Autoturismele ecologice vor ajunge la o cotă de piaţă în România de 29 la sută, până la sfârşitul anului 2024, timp în care piaţa de autovehicule noi înmatriculate pe plan local va continua să crească, dar cu un ritm mai lent, de doar 5,3 la sută faţă de cel înregistrat în 2023, arată estimările Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
"Chiar şi la 150.000 de autoturisme noi ce vor fi vândute în acest an, piaţa românească rămâne sub nivelul anilor 2018 şi 2019, demonstrând impactul de lungă durată al pandemiei de coronavirus. În ciuda provocărilor, autoturismele electrificate vor rămâne în centrul atenţiei, cu o creştere estimativă de 24,4 la sută, în timp ce vânzările autoturismelor pur electrice - chiar dacă într-un ritm mai lent- vor continua să crească, ajungând la o cotă de piaţă estimată la 12,7 la sută", a declarat Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA).
Pe segmentul vehiculelor comerciale uşoare plus minibuse se va consemna, în acest an, o curbă mai lentă de creştere, respectiv de 7,2 la sută, comparativ cu datele din 2023, iar pentru vehiculele grele şi autobuze se prognozează un salt de 5,1 la sută.
Conform specialiştilor APIA, la autoturisme este estimată menţinerea ponderii de aproximativ 84 la sută din totalul înmatriculărilor, cu un volum de aproximativ 150.000 de unităţi, în creştere cu 5 la sută, de la un an la altul.
Potrivit statisticii APIA, în funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pentru 2024, motorizările pe benzină vor înregistra o uşoară creştere de 1,9 la sută în comparaţie cu anul precedent, până la o pondere de aproximativ 61 la sută din total. În cazul autoturismelor echipate cu motoare diesel se va înregistra o scădere a numărului de înmatriculări de 16,1 la sută şi o cotă de piaţă de 10,3 la sută din total.
Pe de altă parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100 la sută electrice şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor ajunge în 2024 la o cotă de piaţă de 29 la sută. Astfel, din această analiză se estimează că, în cursul anului, se vor înmatricula în România de aproape trei ori mai multe autoturisme "verzi" faţă de cele cu motorizare diesel.
În marja acestui segment, autoturismele full electrice vor deţine o cotă de piaţă de 12,7 la sută, echivalentul unui salt 24,7 la sută a numărului de înmatriculări, faţă de anul precedent.
Per ansamblu, pentru anul 2024, producătorii şi importatorii prognozează o continuare a tendinţei de creştere a autoturismelor "electrificate" înmatriculate, la un nivel similar cu cel înregistrat în anul anterior (+24,4 la sută). Evoluţia înmatriculărilor autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4) arată, pentru acest an, o cotă de piaţă de aproximativ 25,9 la sută, cu o creştere de 14,4 la sută a numărului de înmatriculări faţă de anul trecut.
Conform APIA, categoria autovehiculelor comerciale uşoare va înregistra o creştere de 7,2 la sută faţă de 2023, cu o cotă de piaţă, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de aproximativ 10,8 la sută, aproape la acelaşi nivel atins cu un an în urmă, de 10,6 la sută. Totodată, creşterea pentru înmatriculările de autovehicule "electrificate" din acest segment este estimată la aproximativ 87,2 la sută comparativ cu statistica din anul anterior.