Se relansează bătălia pentru achiziţia CORVETELOR MILITARE. Damen Galaţi, la trântă cu italienii şi francezii

Se relansează bătălia pentru achiziţia CORVETELOR MILITARE. Damen Galaţi, la trântă cu italienii şi francezii
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Ministerul Apărării Naţionale a reluat procesul de achiziţie a patru corvete pentru Forţele Navale, în acest sens fiind lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern. Mai exact, este vorba de aprobarea „circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare "Corvetă multifuncţională"”, etapă procedurală în vederea atribuirii unui acord cadru de construire şi dotare a navelor militare.

Potrivit proiectului de hotărâre, procedura de atribuire a contractului, evaluat la o valoare de 3,6 miliarde de lei, va avea trei etape: etapa de calificare, etapa de dialog şi etapa de evaluare a ofertelor finale depuse. Una dintre condiţiile de bază este ca navele să fie construite într-un şantier naval din ţară. Astfel se “elimină riscului reprezentat de insecuritatea marşului de la şantierul naval către ţară, ca urmare a pericolelor generate de posibile evenimente sau atacuri ce pot apărea în situaţia unei nave care navighează izolat”, se motivează în proiectul de hotărâre. În plus, realizarea în ţară a corvetelor va permite supravegherea permanentă a procesului de construcţie, precum şi modernizarea capabilităţilor industriei navale în domeniul militar. Prima corvetă ar urma să fie livrată în termen de trei ani de la semnarea contractului, toate cele patru nave urmând să fie finalizate în termen de şapte ani.

După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, de acest contract este interesat şi Şantierul Naval Damen Galaţi. La sfârşitul anului trecut, în timpul Guvernului Cioloş, Damen a fost foarte aproape de atribuirea acestui contract, MApN considerând că modelul propus de navaliştii gălăţeni - SIGMA 10514 „Corvetă multifuncţională” - fiind cel mai bun din cele 13 proiecte de corvete analizate. Din păcate, procesul de achiziţie a fost stopat în Parlament, chiar înainte de alegerile din decembrie, motivele fiind unele mai degrabă de ordin politic.

Negocieri intense

Reluarea procesului de achiziţie a corvetelor a revigorat şi concurenţa pentru atribuirea contractului, în mişcare fiind puse inclusiv… „forţele” diplomatice. De exemplu, în februarie a.c., la doar câteva ore după şedinţa de bilanţ a MApN în care nu s-a spus o vorbă despre achiziţionarea corvetelor, ambasadorul Olandei, Stella Ronner-Grubacic, a făcut o vizită la minister. Potrivit unui comunicat oficial de la acea vreme, au fost „discutate cu precădere aspecte legate de colaborarea bilaterală în domeniul apărării”, inclusiv „posibilele căi de creştere a cooperării tehnico-militare”. De atunci, în spaţiul public nu au mai apărut relatări despre astfel de consultări la nivel de ambasadă, cei de la Damen au fost şi ei destul de zgârciţi în declaraţii, dar asta nu înseamnă că s-a stat cu mâinile în sân. O mutare interesantă este achiziţia de către Grupul Damen a pachetului majoritar la Şantierul Naval de la Mangalia, nefiind exclus ca tranzacţia să aibă o componentă şi în ceea ce priveşte negocierea contractului de construire a corvetelor.

Cine sunt concurenţii

Chiar dacă, teoretic, SN Damen Galaţi este favorit în atribuirea acestui contract, fiind singurul din ţară care a construit în ultimii 20 de ani nave militare noi (19 nave), pentru forţele navale aparţinând ţărilor NATO şi UE şi alte câteva nave cu destinaţie militară pentru ţări terţe, mai există şi alte companii mari care şi-ar dori aceste comenzi. Până în prezent, cei mai vizibili au fost italienii de la "Fincantieri SpA", ce deţin Şantierul Naval din Tulcea şi francezii de la Naval Group, în calitate de parteneri ai Şantierul Naval Constanţa.

În ceea ce-i priveşte pe italieni, o delegaţie condusă de ambasadorul Marco Giungi a avut, în septembrie, o serie de discuţii la MApN. Din delegaţie au făcut parte inclusiv ataşatul apărării şi cel comercial al Ambasadei Italiei în România, dar şi oficiali din conducerea "Fincantieri SpA". Conform MApN, convorbirile purtate cu firma italiana au avut un rol consultativ, astfel încât „partea română să aibă un tablou cât mai amplu al ofertelor disponibile”.

Mai vocali şi mai „agresivi” din punct de vedere mediatic au fost francezii, care au pus în mişcare o întreagă maşinărie de lobby, în care s-au implicat, alături de grupului industrial Naval Group, inclusiv ambasadorul Michèle Ramis şi reprezentanţi ai Asociaţiei Industriei Navale Franceze (GICAN). Astfel, în noiembrie, cu mare tam-tam, sub egida Ambasadei Franţei au fost organizate o serie de seminare dedicate industriei de apărare, la Bucureşti şi Constanţa, scopul fiind acela de a identifica cât mai mulţi parteneri români – inclusiv din administraţia publică sau asociaţii profesionale - pe care să-i antreneze în proiectele Naval Group.

Prin urmare, bătălia pentru atribuirea contractului de construire a corvetelor se anunţă intensă. Concurenţa nu poate fi decât benefică pentru termenii contractului pe care-i poate obţine MApN. Dar, dincolo de asta, şi mai bine pentru Galaţi ar fi dacă realizarea navelor va fi adjudecată de Grupul Damen.

Citit 6713 ori Ultima modificare Miercuri, 13 Decembrie 2017 20:53

5 comentarii

  • postat de Terente
    Marți, 09 Ianuarie 2018 15:32
    86.34.180.***
    As dori ca acest contract sa-l castige Galatiul. As mai dori ca grupul Damen sa fie cumparat de o firma americana, la fel si alte firme iuropene care pe fata vorbesc despre UE iar prin spate fac afaceri cu dusmanii Romaniei, Rusia!
    0
    2
    Raportează
  • postat de eyeswideopen
    Vineri, 15 Decembrie 2017 15:22
    77.111.246.***
    As vrea sa castige galatiul dar mai mult as vrea ca o companie acuzata de coruptie (Damen) sa nu primeasca niciun fel de contract de la statul roman... cu toate ca statul roman le vine ca o manusa. Cele mai multe contracte ale Damenului sunt facute cu tari ultra-corupte din Africa si America de Sud.

    https://www.reuters.com/article/netherlands-damen-shipyards-idUSL5N1F643L
    http://www.dutchnews.nl/news/archives/2017/01/tax-office-inspectors-raid-damen-shipyards-in-corruption-probe/
    https://www.ecomagazine.com/news/companies/damen-shipyards-raided-accused-of-bribing-government-officials
    1
    4
    Raportează
  • postat de igeren
    Joi, 14 Decembrie 2017 21:33
    77.111.244.***
    Sper sa castige italienii licitatia; in niciun caz ipocritii de olandezii care pe deasupra mai si produc nave de calitate indoielnica, la suprapret. Cu profitul de pe acest corvete isi vor hrani cei cateva mii de angajati plimbatori de hartii din olanda pentru cativa ani.
    2
    6
    Raportează
  • postat de Ce ati uitat sa spuneti ,
    Joi, 14 Decembrie 2017 13:51
    185.156.173.***
    este ca si Santierul din Braila tot de italienii de la Tulcea este detinut , si asta de multa vreme. Deci acestia sunt bine infipti cu afacerile aici la noi.
    Si in plus , italienii nu stramba din nas , cand vine vorba de primirea noastra in Schengen , asa cum fac olandezii.
    3
    12
    Raportează
  • postat de IC
    Joi, 14 Decembrie 2017 06:48
    5.13.158.***
    De dorit ar fi sa adjudece contractul santierul din Galati .Ambasadorii celor trei tari ,Olanda ,Italia si Franta , au dat din coate ,au facut lobby . ma intreb care din ambasadorii Romaniei a facut asa ceva in ultimii 28 de ani si la cate contracte incheiate de firmele romaneti s-au implicat ? Sunt naiv , noi nu exportam decat produse brute ,de la animale vii la lemn ,gaze etc ( exceptie auto vehicolele produse de societati straine si ..tinerii care au impanzit lumea ).Pana cand ?
    2
    12
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.