Forțele Navale au rămas „pe uscat” în contractul corvetelor. Naval Group și SN Constanța bat pasul pe loc

Forțele Navale au rămas „pe uscat” în contractul corvetelor. Naval Group și SN Constanța bat pasul pe loc
Evaluaţi acest articol
(38 voturi)

Contractul pentru realizarea a patru corvete pentru Forțele Navale Române se află într-o fază critică, după ce SN Constanța și francezii de la Naval Group au început să tergiverseze semnarea contractului cu MApN. În această situație s-a ajuns după ce SN Damen Galați, singurul șantier naval din țară care a construit nave militare în ultimele trei decenii, a fost scos din cursa pentru adjudecarea contractului în condiții care nu au fost pe deplin elucidate nici până în ziua de azi.

Proiectul de înzestrare a armatei cu patru corvete a fost lansat în 2016, ținându-se cont inclusiv de noile provocări în materie de securitate din zona Mării Negre. La acea dată, Guvernul Cioloș a propus Parlamentului României aprobarea de derulare a contractului cu Grupul Damen, prin Șantierul Naval Damen Galați, în calcul fiind luat modelul SIGMA - proiect 10514. Propunerea venea după ce experții MApN au analizat 13 proiecte de corvete, varianta Damen dovedindu-se cea mai bună.

"Războiul corvetelor"

Din păcate, încheierea acestui contract a fost pur și simplu blocată în Parlament, mai degrabă din motive politice decât din scrupulozitate pentru cheltuirea banului public. Fiind un an electoral, în Guvernul Cioloș "s-a tras" în 2016 din toate direcțiile spectrului politic, astfel că, "victimă colaterală", s-a ajuns la anularea contractului cu SN Damen Galați.

După alegeri, poate și pentru justificarea întârzierilor, s-a schimbat procedura de atribuire a contractului și s-a trecut la o formă de achiziție publică ce ar fi trebuit să asigure, teoretic, o ofertă mai competitivă. La modul practic, nu s-a obținut însă decât o birocratizare a unui proiect important pentru siguranța națională.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viaţa liberă", în cursa pentru atribuirea contractului privind construirea corvetelor au intrat Naval Group (Franţa) - care a încheiat un acord cu SN Constanța, Damen (Olanda) - prin SN Damen Galați şi Fincantieri (Italia) - prin SN Tulcea.

Un element bizar legat de această licitație a fost că, "pe surse", au ajuns în spațiul public informații confidențiale privind ofertele depuse, inclusiv valoarea acestora. Astfel, conform acestor informații, Naval Group ar fi depus o ofertă de 1,2 miliarde de euro, celelalte oferte fiind de 1,25 miliarde de euro (Damen) şi 1,34 miliarde de euro (Fincantieri).

În același timp, termenii financiari nu erau singurii indicatori de departajare, capacitățile tehnice fiind la fel de importante. Iar din acest punct de vedere, SN Damen Galați era singurul șantier naval din țară care în ultimele trei decenii a investit în capacitățile de realizare a navelor militare, având și un portofoliu de aproape 40 de astfel de nave livrate partenerilor din NATO și nu numai.

Cu toate acestea, în iulie 2019, MApN, prin Romtehnica, în aceste circumstanţe extrem de controversate, a desemnat drept câştigător al contractului asocierea dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, asociere care, deşi beneficia de "brandul" companiei franceze, în România nu deţinea niciun fel de facilităţi şi nici experienţă în construirea navelor militare!

Angajamente cu răspundere limitată

În prezent, dincolo de "euforia" câștigării acestui contract, a venit momentul în care SN Constanța și Naval Group trebuie să-și respecte angajamentele. Se pare însă că lucrurile nu sunt chiar atât de simple.

MApN a amânat finalizarea documentelor până la un verdict în instanță - lucru realizat în 2020 - la (o parte) din contestațiile depuse de Grupul Damen referitor la modul în care s-a derulat procedura de atribuire a contractului.

În același timp, potrivit unor informații obținute de DefenseRomania, partea finală a negocierilor a ajuns într-un blocaj, în decembrie 2021, din cauza unor neînțelegeri apărute chiar între SN Constanța și Naval Group.

Pe de o parte, francezii de la Naval Group nu se grăbesc cu investițiile de zeci/sute de milioane de euro ce ar permite retehnologizarea SN Constanța în sensul creșterii capacității de a construi nave militare. Pe de altă parte, o problemă e că nici SN Constanța nu dispune de suficientă mână de lucru calificată în construirea de nave militare.

Un alt element de discordie este că francezii au cerut ca întreaga asociere, deci implicit și Șantierul Naval Constanța, să suporte achitarea viitoarelor posibile penalități pentru nerespectarea termenelor (șapte ani de la semnarea contractului). Nu în ultimul rând, Naval Group a cerut în repetate rânduri renunțarea la o serie de clauze contractuale, inclusiv la garanțiile pentru vicii ascunse, lucru refuzat ferm de MApN.

Dar lovitura de teatru ar fi că, la modul real, oferta câștigătoare Naval Group ar fi mai mare decât s-a anunțat oficial! Astfel, Naval Group a câștigat oficial licitația pentru "Corveta multifuncțională" cu Gowind 2500 pentru 1,2 miliarde de euro. Doar că, din informațiile DefenseRomania, oferta depusă de francezi, și declarată câștigătoare pe baza prețului cel mai mic, nu includea și muniția pentru corvete. În contextul achiziționării muniției, oferta se mărește cu 100 de milioane de euro și își pierde în fața SN Damen Galați atributul de cea mai bună ofertă ca preț!

Una peste alta, termenul-limită dat de MApN pentru semnarea contractului cu SN Constanța și Naval Group ar fi, se pare, 21 ianuarie 2022, iar dacă acest lucru nu se va întâmpla, procedura de atribuire va fi anulată.

Ce va urma după asta rămâne de văzut. Cert este că, în orice variantă, SN Damen Galați este, de facto, singurul șantier naval din țară care poate în acest moment să satisfacă toate cerințele MApN. De altfel, în tot timpul în care contractul de înzestrare a Forțele Navale a trenat, SN Damen Galați a continuat să realizeze nave militare sau nave speciale. Ultimele exemple ar fi corvetele construite pentru Forțele Navale Pakistaneze, dar și spărgătorul de gheață pentru Divizia Antarctică Australiană. De asemenea, în prezent, la Galați se construiește o nouă navă de tip Combat Support Ship (CSS) - "Den Helder" - pentru Forțele Navale Regale Olandeze.

În acest timp, apele geostrategice din Marea Neagră au devenit și mai tulburi...

Naval Group, alt contract, aceeași poveste

Păstrând proporțiile, situația din contractul corvetelor pentru Forțele Navale Române seamănă cu cea în care Australia a decis, în ultimă instanță, să anuleze contractul pentru construirea a 12 submarine din clasa Barracuda. Australienii le-au reproșat francezilor întârzieri în derularea programului, creșteri de costuri, dar și reducerea implicării în proiect a industriei de apărare din Australia.

Potrivit condițiilor puse de MApN, în cazul corvetelor pentru Forțele Navale, "navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor". Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului. În plus, contractul prevede și modernizarea, tot în România, a fregatelor T22R - Fregata "Regina Maria" și Fregata "Regele Ferdinand". Din păcate, se pare însă că, dincolo de promisiunile "pe hârtie", SN Constanța și Naval Group nu pot susține acest contract în forma cerută de MApN. Francezii ar putea construi navele în propriile șantiere, dar acest lucru ar scoate din proiect industria de apărare din România.

Citit 4216 ori Ultima modificare Joi, 13 Ianuarie 2022 22:34

Mai multe din această categorie:

18 comentarii

  • postat de haha
    Miercuri, 26 Ianuarie 2022 12:26
    89.136.7.***
    Vin rusii, asa ca nu va mai obositi cu glume electorale dintr-astea. Capul plecat, sabia nu-l taie...
    1
    0
    Raportează
  • postat de Ion Sifon...
    Joi, 13 Ianuarie 2022 09:06
    162.255.46.***
    cand pe patronul acestei companii falimentare ,multimiliardar si printre cei mai bogati oameni din Olanda , il intereseaza doar profitul si nimic altceva, stergand pe jos cu soarta romanilor , .....ce simpatie poti sa mai ai pentru Damen ?????
    9
    14
    Raportează
  • postat de Ce se scapa din vedere , este menirea acestor nave :
    Joi, 13 Ianuarie 2022 07:34
    162.255.46.***
    In caz de conflict in Marea Neagra sau Mediterana , aceste nave au scopul ca ,impreuna cu alte foarte NATO , sa faca fata puternicei flote ruse , si nu sa fie construite doar pentru a da de lucru la un santier sau altul.
    De acea avem nevoie de nave de lupta PROIECTATE SI CONSTRUITE de o companie serioasa , si nu de o firma de familie , falimentara cum este Damenul.
    11
    10
    Raportează
  • postat de Terente...de la Galati
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 22:32
    89.136.187.***
    lui 78.31.205.***: cunosti alt santier naval la Galati, capabil sa execute o astfel de comanda? Putin patriotism local nu ti-ar strica...
    Faptul ca-mi demontezi rationamentul pt care francezii nu ar valora nimic in aceasta privinta nu se datoreaza probitatii profesionale a unora sau altora, ci a modului in care aceste societati sunt, sau nu sunt obediente fata de guvernele Olandei, respectiv a Frantei!
    Pana una alta binomul Franta/Germania a stat elegant in 4 labute in fata lui Putin, asa ca nu ar fi fost o mare schema ca ordinul sa fi venit pe aceasta cale. Si apoi, mai multa incredere as avea intr-o firma in care statul este doar spectator si nu actor principal!
    11
    5
    Raportează
  • postat de un stangist
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 21:54
    95.76.59.***
    In loc de corvete mai bine am construi la SNG, platforme marine care sa extraga titeiul din Marea Neagra. Avem o criza energetica accentuata si titeiul din Marea Neagra ne-ar asigura mai multa stabilitate economica. Platforme am mai construit, avem licenta si inca experienta care ne-a consacrat pe plan mondial cu constructia acestor platforme. Nu de nave de razboi avem nevoie ci de reindustrializare.
    1
    3
    Raportează
  • postat de Terenteule...
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 16:48
    78.31.205.***
    https://www.damen.com/companies/damen-engineering-saint-petersburg
    Damen are birou de proiectare IN RUSIA !
    Tu cu astia vrei sa faci nave militare ??????
    6
    12
    Raportează
  • postat de Din Galati
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 15:27
    86.124.205.***
    Sunt de acord cu comentariul anterior la care mai adaug:
    Damen a luat Mangalia, cu gandul la corvete supraevaluate si pentru ca Damen Mangalia are datorii la imense la statul roman
    Subiectiv as prefera sa le faca Damen la Galați, DAR obiectiv opv-ul lor e pentru patrulare si fugarit pirati asiatici, eventual branconieri turci., pe care se pun niste arme mai rasarite.
    Numai din poze se vede ca Gowind 2500 seamana mai mult a nava militara, nu intram in detalii militare.
    Din pacate navele nu se vor mai face in conditiile preturilor actuale, la acesti bani, se va relua licitatia si pretul se va duce la 1.6---2miliarde.
    Probabil le va face Damen, avand in vedere ca l-au pus pe Spataru, ministrul economie.
    De asemenea Damen a depus mai multe contestatii, ultima a fost trimisa de la guvern la CCR anul trecut,CCR a amanat din cauze...
    Si acum cum a-ti vrea cineva sa semneze contractul si sa se fi apucat de treaba, cand legal se asteapta incheierea litigiilor.
    Multumim PSD pentru intarziere si pretul mai mare pe care il vom plati.
    3
    5
    Raportează
  • postat de Un fost navalist
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 15:21
    5.13.218.***
    Cel ce a postat cu stimate domnule jurnalist, probabil ca nu stie ca naval grup e una, iar s.n. Constanta, e alta , si e mult sum Damen, cum a fost tot timpu sub S.N.G., iar domnu ce denigreaza, o firma emblimatica a galatiului, probabil face parte din cei ce le a dat spre executie cele patru remorchere turcilor, intuind ca Damen nu le putea face…dar miroase prea tare a spaga….
    18
    5
    Raportează
  • postat de Marian
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 14:11
    85.186.244.***
    @162.255.46.*** : pt papagalul-comunist de mai sus: NAVAL GROUP este o companie detinuta de statul francez care nu a fost in stare sa livreze nici Braziliei si nici Australiei submarinele contractate, pe motiv de subdimensionare deliberata a valorii contractelor in ideea ca se va ajunge la valoarea reala prin acte aditionale ulterioare (suna cunoscut, nu?!).
    In plus, "oferta" NG a fost inferioara celei de la Damen, d.p.d.v tehnic, sa nu mai spun ca presupunea achizitia de arme franceze vs americane in varianta DAMEN.
    20
    4
    Raportează
  • postat de Damen workforce...
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 13:08
    162.255.46.***
    firma subcontractoare CU SEDIUL IN SANTIERUL NAVAL , si care atrage oameni ai santierului , sa-i angajeze, in beneficiul propriu.
    Damen Concordia , santier naval olandez , component al grupului Damen , construieste nave fluviale ...in Serbia ! Asta in timp ce Damen Galati si Mangalia sunt pe BUTUCI !
    3
    21
    Raportează
  • postat de Stere
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 12:33
    209.206.20.***
    19
    0
    Raportează
  • postat de V. P.
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 12:29
    5.13.214.***
    Și Franța, cât mai ales olandezii t! Căl0și și-au bătut joc de români, ținându-i pe românaci la poarta Schengen, chiar și acum nu suntem în spațiul Schengen, deși statul român a dat o groază de bani pe securizarea frontierelor...și deși nu negau primit în spațiul Schengen, de au ajuns acolo înaintea românilor până și migranții sirieni care fugeau de războiul din țara lor... Iar acu ce să vezi, pentru m! Zer!ile alea "hohlandezuri" și franțuzuri" miliardele de euro/banii românilor sunt buni pentru ei hohlandezii/franțuziții... Curat murdar coane Firica.
    2
    5
    Raportează
  • postat de abcd
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 12:12
    91.168.194.***
    (...) "deşi beneficia de "brandul" companiei franceze, în România nu deţinea niciun fel de facilităţi şi nici experienţă în construirea navelor militare!". Pai ce treaba are? Franta a câstigat licitatii peste tot în lume si poate aduce cunostinte si expertiza si implicit, poate construi în orice tara vrea. A facut-o cu Pakistanul, cu Arabia Saudita, cu Grecia, etc. Putea produce si submarine în Australia, dar acolo au bagat americanii "strâmbe". Credeti ca americanii nu vor umfla preturile si vor respecta termenele? uitati-va ce probleme au cu F-35 lor, o gaura neagra financiara si cu 200 de probleme tehnice capitale. Aia e decizie politica, n-are a face cu competenta si meritul si expertiza. Credeti ca daca se vor face la Galati nu vor avea întârzieri? Argumente de doi lei. Aratati-mi un singur proiect de inginerie facut în România la timp, GARANTAT nu este nici unul! (de la metrou de 3 ani facut în 9 ani, la autostrazi, la trenul Otopeni-Gara de Nord, etc etc etc ). A produs Damen nu stiu câte nave si nu stiu pentru ce. De ce nu spuneti si ca industria franceza produce lucruri la care olandezii nici macar nu viseaza? Francezii îsi produc singuri port-avioanele, submarinele nucleare, avioanele Rafale (dar asta e alta discutie). Au produs olandezii în viata lor un submarin nuclear sau un portavion sau vreun avion de la A la Z? Ei sunt doar o firma familiala si nimic mai mult, nici nu sunt în top în Europa.
    6
    25
    Raportează
  • postat de Terente...de la Galati
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 12:00
    86.34.180.***
    De cate ori am scris despre aceasta situatie, concitadinii mei dragi, critici inversunati ai Damen, aruncau cu "pietre". Sunt f bucuros, citind acest articol ce vine in urma unui raport documentat corect, ca in sfarsit avem clar cu cine avem de-a face. Cu o firma franceza (Naval Group) care primeste mutarea in plic de la guvernul francez, cel ce are relatii amicale cu Rusia, ba i-a mai si dotat flota cu nave cu care astazi Rusia ameninta pe toata lumea. Adica, Naval Group a fost bagata la inaintare cu sprijinul ocult a unui stat francez duplicitar in relatia militara cu Romania. Deviza: nu va trebuie voua nave cu care sa va aparati de ivani. Cred ca statul roman ar trebui sa rezilieze imediat acest contract si sa dispuna reluare colaborarii cu Damen Galati. Astia construiesc nave militare peste tot in lume, iar Romania are nevoie de corvete acum...
    Si Galatiul poate face aceste nave!
    19
    8
    Raportează
  • postat de Chiar merita , ca damenul sa castige , ha,ha,ha...
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 11:06
    162.255.46.***
    in 1999cand au preluat santierul , lucrau peste 4800 de oameni , iar acum sunt 2200 !
    In 2109-2010 , au aruncat afara jumatate din oamenii din santier !
    Au desfiintat sectia de construit remorchere ,si au mutat-o in Vietnam , iar acum ne dotam cu remorchere construite in Turcia !
    Mai mult arunca oameni afara decat angajeaza !
    La Mangalia au promis ca vor ajunge la 3000 de oameni , si vor "rasturna" santierul cu comenzi noi , aiurea !
    Si toate acestea datorita unui management prost si incompetent , decat unei situatii internationale nefavorabile !
    ..hai ne lesi !..
    3
    25
    Raportează
  • postat de Ion Ionescu
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 09:47
    5.14.129.***
    Eu, dacă eram ministrul Apărării, aruncam o vorbă prietenilor noștri israelieni. Care construiesc cele mai bune corvete din lume. Au zeci de rachete la bord. Au Iron Dome. Au radar activ, care detectează dușmanul de la 250 de kilometri (cough, Crimeea, cough). Dacă ai patru corvete din astea le poți interzice accesul rușilor în estul Mării Negre. Punct.

    Să nu fiu înțeles greșit, corvetele franțuzești sunt printre cele mai bune din lume. Dar israelienii fac treabă mai bună, la drone și la corvete și la radare.
    3
    29
    Raportează
  • postat de Un galatean
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 07:08
    5.13.218.***
    Nu trebue sa mire pe nimeni atribuirea contractului, constantei, basescu si camarila influenta din protipendada constantei, e mult peste cea a galatiului, in timp ce la galati, cu conducerea ce o avem, se doarme, cu toate ca S.N.G. pana la revolutie, era si centrala navala, adica cel mai mare si important santier naval din tara, pierde competitia, nu cu cei mai buni, ci cu sforile ce se trag de 30 de ani in romania, aici incluzanduse si jefuirea , pardon, “privatizarea” S.N.G. ,C.S.G. si continuand cu petrom,e.tc….asta am ales, asta avem.
    3
    29
    Raportează
  • postat de Stimate domnule jurnalist....mai usor cu pianul pe scari...ca a inceput sa macane
    Miercuri, 12 Ianuarie 2022 00:28
    162.255.46.***
    Contractul a fost atribuit in urma unei licitatii , la care Damenul a pierdut. (asa cum a pierdut si licitatia cu cele 4 remorchere pentru AFDJ...pe care le-am facut in Turcia)
    Le-ar fi placut celor de la Damen sa castige contractul de 1,6 miliarde de euro fara licitatie , cand s-a ajuns in urma licitatiei la o valoare de 1,2 miliarde.
    Este rau ca s-a ajuns aici ,dar sa nu uitam ca Naval Group este o companie solida ,proiectant si constructor de submarine nucleare , portavioane si multe alte nave de lupta , si la care statul francez este actionar.
    Iar Damenul , in afara de cateva state amarate din lumea a treia , nu au reusit sa vanda corvetele lor.
    Mai mult pana si aceste state care au cumparat aceste corvete Damen ,cum ar fi Indonezia , isi completeaza necesarul de nave de lupta cu italienii si englezii , Pakistanul isi completeaza necesarul de corvete din Turcia sau China (asa -zisele corvete Damen erau defapt OPV adica nave de patrulare).
    Damenul nu mai este ce a fost odata ,fiind in cadere libera . La Mangalia a promis mare cu sarea (constructii de nave de croaziera , nave Ro-Ro , platforme de extractie..etc , si au realizat un...)
    18
    34
    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro