O treime din bugetul de Crăciun se duce pe mâncare și băutură

O treime din bugetul de Crăciun se duce pe mâncare și băutură
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

Românii vor cheltui cu 13 la sută mai mulţi bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an, însă creşterea nu reflectă neapărat un consum mai mare, ci acoperirea inflaţiei, arată un studiu realizat de Reveal Marketing Research.

"În contextul creşterii preţurilor şi a costului vieţii în ultimul an, suma medie pe care românii estimează că o vor cheltui de sărbători a crescut cu 13 la sută faţă de sfârşitul anului trecut, ajungând de la 1.188 de lei la 1.340 de lei", conform studiului.

Românii estimează că bugetul pentru sărbătorile din acest an va fi similar (53 la sută) sau mai mic (34 la sută) faţă de cel de anul trecut. Femeile se diferenţiază printr-o abordare mai prudentă, menţionând într-o proporţie mai mare decât bărbaţii un buget mai mic decât anul trecut (37 la sută, faţă de 31 la sută în cazul bărbaţilor). Doar 12 la sută menţionează un buget mai mare, în măsură semnificativ mai mare cei cu vârste de 44-55 ani (25 la sută).

Referitor la organizarea cheltuielilor, 33 la sută din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare şi băutură, 25 la sută către cadouri şi 10 la sută către decoraţiuni şi atmosferă festivă. În plus, 13 la sută din bugetul pentru acest an este alocat unui fond de cheltuieli neaşteptate.

"Asemănător sărbătorile de iarnă de la sfârşitul anului trecut, peste jumătate dintre români (61 la sută) declară că vor reduce cheltuielile pentru decoraţiuni şi atmosferă festivă, în timp ce 47 la sută intenţionează să aloce un buget mai mic cadourilor, iar 36 la sută vor reduce suma pentru alimentele şi băuturile cumpărate", se arată în studiul Reveal Marketing Research.

Cele mai dorite cadouri de Crăciun anul acesta sunt produsele de îngrijire personală (23 la sută), hainele (20 la sută) şi articolele pentru casă (14 la sută). Schimbul de cadouri este o tradiţie importantă de Crăciun, iar majoritatea românilor (31 la sută) nu sunt pretenţioşi, afirmând că nu contează ce cadouri primesc. Produsele de îngrijire personală sunt cele mai dorite (23 la sută), în special în rândul tinerilor cu vârste între 18 şi 34 de ani (37 la sută). Hainele (20 la sută) şi cadourile pentru casă (14 la sută) completează lista preferinţelor.

În continuare, românii aleg să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice (50 la sută), preferându-le în detrimentul celor online (22 la sută). De asemenea, 22 la sută dintre respondenţi au achiziţionat cadourile din timp, pentru a profita de reduceri şi a evita aglomeraţia.

Conform rezultatelor studiului, românii au sentimente preponderent pozitive în aşteptarea sărbătorilor de iarnă (68 la sută). Cele mai des menţionate emoţii pe care le trezesc sărbătorile sunt cele de fericire/ bucurie (18 la sută), starea de bine (14 la sută) şi mulţumirea (10 la sută). Pe de altă parte, gândurile negative nu îi părăsesc pe 29 la sută dintre români nici anul acesta, procentul fiind in creştere cu 7 la sută comparativ cu anul trecut. Principalele sentimente negative resimţite în prag de sărbători sunt starea de indiferenţă (8 la sută), tristeţea sau stresul (6 la sută) şi melancolia (6 la sută).

Şi în acest an, majoritatea românilor îşi vor petrece sărbătorile de iarnă acasă, doar cu persoanele cu care locuiesc în aceeaşi gospodărie (53 la sută) sau în vizită la cei dragi (40 la sută). Dintre cei care aleg să meargă în vizită, 32 la sută vor petrece sărbătorile cu familia, iar 8 la sută cu prietenii. 85 la sută dintre români îşi vor petrece sărbătorile de iarnă în localitatea de reşedinţă, mai susţin autorii studiului.

"Inflaţia de 5,1 la sută înregistrată în noiembrie 2024 explică atât creşterea bugetului alocat sărbătorilor, cât şi prudenţa românilor în gestionarea cheltuielilor din această perioadă. Cu toate acestea, dorinţa de a sărbători tradiţional şi alături de cei dragi rămâne puternic înrădăcinată", menţionează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

Citit 919 ori Ultima modificare Duminică, 22 Decembrie 2024 14:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.