Încă un investitor important a ales Brăila, în loc de Galați. Cehii de la Tesla s-au oprit (și ei) în județul vecin

Încă un investitor important a ales Brăila, în loc de Galați. Cehii de la Tesla s-au oprit (și ei) în județul vecin
Evaluaţi acest articol
(52 voturi)

Cehii de la Tesla vor construi la Brăila o fabrică de echipamente pentru stocarea energiei electrice, în valoare de aproape 100 de milioane de euro. Ar putea fi un prim efect al amplasării podului peste Dunăre în județul vecin, din moment ce unul dintre motivele alegerii orașului Brăila a fost, conform cehilor, „proximitatea față de portul Constanța”.

Tesla Energy Storage, companie înfiinţată în iunie, dar care face parte din grupul ceh Tesla, producător de echipamente energetice, va demara anul viitor construcţiile la o fabrică de echipamente pentru stocarea energiei la Brăila, a informat Ziarul Financiar. Investiţia se va ridica la 450 de milioane de lei, fiind susţinută printr-un ajutor de stat de 200 de milioane de lei. „Am ales acest loc (Brăila) cu multă grijă pentru că îndeplinea mai multe criterii: proximitatea faţă de portul Constanţa, zona liberă, profilul industrial al zonei şi dezvoltările semnificative pe zona de energie verde“, a declarat Dusan Lichardus, cofondator şi preşedintele consiliului de administraţie al grupului Tesla din Cehia, potrivit sursei citate.

Unitatea de producţie va realiza, în principal, sisteme de stocare a energiei pentru consumatorii industriali şi pentru proiectele mari de energie solară şi eoliană. Totodată, fabrica va produce şi module de baterii destinate segmentului rezidenţial, dar şi module pentru industria auto, a mai scris Ziarul Financiar.

Încă o investiție pe care Galațiul o trece la „nerealizate”

Investițiile de zeci și sute de milioane de euro care se fac la Brăila de câțiva ani încoace sunt un capitol dureros pentru gălățeni, care consideră că administrația locală și cea județeană nu fac destule eforturi pentru a atrage investitori. Motive de frustrare pentru cei din Galați ar fi destule, dacă ne uităm la câteva exemple.

Mai întâi, japonezii de la Yazaki, care au făcut o fabrică de echipamente auto, un exemplu „clasic” al celor care vorbesc despre investițiile „pierdute” de Galați în favoarea Brăilei. Investiție de 40 de milioane de euro, peste 3.000 de locuri de muncă. Au fost apoi chinezii de la Liting Universal Group, care au deschis, tot la Brăila, o fabrică de corpuri de iluminat – investiție de 17 milioane de euro și cel puțin 200 de noi locuri de muncă. Investiția s-a făcut într-unul dintre cele două mall-uri pe care Brăila le-a avut înainte ca în Galați să se deschidă Shopping City.

Apoi, chiar în acest an, o altă investiție, de data aceasta a unui român, la Lacu Sărat de lângă Brăila, în valoare de 20 de milioane de euro. Omul de afaceri Vasile Dogărescu, proprietarul lanțului de stații de carburant Eldomir, a inaugurat un resort premium cu 185 de camere, centru de evenimente și centru de tratament și wellness, șase restaurante, trei baruri, plajă privată și piscine. Resortul a pornit la drum cu 100 de angajați, majoritatea din Brăila și din județele limitrofe.

Acum, Tesla anunță că va construi anul viitor o fabrică de echipamente de stocare a energiei. Circa 90 de milioane de euro investiți, la prima strigare, și se preconizează vreo 2.000 de locuri de muncă. Nou-nouțe!

Ce are Brăila și nu are Galațiul?

Conform președintelui consiliului de administrație al Tesla, argumentele în favoarea Brăilei au fost proximitatea față de portul Constanța, zona liberă, profilul industrial al zonei și dezvoltările semnificative pe zona de energie verde. La niciunul din aceste capitole Galațiul nu stă foarte rău față de Brăila. Suntem mai departe de Constanța cu numai vreo 15-20 de kilometri, zonă liberă avem și noi, profilul industrial există și el, iar Galațiul este și el unul dintre județele foarte căutate de investitorii în energie verde, în parcuri eoliene.

Și atunci? Surse din administrația locală ne-au spus că Galațiul nici nu a fost măcar întrebat de cei de la Tesla, care se pare că au ales direct Brăila. Un mare avantaj al brăilenilor îl constituie podul peste Dunăre, a cărui construcție avansează văzând cu ochii. Și la Galați se traversează Dunărea, numai că se face cu bacul, stând la cozi și rugându-te să fie Dunărea destul de adâncă. Pe pod e altceva, treci când vrei tu, nu când pot alții să te ducă.

Și, poate, mai e o explicație. „Primarul de la Brăila a lotizat terenuri, în funcție de necesitățile pentru investitori, pe zonele limitrofe ale căilor rutiere ce fac legătura cu podul, pentru stații peco, service-uri auto, parcări autoturisme și mai ales camioane, spălătorii, moteluri etc. La noi nu se întâmplă nimic”, ne-a spus unul dintre oamenii de afaceri din Galați.

Citit 34286 ori Ultima modificare Miercuri, 24 August 2022 09:54

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.