Evaluaţi acest articol
(33 voturi)
5 comentarii

Parcul auto gălăţean cuprindea, la sfârşitul anului 2017, 139.550 de autoturisme, în creştere cu nu mai puţin de 11.465 de autoturisme faţă de anul precedent, rezultă din datele centralizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Din păcate, grosul maşinilor conduse de gălăţeni sunt departe de a fi nişte noutăţi. Eliminarea, anul trecut, a taxei auto, dar şi puterea scăzută a puterii de cumpărare, a dus la o veritabilă invazie de "rable" pe străzile Galaţiului, cel puţin dacă o luăm după vechimea parcului auto.

Maşinile noi, cu o vechime mai mică de patru ani, au ajuns să reprezinte o raritate pe străzile Galaţiului. Chiar dacă anul trecut parcul auto judeţean a crescut cu 589 de astfel de autoturisme, maşinile noi abia dacă au reuşit să ajungă la modestul număr de 5.010 unităţi, adică 3,59 la sută din totalul parcului. Ceea ce ar trebui să îngrijoreze, poate, şi mai mult este că numărul autoturismelor cu o vechime rezonabilă este într-o scădere notabilă. Astfel, numărul maşinilor cu o vechime între cinci şi opt ani a scăzut anul trecut cu 1.218 unităţi, la 12.955 de autoturisme, iar numărul maşinilor cu vârsta între 9 şi 12 ani a scăzut cu 2.390 de unităţi, la un total de 35.172 de unităţi. Din păcate, în timp ce prin alte locuri se vorbeşte de o veritabilă revoluţie a maşinilor cât mai performante, mai sigure şi mai puţin poluante, aproape două treimi din parcul auto gălăţean (61,9 la sută) era format din maşini mai vechi de 12 ani! Mai exact, până la sfârşitul anului trecut, numărul maşinilor trecute de mult de perioada de glorie a ajuns la 86.413 unităţi, mai mare cu 14.484 unităţi faţă de anul precedent! Mai mult, din acest parc auto învechit, 31.287 de autoturisme aveau o vechime cuprinsă între 16 şi 20 de ani (+6.320 de unităţi faţă de 2016), iar 28.781 de autoturisme erau chiar trecute de ştacheta a două decenii de utilizare (+3.203 unităţi)!

De la Dacia la "tradiţia" germană

Dacă ar fi să facem un top al mărcilor de autoturisme care se regăsesc în parcul auto gălăţean, atunci partea cea mai consistentă parte ar reveni tradiţionalei Dacia, o maşină relativ accesibilă pentru toate buzunarele şi "călită" în anii de experienţă pe drumurile româneşti. Galaţiul număra la sfârşitul anului trecut 39.598 de Dacii. Interesant este că ele erau cu 402 mai puţine faţă de anul precedent. Cu siguranţă, cele mai multe au luat drumul Programului "Rabla", aducând astfel un ultim serviciu celor ce doreau o maşină nou.
Dar mărcile "tradiţionale" tind să o vireze cu totul spre mărcile din străinătate. În 2017, cea mai rapidă ascensiune au avut-o autoturismele Volkswagen, în creştere cu aproape 3.000 de unităţi faţă de anul precedent. În total, marca germană a ajuns, la Galaţi, la 19.771 unităţi, fiind, de altfel, a doua în topul parcului auto gălăţean, după Dacia. Pe locul trei în parcul auto vin autoturismele Opel, cu 15.041 de unităţi înmatriculate la Galaţi, în creştere cu 1.201 pe parcursul anului trecut. Ford şi-a revendicat poziţia a patra, cu 10.539 de unităţi, după ce parcul auto a crescut în 2017 cu 1.468 de autoturisme.

Luxul la… second-hand

În segmentul maşinilor din clasa medie, creşteri de ordinul sutelor de autoturisme au fost semnalate în 2017 la Renault, care a ajuns la 7.587 de unităţi (+615), dar şi la Skoda, care a ajuns la 5.161 de unităţi (+614).
Pe de altă parte, gălăţenii se pare că se dau în vânt după autoturismele din clasa premium, chiar dacă buzunarul celor mai mulţi le permite să achiziţioneze doar maşini cu sute de mii de kilometri la bord. Aşa se face că parcul auto gălăţean a crescut anul trecut cu 943 de BMW-uri, la un total de 4.903 autoturisme, urmate de creşterea de 896 de unităţi la Audi, la un total de 5.259 de autoturisme şi 676 de Mercedes Benz, la un total de 2.025 de astfel de autoturisme!
Dincolo de aceste mărci, în parcul auto gălăţean de la sfârşitul anului trecut se mai plasau peste pragul de o mie de autoturisme şi Daewoo (4.524 unităţi), Fiat (3,299 unităţi), Peugeot (2.448 unităţi), Seat (1.708 unităţi), Hyundai (1.651 unităţi), Chevrolet (1.262 unităţi), Toyota (1.244 unităţi), Citroen (1.138 unităţi), Nissan (1.100 unităţi) şi Kia (1,036 unităţi).

Parcul auto naţional, învechit, dar mai mare

Parcul auto naţional din România a ajuns, la finele anului 2017, la peste 7,635 milioane de unităţi, în creştere cu 8,91 la sută faţă de anul precedent, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Din numărul total al autovehiculelor înregistrate, aproape 6 de milioane erau autoturisme, în creştere cu 9,5 la sută, comparativ cu sfârşitul anului 2016, când au fost înregistrate 5,47 milioane de exemplare.
Aproximativ 2,28 milioane de unităţi din totalul parcului auto naţional erau mai vechi de 11-15 ani, 1,774 milioane de unităţi aveau vechime între 16 şi 20 ani, iar 1,719 milioane - peste 20 de ani vechime.
În ceea ce priveşte autovehiculele noi (vechime 0-2 ani), la nivel naţional erau înregistrate, la sfârşitul anului trecut, 287.174 de unităţi, din care 200.642 de autoturisme. Potrivit DRPCIV, la finele lui 2017, pe drumurile din România circulau 3.715.483 de autovehicule cu motoare pe benzină, respectiv, 3.501.491 de maşini diesel.

Categoriile de autovehicule cele mai importante

Pe lângă cele 139.550 de autoturisme, parcul auto al judeţului Galaţi cuprindea, la sfârşitul anului 2017, alte 37.771 de unităţi aparţinând unor alte categorii de autovehicule, potrivit datelor DRPCIV. Printre categoriile notabile se numără autoutilitarele (18.633 de unităţi), remorcile (7.842) şi semiremorcile (2.227), precum şi autospecialele (1.426), tractoarele (682) şi autobuzele (502). Astfel, în total, parcul auto gălăţean era format, la sfârşitul lui 2017, din 177.321 de autovehicule.

Citit 7778 ori Ultima modificare Sâmbătă, 24 Martie 2018 11:42

5 comentarii

  • postat de SH Joi, 22 Martie 2018 06:48 86.124.202.*** Link la comentariu
    4
    18

    Unora le sta in gât Dacia Logan, vor masini bengoase pe care le inmatriculeaza in Bulgaria, de la noi este prea scumpă inmatriculare.
    Daca esti in spatele lor te gazeaza cu fumul negru inecacios pe care il scot aceste masini SH- bengoase.

    Raportează
  • postat de La o viață second-hand, este normal să-ți iei un autoturism second-hand, nu ? Miercuri, 21 Martie 2018 13:51 213.233.104.*** Link la comentariu
    3
    38

    Ne îmbrăcăm second-hand, ne încălțăm second-hand, trăim second-hand, drumuri second-hand, salarii second-hand, nu-i normal să avem ''asortat'', mașini second-hand ?

    Raportează
  • postat de vioreă Miercuri, 21 Martie 2018 12:53 79.116.99.*** Link la comentariu
    13
    28

    Atat isi permite romanul din salariu minim pe economie cand o sa plateasca asa zisi patroni salarii ca in tarile civilizate o sa ne permitem sa cumparam masini noi

    Raportează
  • postat de GALATEAN Miercuri, 21 Martie 2018 06:52 109.166.130.*** Link la comentariu
    7
    29

    Statul roman, pe langa faptul ca a acordat cetatenilor dreptul de a achizitiona un autoturism, a creat si posibiltiatea ca tarile bogate sa scape de masinile uzate, rable, care pentru marlanul roman, lipsit de pretentiile civilizatiei, constituie mana cereasca, avand in spate trecutul comunist,cand, pentru o dacia, trebuia sa astepti ani de zile!

    Dar statul a creat aceasta inlesnire pentru rable cu un scop bine definit: acumularea la buget de bani din taxe, care, la milioanele de rable, a strans multi bani folositi in acoperirirea deficitelor de administratie a tarii, decat in scopul initial de construire si reparare a drumurilor!

    Care drumuri stricate, duc la atelerele de reparatii auto, a rablelor stricate prin gropi, ca, marlanului ii place viteza si statul la volan, aflat in culmea fericirii, si tace chitic pe aceste drumuri proaste, ca asa a votat!

    Apoi, socoteala cu rable, se muta la distribuitorii de carburanti, statiile acestora inmultindu-se ca ciupercile dupa ploaie, ca si farmaciile, pretul carburantilor fiind cel mai mare din UE.
    Mana cereasca pentru mafioti, imbogatindu-se de pe urma marlanilor cu rable.

    Si locurile de parcare, marea problema a oraselor mari, nefiind proiectate pentru un asemenea aflux de masini si trafic, fara spatii de parcari, iarasi motiv ca marlanul sa plateasca amenda pentru ca sa-si ia rabla ridicata de politisti.

    Dupa ce ca-i lasa cu buzunarele goale si matele chioraind, ca masina consuma cam un salariu mediu, specimenul asta de oameni, tin coada sus, mai ales daca au o rabla de mercedes, bmv sau ww, la volan sunt asi la nerespectarea codului rutier si de buna purtare, ceea ce, pentru unii, este alta posibilitate de a da bani la amenzi sau cauze penale.

    Comparand beneficiile detinatorilor de rable, cu costul pentru acestea, constati ca nici la closet nu se mai pot duce de foame, dar au rabla, domle!

    Pe cand, pentru omul care nu se complica, foloseste transportul urban ieftin, taxiul, trenul sau autocarul intre localitati.
    Desigur, fara bataie de cap, banii pentru rabla ii foloseste judicios in scopuri bine definite de trai.

    Poti sa faci ceva in gustul omului, dar asta numai la natia romana gasesti!

    Raportează
  • postat de Bianca Miercuri, 21 Martie 2018 06:12 100.117.12.*** Link la comentariu
    18
    22

    Pe baza la ce ati tras concluzia ca Galatiul s-a umplut de rable? Doar pe baza vechimii autovehiculelor?
    O masina pentru a putea fi inmatriculata este necesar a avea ITP valabil, deci, teoretic toate masinile inmatriculate , indiferent de vechimea lor corespund din punct de vedere tehnic.
    Apoi orice auto BMW, Audi, VW sau Mercedes e automat masina de lux? Si daca doar marca e un criteriu inseamna ca Dacia e automat rabla?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.