina.
    0
    5
    Raportează
  • postat de izidor
    Miercuri, 03 Octombrie 2012 14:38
    daca esti galatean.....
    daca intradevar ai iubit vasul libertatea
    eu nu cred ca cuiva ii pare rau de destinul libertatii
    noi cei din galati am crescut si ibatranit odata cu nava....era a noastra....
    chiar si transformata in carciuma tot ne era drag de ea
    ma bucur pentru ea si intro zi am sa o revad macar pe afara daca nu inauntru.....
    o caut special sa o revad...draga de ea ...zburda pe marile si oceanele lumii din ceva condamnat la moarte sigura.....
    felicitari englezilor pentru omenia dovedita pentru salvarea ei....a navei....
    in rest rusine lui tiriac....rusine patriciu....rusine becali....si rusine tuturor hotilor de dupa 1989 care nu s-au gandit la salvarea libertatii
    0
    5
    Raportează
  • postat de izidor
    Miercuri, 03 Octombrie 2012 14:24
    pentru smecher....
    deci sa facut o prostie ca au vandut libertatea
    dar daca nu o vindea faceau cea mai mare prostie
    in loc sa te afirmi smecher nu ai putea sa spui postat de prostu?
    ba ai ba 4 clase primare?
    si daca ai esti sanatos la cap?dementule?
    ce sa inteleaga lumea ma dela tine?....blegule....
    1
    0
    Raportează
  • postat de Iulian Gohor
    Luni, 01 Octombrie 2012 20:19
    Statuia lui Brătianu vrea s-ateste
    Că braţu-ntins nu-şi ţine fără rost,
    Chiar dacă Libertatea nu mai este,
    El ne arată locul unde-a fost !
    0
    6
    Raportează
  • postat de Iulian Gohor
    Luni, 01 Octombrie 2012 20:19
    Statuia lui Brătianu vrea s-ateste
    Că braţu-ntins nu-şi ţine fără rost,
    Chiar dacă Libertatea nu mai este,
    El ne arată locul unde-a fost !
    0
    3
    Raportează
  • postat de Iulian Gohor
    Luni, 01 Octombrie 2012 20:17
    Statuia lui Brătianu vrea s-ateste
    Că braţu-ntins nu-şi ţine fără rost,
    Chiar dacă Libertatea nu mai este,
    El ne arată locul unde-a fost !
    0
    2
    Raportează
  • postat de dan
    Marți, 18 Septembrie 2012 10:48
    aceasta nava a fost confiscata de comunisti si tinuta in lanturi dupa revolutie a fost redata celor de drept si repusa in libertate .... unde e problema ???
    1
    2
    Raportează
  • postat de claudiu
    Luni, 10 Septembrie 2012 10:26
    Eu ma bucur ca si-a gasit un proprietar care sa refaca acest iaht ,sa-i dea stralucirea de odinioara si sa-l faca sa navigheze. Este un pacat ca un vas sa stea ancorat le cheu , menirea lui este sa navigheze pe apa. Tot un pacat a fost si schimbarea numelui original al vasului , care si-a reluat numele initial. Eu spun ca este mai bine ca s-a intamplat astfel , la Galati in administrarea firmei "Regal" nu avea prea mult de trait. Incepuse deja sa rugineasca ,il vopseau cu pensula odata la 3 ani . Incepuse sa se degradeze . Repet : eu unul ma bucur ca si-a gasit "calea" pe ape. Ma bucur ca au fost alti oameni constienti de valoarea lui ,care au avut bani sa-l readuca la aspectul initial. In Galati nu avea alta sansa decat sa se scufunde sau sa-l trimita la fier vechi. PUNCT !
    1
    2
    Raportează
  • postat de UK
    Sâmbătă, 08 Septembrie 2012 20:29
    Geniul hotiei a rasturnat caruta cu prosti si in orasul rosu. Dupa `89 toate legile au cate o "portita "a lui Gheorghita . Pentru multi imbogatiti peste noapte" comisioanele" transpartinice reprezinta singurul titlu de noblete . Esenta capitalismului autohton in care adevaratele valori au fost neutralizate economic .
    0
    1
    Raportează
  • postat de Calianu
    Vineri, 07 Septembrie 2012 00:01
    In cadrul Institutului Politehnic Galati,am terminat Facultatea de mecanica,sectia nave si instalatii de bord,promotia 1961 si am fost repartizat la cel mai departat santier naval,in amonte de Turnu Severin. In una din deplasarile mele la Galati,am fost nevoit sa merg in prelungirea strazii Republicii(Domneasca) unde la cheu era acostata nava Libertatea(Nahlin) si am fost cazat pentru o noapte. Si atunci si acum nava este prevazuta in prova cu un catarg inclinat, numit bompres. A doua zi am vizitat nava si era o cabina-dormitor regal amenajata ca in documentatia tehnica initiala. De asemenea in sala de masini era o turbina cu aburi demontata de santierul naval Braila. Desigur turbina cu aburi reprezenta aparatul de propulsie a navei. Nu voi uita niciodata nava Libertatea-Nahlin,pentru ca pentru o noapte am poposit pe aceasta nava exploatata de cele doua familii regale,din Anglia si Romania. Chiar numai pentru acest lucru ma consider o persoana norocoasa.,desi nu am castigat niciodata la loto. Ma multumesc si cu atat.
    0
    2
    Raportează
  • postat de gino
    Marți, 04 Septembrie 2012 21:53
    am citit cu stupoare ce comentarii de doi bani mai puneti aici.....in general.....este bucurie mare ca l-au vandut pe nimic...BRAVO " romani" ! DAR....ce a-ti facut voi astia care va da-ti cu parerea pe aici sa nu se vanda Libertatea?
    trebuia sa iesiti in strada si sa faceti panarama.... poi MUNCA VOLUNTARA LA REABILITAREA ACELUI VAS.......ASA SE FACE IN TARILE OCCIDENTALE CA GERMANIA UNDE VALORILE NATIONALE SUNT ALE POPORULUI NU A UNUI PIX CARE NUMAI PRINTR-O SEMNATURA IA CALEA CELUI CARE STIE SA DEA VALOARE MORMANULUI DE FIER VECHI.........
    0
    1
    Raportează
  • postat de Galateanu
    Luni, 03 Septembrie 2012 23:49
    Pesre citi -va ani o sa vinda si papadia la fier viechi
    0
    0
    Raportează
  • postat de SS
    Luni, 03 Septembrie 2012 19:51
    Vitelor de romani nu le trebuie nimic, nu merita , oricum distrug,si fura tot ce prin ca tigoinerii..hheheh panaramelor. Bine ca iahtul a ajuns pe maini care stiu sa pretuiasca valori , la golanii de romani,,nimic nu se pastreaza oricum.
    0
    3
    Raportează
  • postat de mihai
    Luni, 03 Septembrie 2012 19:20
    decat sa ramana aici si sa fie taiata ca fier vechi mai bine ca a fost luata de englezi..macar ei stiu valoarea unui asemenea vas.fac parte si ei din istoria navei si au dovedit ca merita nava. iara ptr dobitocu de mai sus care spune ca a fost furata nava de comunisti ..mai bine sa taca,comunistii au avut grija de Libertatea cum au avut grija si de alte valori ale romaniei.oricum vasul a fost cumparat si mostenit de romani de la casa regala
    0
    0
    Raportează
  • postat de dj-nik
    Luni, 03 Septembrie 2012 18:07
    pai au vandut astia un intreg combinat ,in care lucra toata moldova aproape,de libertatea le era lor frica??????????????????????????????????????????
    1
    1
    Raportează
  • postat de suflet trist
    Luni, 03 Septembrie 2012 17:24
    ce vom mai lasa copiilor nostri amintire ? rusine sa le fie celor responsabili de neputinta cetateanului roman !
    0
    0
    Raportează
  • postat de CRSD
    Luni, 03 Septembrie 2012 16:56
    Au vandut banditzii astia toata tara, asa ca o barca aproape ruginita, de pe care isi exersau innotatorii tehnica sariturilor, mi se pare o mica firmitura. Chiar dak se va relua vreo ancheta acum, vinovatii vor fi gasiti nevinovati. Si chiar dak mai ramanea la noi, probabil destinatia "barcii", era tot o berarie, ptr ca nu ne ducea pe noi capul sa ne ingrijim de ea, si sincer nici nu vad vreodata, pe cineva de la putere, care sa aloce 35 milioane ptr. restaurare. Poate acesta a fost destinul "barcii", sa se intoarca acasa, dupa ce a zabovit cam mult pe malurile Romaniei, deservind doar clientii dornici sa bea o halba de bere, dupa ce au parcurs la pas , doi kilometri de faleza. P.S. - FRUMOS ARTICOL, NU AR STRICA CA ASTFEL DE ARTICOLE, DESPRE BUNURILE DE ODINIOARA ALE GALATIULUI, SA MAI CITIM.
    1
    0
    Raportează
  • postat de Florica
    Luni, 03 Septembrie 2012 16:17
    Nu ma surprinde deloc faptul ca altii stiu sa "vada" valoare,dar mai ales sa re-construiasca astfel creand dintr-o valoare,o valoare si mai mare.La noi daca ramanea...nu se stie daca mai exista,asa ca dragilor ce strigati ca nu ar fi trebuit data,ganditi-va si dati-va raspunsul singuri..:Cine baga atata banet in yacht???Cumva Primaria?Cumva noi?Cumva Statul Roman?Ash....Never...Asa ca...Vant din pupa,Nahlin! Vei ramane in inimile noastre o amintire vie din anii tineretii!
    1
    2
    Raportează
  • postat de smecher
    Luni, 03 Septembrie 2012 13:56
    pacat ca l-au vandut era ceva frumos pentru orasul galati cred ca a facut o mare prostie ca l-au vandut oricum decat sa ramana in paragina e mai bine sa mearga in continuare si nu lasat asa de izbeliste ca daca il lasa facea cea mai mare prostie furau hotii cocalarii si asa mai departe ca a avut orasul galati multe lucruri frumoase dar daca nu a stiut sa le pastreze acum asta este situatia dintr-un oras frumos ce era odata o data galatiul va ajunge o ruina si nu trebuie lasat asa trebuie facut ceva sper ca marius stan sa faca ceva pentru orasul galati
    1
    0
    Raportează
  • postat de Eu
    Luni, 03 Septembrie 2012 13:13
    Prefer sa il stiu din nou functional si in toata splendoarea lui, decat ancorat la mal, pe Faleza Dunarii, calcat de toti cocalarii, ticsit fiind de mese unde se infuleca mititei udati din belsug cu bere mioritica. Asta a fost, pentru necunoscatori, vasul Libertatea pe vremea lui Ceausescu. O carciuma plutitoare. Si cu siguranta ca asta ar fi continuat sa fie si dupa, pentru ca orice cocioaba din orasul asta unde berea curge in pahare si halca de carne e pe gratar e aducatoare de profituri foarte bune.
    Si cine ar fi alocat 25 milioane de dolari fara sa-si i-a comisionul ?
    Bravo si felicitari celor ce au reusit sa readuca la viata o minunatie a trecutului.
    1
    2
    Raportează
  • postat de Ciprica
    Luni, 03 Septembrie 2012 11:10
    Chiar ma intrebam unde a disaprut Libertatea. Stiam ca e plecata la reconditionat, dar apoi i-am pierdut urma. Nici nustiu daca sa plang ca simbolul Galatiului nu mai apartine orasului, sa ma bucur ca totusi nu a ajuns fier vechi (asa cum sigur s-ar fi intamplat) sau sa plang ca doar altii sunt in stare de astfel de reconditionari. Felicitari britanicilor, felicitari celui care a recuperat vasul si un mare deget mijlociu celor care l-au vandut pe nimic. Din pacate, justitia noastra nu ii va pune acolo unde merita, adica, undevaq pe Traian, intre 4 pereti...
    0
    1
    Raportează
  • postat de unde-i justitia ?
    Luni, 03 Septembrie 2012 10:50
    De ce nu a fost trasa la raspundere madam Trandafir ? Nu se mai da dusa din functia de director. Probabil ca a fost pastrata pentru "merite deosebite". O parte din banisori au ajuns si la partid, nu ? S-a sesizat cineva atunci ? Am ramas toti cu amintirile din vederi despre acest minunat vas. Ce zice Ministerul Culturii, ce zice Caramitru, ca an ul 200a a trecut demult. Luati-i un interviu domnului fost ministru sa aflam ce mai are de spus. Daca s-a semnat un contract cu anumite clauze de ce nu s-a respectat ? UNDE S-AU DUS BANII INCASATI, CHIAR ASA DE PUTINI ?
    0
    0
    Raportează
  • postat de DAN
    Luni, 03 Septembrie 2012 09:53
    AIA CARE AU DAT ACCEPTUL SA O VANDA,TREBUIA SA O VANDA PE MASA.........NU UN SIMBOL AL UNUI ORAS..CA ATAT A AVUT SI ORASUL ALA......VASUL -LIBERTATEA.....ANIMALELOR...VISATI NUMAI BANII....BANII......O SA MURITI CU VISUL.....
    0
    0
    Raportează
  • postat de cir
    Luni, 03 Septembrie 2012 08:59
    Ce sa stabileasca o ancheta ? Un vas furat de regimul comunist a fost facut restaurant. Vasul a fost degradat datorita nepasarii si neputintei financiare in final a fost salvat si repus in valoare de catre britanici. Ce regretam ? Ca nu a ajuns efectiv la fier vechi ? Suntem ipocriti sau pur si simplu refuzam realitatea ?
    0
    3
    Raportează
  • postat de dan
    Luni, 03 Septembrie 2012 08:15
    Poate crede cineva ca jigodiile astea ordinare incepand cu madame trandafir et comp. implicate in aceasta hotie nu si-au primit comisioane grase? A fost vandut cu 265.000 USD si apoi golanii astia au mai spalat bani de 4-5 ori mai multi ca sa faca acel panzar moldovenesc. In alte tari li se confiscau averile si erau pusi la pastrare la puscarie pentru multi ani, nici acum nu este tarziu, daca se vrea. La vremea acelei hotii, ce a pazit oare presedintele CJ, ce a pazit primarul, ori au avut si ei partea lor de spaga din acest jaf??
    0
    2
    Raportează
  • postat de geo
    Luni, 03 Septembrie 2012 04:02
    Nimic nu va opreste sa faceti o replica romaneasca poate si mai stralucita. Asa cum spune si autorul nasterea si istoria navei este legata de Regatul Unit.
    0
    1
    Raportează
  • postat de Pentru mai multe informații tastați ,,Iahtul Nahlin unde pe Wikipedia este prins ca propietar Casa Regală a României. Curios!?
    Luni, 03 Septembrie 2012 01:46
    Păi la ditamai flota maritimă și oceanică ,,dispărută'' ce mai contează Libertatea vândută pe post de crâșmă.-bodegă plutitoare a S.C.Regal Galați. Mai multe informații se poate afla tastând ,,Iahtul Nahlin'' unde, curios, pe Wikipedia și pe alte site-uri este prins ca propietar Casa Regală a României.Curios?! Poate o fi așa și este închiriată. Posibil, după cum ,,a plecat''.
    0
    0
    Raportează
  • postat de x
    Luni, 03 Septembrie 2012 00:25
    Oare se poate relua vreo ancheta?
    Eventual una cu iz penal.
    1
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.