Zestrea Galaţiului în 2019 | Şantiere multe, autobuze puţine, speranţe mari (FOTO)

Zestrea Galaţiului în 2019 | Şantiere multe, autobuze puţine, speranţe mari (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Şantier abandonat într-o mare de gunoaie şi maşini parcate, aşa arată locul unde, conform declaraţiilor optimiste ale autorităţilor, ar fi trebuit să vedem deja, ridicându-se parcarea multietajată aferentă blocului R5 din Mazepa I. La fel, din păcate, şi în cazul străzii Elisa Leonida Zamfirescu, investiţie care trebuia finalizată în toamna lui 2018! În contrapartidă, schimbarea la faţă a oraşului a devenit vizibilă la Potcoava de Aur şi în Piaţa Regală, modernizare care va continua în 2019. Şantierele multe fac parte din zestrea cu care Galaţiul a intrat în noul an, alături de toate celelalte realităţi: autobuze mai puţine pe traseele de transport public local, dar angajamente că vom avea tramvaie şi autobuze noi. Vechiul sistem centralizat de termoficare a devenit amintire, 24 de puncte termice au fost resuscitate ca microcentrale de cartier, dar nu se ştie cât va costa căldura pe care acestea o furnizează. Galaţiul şi-a scos parte istorie de sub gunoaie, a făcut câţiva paşi pe drumul transformării în smart city, are un filmuleţ oficial de prezentare, a câştigat bani europeni, s-a pricopsit cu sensuri unice, borduri şi treceri de pietoni supraînălţate, dar şi cu o problemă gravă: un bloc afectat de tasări, pentru care experţii recomandă mai degrabă reconstruirea decât consolidarea.

Pe 27 decembrie 2018, am solicitat în scris Primăriei municipiului Galaţi, în temeiul liberului acces la informaţiile de interes public, situaţia lucrărilor de investiţii şi reparaţii executate în 2018: care au fost finalizate, care nu, precum şi stadiul celor care vor continua în 2019. Pe 3 ianuarie 2019, Primăria ne-a comunicat că informaţiile solicitate ne vor fi transmise în termen de 30 de zile, deoarece pentru identificarea lor are nevoie de mai mult de zece zile. În aşteptarea răspunsului oficial, vom încerca să vă oferim noi o radiografie a ceea ce s-a realizat, început sau decis în 2018. Pe scurt, zestrea cu care intrăm în 2019.

Lucrări

2018 a fost, mai degrabă, anul lucrărilor începute decât al celor finalizate, puţine la număr. Un exemplu ar fi proiectul de restructurare urbană din Ţiglina II, zona blocului E6, unde s-au amenajat o alee carosabilă de acces, 128 de locuri de parcare, un parc şi un loc de joacă pentru copii, dar au mai rămas multe garaje în picioare!

S-au finalizat şi lucrările de reabilitare a canalului colector din zona Falezei Inferioare, astfel încât apele provenite din ploi, din canalizări, dar şi din pânză freatică să nu mai afecteze structura de rezistenţă a drumului.

Din păcate, nu s-au încheiat nici investiţiile care aveau termen de finalizare în 2018, dovadă fiind modernizarea străzii Leonida Zamfirescu, care are nevoie de o expropriere amânată pentru 2019.

Ultimele trei blocuri de locuinţe din campusul social început de fosta administraţie în Micro 17 sunt, şi ele, aproape gata de a fi date în folosinţă, în condiţiile în care de finalizarea lor a depins alimentarea cu energie electrică a celorlalte, deja realizate.

Şantiere

Schimbarea la faţă o oraşului a devenit vizibilă la Potcoava de Aur şi în Piaţa Regală (esplanada Hotelului "Danube Stars"), modernizarea urmând să continue nu doar în centrul Galaţiului, ci şi în numeroasele zone unde s-au deschis şantiere de lucrări.

În zona Colegiului Naţional "Mihail Kogălniceanu" (CNMK), supusă sistematizării urbane, a fost în mare parte croită nouă arteră de circulaţie care va face legătura între strada Regiment 11 Siret şi strada Prelungirea George Coşbuc. Până pe 2 mai 2019, conform panoului de şantier, aici ar trebui să fie amenajate 365 de noi locuri de parcare, un loc de joacă pentru copii, alei de acces şi trotuare şi spaţii verzi la standarde europene.

Şantier este şi Parcul Eminescu, cu termen de finalizare 11 iulie 2019. Şantier avem şi în cartierul Dimitrie Cantemir, unde anul acesta ar trebui să fie gata o staţie de epurare a apelor uzate şi o staţie de pompare, care vor putea deservi peste 1.500 de persoane.

Şantiere sunt şi la Şcolile nr. 3, 22 şi "Iulia Hasdeu", anvelopate cu bani europeni, dar şi la Şcoala nr. 7, unde se construieşte un corp de clădire cu nouă săli de clasă, laboratoare de fizică, biologie, chimie, trei clase de informatică, dar şi un adăpost de apărare civilă, investiţie care fusese abandonată cu ani în urmă.

Şantier abandonat este, din păcate, la blocul R5 din Mazepa I, unde autorităţile au descoperit că, înainte de a începe construirea parcării multietajate, sunt necesare lucrări suplimentare de deviere a reţelelor de utilităţi. Aceste intervenţii s-au încheiat în luna septembrie. De atunci nu se mai lucrează pentru că "dată fiind amploarea accidentelor subterane descoperite", s-a decis, în urma expertizelor geotehnice, că trebuie schimbată soluţia de fundare a viitoarei parcări. De asemenea, se impune executarea de piloţi foraţi, lucrări pentru care se caută un constructor.

Trafic cu dificultăţi

Şoferii gălăţeni au avut motive să înjure în 2018. Nu (doar) pentru că oraşul s-a umplut de sensuri unice şi de treceri de pietoni supraînălţate, ci şi pentru că numeroasele şantiere de lucrări au îngreunat serios traficul.

E adevărat că în decembrie s-a redeschis circulaţia la intrarea în oraş dinspre Tecuci, pe ambele sensuri, dar abia la primăvară, promit autorităţile, va fi turnat şi ultimul strat de asfalt în cadrul proiectului "Resistematizare strada Brăilei între bulevardul Dunărea şi intrarea în municipiul Galaţi - fost DN2 B Tirighina - tronson cuprins între km 130+600 - 131+505".

Pe lângă lucrările de modernizare a străzilor Cerealelor şi Dr. Carnabel (între Basarabiei şi Vasile Alecsandri), circulaţia a fost dată peste cap de lucrările de reabilitare şi scoatere a căii de rulare a tramvaielor pe strada Basarabiei, tronsonul cuprins între Baia Comunală şi strada Grădina Veche, precum şi pe segmentul dintre arterele Domnească şi Mihai Bravu.

Coborârea cablurilor în subteran a transformat şi trotuarele în şantier!

Borduri

În 2018, strada Brăilei s-a pricopsit cu borduri supraînălţate, care delimitează scuarul cuprins între Inelul de Rocadă şi Palatul de Justiţie. Reamenajarea spaţiului verde cu un covor de gazon şi montarea unui sistem de irigaţii reprezintă doar prima etapă din proiectul amplu de refacere a străzii Brăilei pe toată lungimea sa, implicit partea carosabilă, susţine Primăria. Schimbările sunt vizibile şi la rondoul din Micro 19, cu toate că modernizarea intrării în Galaţi dinspre Brăila nu e pe deplin finalizată.

Cartiere

Licitaţiile pentru încheierea unor acorduri-cadru pe baza cărora, în următorii trei ani, să fie realizate lucrări de refacere a sistemului rutier şi de regenerare urbană în cartierele Ţiglina I, Mazepa I şi Mazepa II au eşuat. În schimb s-au executat punctual, în zonele Ancora, Ţiglina I, Micro 39, Micro 19, IC Frimu şi la Parfumul Teilor, lucrări de reparaţii la trotuare, alei pietonale şi reamenajarea spaţiilor verzi şi au mai "căzut" câteva chioşcuri şi garaje.

Căldură

În 2018, Primăria a renunţat la vechiul sistem centralizat de termoficare, dar soluţiile alternative găsite sunt marcate de probleme şi sincope. Abia pe 23 noiembrie au fost puse în funcţiune, conform Primăriei, toate centralele termice cu care au fost dotate unităţile de învăţământ, în condiţiile în care, din cauza frigului, unele dintre acestea au fost nevoite să-şi suspende cursurile ca să nu-şi îmbolnăvească elevii! Municipalitatea susţine că a făcut, în acest an, un efort financiar de peste 17 milioane de lei pentru ca toate şcolile să devină independente de sistemul centralizat.

Conform Primăriei, pe 16 decembrie s-au finalizat lucrările de transformare a 24 de puncte termice şi staţii de căldură în microcentrale de cartier menite să furnizeze doar agent termic, nu şi apă caldă, pentru aproximativ 6.000 de apartamente şi mai multe instituţii publice. Din păcate, unele blocuri suferă în continuare de frig, din cauza problemelor la instalaţii şi subsoluri! În plus, nimeni nu poate spune cât vor plăti beneficiarii pentru această căldură, în condiţiile în care a fost aprobat doar un "tarif de principiu pentru producerea şi distribuţia energiei termice, pe bază de gaze naturale, în municipiul Galaţi", de 395,4852 lei/Gcal.

La fel, nu se ştie nici când îşi vor primi cei 3.000 de lei toţi cei care au solicitat acest ajutor pentru achiziţionarea unor surse alternative de încălzire şi apă caldă.

Transport

Pentru că numărul mijloacelor de transport pe multe dintre trasee a fost redus, gălăţenii aşteaptă mai mult în staţiile Transurb. E drept că majoritatea acestora au fost dotate cu refugii pentru călători, deşi eficienţa lor lasă mult de dorit.

În condiţiile în care tot mai multe autobuze se defectează pe trasee şi nu mai pot fi reparate, iar şoferii Transurb se plâng că nu mai au ce conduce, parcul de transport local s-a înnoit cu un singur troleibuz din cele trei care sunt aşteptate să sosească. Încercarea Transurb de a cumpăra 30 de autobuze SH a generat un scandal de pomină între compania publică şi Primărie, licitaţia lansată în acest sens fiind, în cele din urmă anulată.

Singura veste bună este că Primăria va încheia un acord-cadru, pe 24 de luni, pentru achiziţia unui număr maxim de 18 tramvaie noi, fabricate de Astra Vagoane Călători SA. Cumpărarea lor depinde însă de accesarea fondurilor europene, prin urmare este greu de spus când ar putea să sosească în Galaţi primul tramvai nou-nouţ. Tot la nivel de proiect pe hârtie sunt şi 50 de autobuze noi electrice hibrid, pentru care Primăria municipiului Galaţi a solicitat finanţare nerambursabilă din Fondul pentru Mediu!

Utilităţi

Galaţiul are probleme nu doar cu iluminatul public, ci şi cu alimentarea cu energie electrică, motiv pentru care cartiere întregi au rămas des, ore în şir, în întuneric şi frig. Avarii au fost şi la reţeaua de gaze. Rămâne de văzut ce se va întâmpla în 2019 când cetăţenilor din Barboşi şi Fileşti li se promite (iar) că vor avea apă potabilă şi reţea de canalizare, graţie lucrărilor de extindere şi reabilitare a reţelei de apă şi canalizare executate cu bani europeni.

Smart city

În 2018, Galaţul a făcut primii paşi în direcţia transformării lui într-un oraş inteligent - smart city. Astfel, pentru obţinerea unor noi cărţi de identitate, accesul cetăţenilor la ghişeul de primiri acte se poate face şi pe bază de programare online, accesând site-ul https://buletine.primariagalati.ro.

De asemenea, Primăria a dezvoltat o platformă online prin intermediul căreia cetăţenii au posibilitatea de a consulta online prevederile documentaţiilor de urbanism aprobate, inclusiv cu localizarea amplasamentului dorit şi pot depune online cereri pentru emiterea certificatelor de urbanism.

Municipalitatea a lansat aplicaţia mobilă Galati City App, care conţine informaţii despre cele mai importante obiective turistice din oraş, evenimente locale, instituţii de cultură, muzee, parcuri, dar şi locuri de cazare, masă şi de agrement. Graţie secţiunii "Raportări şi incidente" la care cetăţenii pot trimite sesizările şi pot verifica stadiul soluţionării lor, Galati City App este, în acelaşi timp, şi o platformă online de legătură cu gălăţenii.

Nu în ultimul rând, a fost lansat "Galaţi, oraşul binecuvântat de Dunăre", filmul oficial de prezentare şi promovare a municipiului.

Toalete

Nu mai puţin de 14.000 de euro este preţul mediu pentru o toaletă publică racordată la apă şi canalizare pe care gălăţenii aşteaptă să o folosească măcar în 2019! Încă de la finele lunii mai 2018, Primăria municipiului Galaţi a încheiat acordul-cadru pentru achiziţia şi montajul lor, s-a stabilit şi tariful de utilizare de către cei aflaţi "la nevoie" – un leu, dar grupurile sanitare nu sunt încă funcţionale. Licitaţia pentru "Realizarea instalaţiilor electrice de branşare" a celor zece toalete montate, a fost anulată şi sunt în derulare proceduri de achiziţii pentru "Servicii de spălare, curăţare, igienizare şi dezinfecţie toalete publice racordate la utilităţi publice în Municipiul Galaţi", dar şi pentru "Servicii de întreţinere şi mentenanţă a sistemului electronic de plată, antiefracţie şi alarmare" a toaletelor racordate la utilităţi.

Probleme

Primăria intră în 2019 cu (încă) un bloc încadrat în clasa de risc seismic I B8 de pe strada Melodiei nr. 8, grav afectat de tasări. Potrivit experţilor, dacă nu se intervine în primă fază prin consolidarea terenului de fundare este posibil ca structura de rezistenţă a blocului să cedeze şi fără producerea unui seism, ba, mai mult, se recomandă chiar realizarea unui imobil nou în loc.

Finanţări europene

Cea mai mare reuşită a Primăriei în 2018 o reprezintă semnarea a trei contracte de finanţare europeană, de aproximativ 16 milioane de euro, pentru rambursarea cheltuielilor eligibile aferente achiziţiei celor 17 troleibuze noi, implementării sistemului e-ticketing şi modernizării arterei Traian pe tronsonul cuprins între Piaţa Centrală - strada Basarabiei şi intrarea în depou.

Primăria a mai câştigat o finanţare nerambursabilă pentru salvarea Casei "Geshov" - imobilul de patrimoniu de lângă Palatul Administrativ - peste 9,4 milioane de lei pentru "Reabilitare Zonă istorică, Municipiul Galaţi - Reabilitare imobil strada Domnească nr. 58".

Sunt anvelopate cu bani europeni Şcolile generale nr. 3, 22 şi "Iulia Hasdeu", iar singurele creşe publice din Galaţi, nr. 1 şi nr. 36, vor beneficia de lucrări de "creşterea performanţei energetice şi reabilitare termică".

S-au semnat contracte pentru "Reabilitare termică şi creşterea performanţei energetice" la clădirile Centrului Multifuncțional de Servicii Sociale Galaţi", unde va fi înfiinţat şi dotat un nou corp de clădire, dar şi la Căminul pentru Persoane Vârstnice "Sfântul Spiridon".

Premierele anului 2018

În 2018, Galaţiul şi-a scos, la propriu, istoria de sub gunoaie. Cercetările arheologice desfăşurate la Cavoul Roman au scos la iveală nu doar zidurile groase şi tencuiala interioară a celor două camere, pictată cu roşu, ci şi un mic tezaur: foiţe din aur, decorate cu diverse motive geometrice, şi 20 de almandine - pietre semipreţioase din categoria granatelor, care transformă acest monument într-un obiectiv istoric unic în regiunea de Sud-Est a României, şi mult mai timpuriu decât se credea iniţial.

La Poarta Han, au fost scoase la lumină porţiuni din pavajul de pietre de râu ale curţii interioare, precum şi traseul zidului hanului dinspre curtea interioară, care justifică amenajarea unui parc arheologic în aer liber.

Tot în premieră au fost organizate la Galaţi Street Food Festival şi IMOFEST 2018, un forum imobiliar, menit să atragă investitori aflaţi în căutarea unui spaţiu sau a unei locaţii pentru afacerile lor.

Şi tot în premieră, zona centrală a oraşului a răsunat de colinde, graţie sistemului de sonorizare pentru care Primăria municipiului Galaţi a plătit peste 32.400 de euro.

foto Anca Melinte

Citit 11929 ori Ultima modificare Luni, 07 Ianuarie 2019 00:54

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.