Abandonul școlar, o problemă persistentă printre elevii romi

Abandonul școlar, o problemă persistentă printre elevii romi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În anul școlar 2024-2025, școlile din județul Galați cu un procent ridicat de elevi de etnie romă, precum cele din Toflea, Ivești sau Liești, s-au confruntat cu un fenomen persistent: abandonul școlar.

Conform unui raport al Inspectoratului Școlar Județean, în medie 20-25 de elevi au părăsit școala anual, număr care reflectă dificultățile cu care se confruntă comunitățile vulnerabile. Principalele cauze sunt legate de migrație, probleme socio-economice, retragerea elevilor din motive personale sau medicale - în special în rândul fetelor, înscrierea târzie pe piața muncii, lipsa de motivație și necunoașterea legislației specifice.

Pe lângă abandon, în unitățile de învățământ s-au înregistrat 112 cazuri de bullying și 165 de cazuri de violență școlară, evidențiind necesitatea unor măsuri proactive pentru protecția elevilor. În acest sens, 849 de școli au înființat grupuri antibullying și comisii speciale, iar 1.045 de cadre didactice, consilieri și mediatori școlari au fost desemnați să gestioneze aceste fenomene. Toate unitățile aplică programe de prevenire și combatere a violenței și hărțuirii, un efort susținut de campanii de informare și activități pentru elevi.

Astfel, pe parcursul anului școlar, școlile au organizat 2.370 de acțiuni de informare și sensibilizare, inclusiv activități extracurriculare dedicate dezvoltării personale și gestionării emoțiilor, iar Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională împreună cu unitățile de învățământ au desfășurat alte 231 de acțiuni, implicând comunitatea și sprijinind elevii în depășirea dificultăților.

Inspectoratul Școlar Județean Galați a implementat, de asemenea, o serie de măsuri pentru prevenirea abandonului și creșterea performanței școlare: acces la programe de sprijin, analiza progresului și individualizarea predării, organizarea de activități remediale, monitorizarea frecvenței și motivarea elevilor, colaborarea strânsă cu familiile, precum și ședințe cu părinții pentru informarea cu privire la burse sociale, burse pentru mame gravide, tichete sociale sau decont de transport. Toate aceste acțiuni au fost menite să asigure continuitatea procesului educațional și incluziunea tuturor elevilor.

Rezultatele acestor eforturi sunt vizibile în indicatorii de performanță: de la începutul anului până la 31 august, rata de promovabilitate în școlile cu elevi vulnerabili a fost între 79,96% și 100%, iar rata de participare între 88% și 100%.

Din 172 de elevi romi înscriși în clasa a VIII-a, 149 au participat la Evaluarea Națională, dintre care 66 au fost pe locuri speciale pentru romi, iar 81 au promovat. După absolvire, 53 de fete și 62 de băieți au continuat în învățământul liceal, iar 17 fete și 40 de băieți în învățământul profesional.

Deși datele arată progrese, provocările rămân semnificative, mai ales în comunitățile vulnerabile, unde abandonul și violența școlară persistă. Integrarea și menținerea elevilor romi în sistemul educațional necesită o colaborare constantă între școală, familie și comunitate, pentru a asigura egalitatea de șanse și succesul educațional pe termen lung.

Citit 485 ori Ultima modificare Marți, 28 Octombrie 2025 11:37

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro