Galațiul și Mangalia pot construi simultan nave militare. Corvete pentru Forțele Navale Române

Galațiul și Mangalia pot construi simultan nave militare. Corvete pentru Forțele Navale Române
Evaluaţi acest articol
(33 voturi)

Grupul Damen ar avea capacitatea de a construi simultan mai multe nave militare, în cazul în care Ministerul Apărării va decide să-i încredințeze contractul de realizare a celor patru corvete pentru Forțele Navale Române.
Acest lucru ar fi posibil prin derularea proiectului atât la Șantierul Naval Damen Galați, cât și la Șantierul Naval Damen Mangalia, au indicat reprezentanți din conducerea companiei. Aceste declarații vin în condițiile în care asocierea formată din Naval Group și SN Constanța are termen - ultimul, potrivit ministrului Apărării, Vasile Dîncu - până la sfârșitul lunii aprilie, pentru a se decide dacă semnează sau nu contractul pentru construirea corvetelor.
În prezent, SN Damen Galați este singurul șantier naval din țară care a construit nave militare în ultimele decenii, având în portofoliu peste 30 de astfel de nave livrate unor parteneri NATO sau țări partenere.
De altfel, după cum v-am relatat în paginile ziarului "Viața liberă", în SN Damen Galați se construiește în prezent nava de tip Combat Support Ship (CSS) "Den Helder", pentru Forțele Navale Regale Olandeze. Nava este a doua cea mai mare navă militară construită vreodată în România, fiind devansată doar de nava JSS "Karel Doorman", construită... tot la Galați, tot pentru olandezi.
Primele două module ale navei CSS "Den Helder", ce formează sala mașinilor, au fost lansate la apă săptămâna trecută. Cu această ocazie, prezent la Galați, directorul comercial al grupului olandez, Roland Briene, a declarat că "oferta Damen este valabilă în continuare" în ceea ce privește construirea corvetelor pentru România.
După cum se știe, programul de înzestrare al Forțelor Navale s-a transformat într-o veritabilă "telenovelă", după ce Naval Group și SN Constanța și-au adjudecat acest contract, în 2019, pentru 1,2 miliarde de euro, cu foarte puțin sub oferta de preț a Damen, dar tergiversează semnarea contractului cu MApN, solicitând "ajustarea" unor clauze, inclusiv prețul de execuție. Asta în condițiile în care există îndoieli tot mai mari că asocierea SN Constanța - Naval Group ar avea capacitatea tehnică și resursele umane de a construi aceste corvete în România, așa cum erau condițiile din cadrul licitației.
Ministerul Apărării de la București a indicat, recent, că "va căuta o altă soluție" pentru achiziția de corvete, dacă discuțiile cu Naval Group nu conduc la semnarea unui acord până la finalul lunii aprilie. Iar una dintre soluții ar fi atribuirea contractului următorului concurent calificat în cadrul procedurii de licitație, respectiv Grupul Damen.
"Pot să vă spun că suntem și noi nerăbdători să aflăm rezultatul, la sfârșitul lunii aprilie. Desigur, cel mai important este ca România să aibă în flota sa nave construite în România, pentru a-și putea atinge interesele strategice pe care le are în Marea Neagră", declara, la Galați, directorul comercial al Damen Naval, Roland Briene.
La rândul său, directorul Damen Naval România, Gheorghe Savu, a declarat că Damen așteaptă decizia MApN, subliniind și cât de important este ca aceste nave să fie construite în România, cu implicarea industriei locale de apărare. "E important și contextul, tot ceea ce se întâmplă în zona extinsă a Mării Negre, ca România să aibă capacitatea de producție, de reparare, de întreținere și modernizare a navelor pe teritoriul său național", a explicat Gheorghe Savu. Acesta a reiterat că obiectivul programului inițiat de MApN este și "dezvoltarea industriei navale militare românești". "Avem experiență și expertiză în construcția navelor de acest tip. Noi am construit multe asemenea la Galați. Avantajul e că în Galați există și institutul nostru de proiectări (Marine Engineering Galați - n.r.). Deci, dacă e să fie construite de Damen, proiectarea va fi făcută la Galați", a subliniat Savu.
Acesta a mai precizat că, în cazul în care MApN va atribui contractul firmei Damen, compania va putea realiza corvete în paralel în șantierele Damen Galați și Damen Mangalia, acesta din urmă deținut în proporție de 51 la sută de statul român (Damen controlează 49 la sută din acțiuni și asigură managementul operațional). Acest lucru ar permite inclusiv recuperarea din întârzierile din programul de înzestrare al Forțelor Navale. Damen "poate face o navă în trei ani, în mod normal. Avem experiență și expertiză în construcția navelor de acest tip. Noi am construit multe nave de acest tip aici, la Galaţi", a declarat reprezentantul Damen Naval.
În cadrul licitației, Grupul Damen a venit cu oferta de a construi la SN Damen Galați corvete de tip Sigma 10514. Navele ar urma să fie dotate cu echipamente ce i-ar permite să îndeplinească misiuni de luptă antiaeriană (AW), împotriva navelor de suprafață (ASuW) și antisubmarin (ASW), precum și executarea de misiuni de securitate maritimă.

Citit 4865 ori Ultima modificare Miercuri, 20 Aprilie 2022 00:10

1 comentariu

  • postat de Cristi
    Luni, 18 Aprilie 2022 14:58
    86.34.187.***
    Galatiul si Mangalia puteau construi nave de aproape 35 de ani? Ce a oprit aceasta ,,putinta''? Doar cei pe care i-am votat. Asadar nimic nou sub Soare.
    0
    9
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.