După ce a dat peste cap anul școlar 2025-2026 și a adus schimbări majore în învățământul românesc, Daniel David lovește din nou. Adept al testelor PISA, ministrul Educaţiei reformează și testele de evaluare pentru clasele a II-a, a IV-a și a IV-a, forma actuală a acestor verificări fiind, în opinia ministrului, irelevantă pentru a stabili progresul elevilor.
Pe 16 septembrie, șeful de la Educație a participat la conferința „Capitalul uman: Educația - stringența economiei - Ce livrează sistemul de educație de la școală la universitate - pregătire, adecvare la economie, soluții la problema momentului”, eveniment organizat de Curs de Guvernare și nu a pierdut ocazia să declare că în următoarele zile va emite un ordin de ministru prin care va schimbă evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, dorind să extindă competențele ce vor fi verificate.
„Am introdus în testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu doar itemi din programă, ci și itemi prin care acele cunoștințe sunt utilizate în viața de zi cu zi, extinzând inclusiv posibilitatea de a testa mai multe competențe. În final, acestea trebuie să ajute școala și elevii pentru o educație cât mai personalizată și eficientă”, a declarat Daniel David.
Potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul de ministru nr. 6.405/23.09.2025, anunțată miercuri de MEC, dar încă nepublicată în Monitorul Oficial, noutățile sunt: introducerea unor itemi care vizează aplicarea practică a cunoștințelor - sarcinile de evaluare nu vor mai testa doar rețineri de informații, ci și modul în care elevii le folosesc în situații concrete, conectate la viața de zi cu zi; extinderea competențelor evaluate - testele vor include și competențe transversale, pentru o relevanță curriculară mai mare.
În premieră, evaluările naționale vor conține itemi-pilot care verifică alfabetizarea funcțională cu aplicații practice și competențe preluate și din alte arii curriculare. Ministerul susține că această schimbare urmărește nu doar rezultate mai bune la testele internaționale, ci și responsabilizarea elevilor pentru propria învățare și dezvoltare. Testările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor include - pentru prima dată - itemi de tip PISA, care evaluează capacitatea elevilor de a aplica cunoștințele în situații de viață reală.
Aceste examene sunt susținute la Limba română, Matematică, Limbă străină și Biologie, însă notele obținute sunt orientative, fără a fi trecute în catalog.