35 de gălățeni au solicitat conciliere cu băncile, obținând beneficii de mii de euro

35 de gălățeni au solicitat conciliere cu băncile, obținând beneficii de mii de euro
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Nu mai puțin de 35 de gălățeni au apelat, de la începutul anului 2022, la serviciile oferite de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Beneficiile obținute de aceștia în urma negocierilor sau concilierii cu băncile s-au concretizat în beneficii în valoare de mii de euro.

De la începutul anului, peste 1.700 de consumatori din toată țara au formulat solicitări în raport cu băncile și IFN-urile prin intermediul CSALB. Majoritatea solicită găsirea unor soluții pentru reducerea ratelor afectate de creșterea prețurilor și de majorarea dobânzilor variabile. „Răspunsul instituțiilor de credit a venit prin scăderea la sub 4% a cererilor respinse fără un motiv obiectiv. În plus, valoarea beneficiilor obținute din negocierile dintre instituțiile de credit și consumatori, derulate pe parcursul anului 2022, a depășit, până în luna august, suma obținută pentru întregul an 2020, respectiv, 1,3 milioane euro”, se afirmă într-un comunicat al instituției.

Solduri diminuate după negocierea cu banca 

Din cei peste 1.700 de consumatori, 35 au fost din Galați, iar soluțiile obținute pentru aceștia în cadrul CSALB au fost diverse, conform informațiilor furnizate „Vieții libere” de Cătălin Bălan, reprezentant al instituției și gălățean de origine.

Astfel, un consumator din Galați a solicitat diminuarea soldului creditului. În urma negocierilor, banca a diminuat soldul cu suma de 2.625 de euro. Într-un alt caz, în care consumatorul a solicitat diminuarea ratelor, propunerea conciliatorului, acceptată de cele două părți, a fost: „Banca va consolida creditele clientei prin restructurare pe o perioadă de 120 de luni, rezultând o rată lunară de 663 de lei, apoi banca va șterge din datoria totală suma de 30.000 de lei, pentru a rezulta o rată de aproximativ 275 de lei”.  

Alt caz: un litigiu în instanță a încetat după ce părțile au convenit să rezolve litigiul prin conciliere, în cadrul CSALB. Banca a virat în contul consumatoarei suma de 700 de euro și 2.000 de lei, cheltuieli de judecată. Într-un alt dosar aflat pe rolul instanței, reclamanții se obligă să renunțe la judecarea cererii de chemare în judecată, având în vedere că părțile au înțeles să soluționeze litigiul pe cale amiabilă, ne-a mai spus Cătălin Bălan. 

Cele mai multe cereri, soluţionate intern de instituţiile bancare 

„Observăm că băncile au gestionat eficient atât perioada pandemiei, cât și cea generată de creșterea generalizată a prețurilor și de majorarea dobânzilor. Un exemplu este reprezentat de cererile privind trecerea de la ROBOR la IRCC. În cadrul CSALB am primit 50 de astfel de cereri, semn că probabil băncile au rezolvat intern majoritatea acestor solicitări. Există și ipoteza în care consumatorul a fost refuzat inițial de bancă, iar după ce a ajuns la CSALB, instituția de credit și-a reconsiderat poziția, dar asta arată încă o dată flexibilitatea instituțiilor de credit de a negocia cu consumatorul, chiar dacă politica băncii respective nu era să acorde această modificare automat, pe baza unei simple cereri.

Este util de precizat că, atunci când completează o cerere în aplicația de pe site-ul CSALB, un consumator bifează o singură opțiune privind obiectul cererii, dar atașează o serie de documente și își descrie situația financiară. Toate aceste informații ajung la structurile organizatorice din băncile comerciale care lucrează direct cu CSALB. Iar acolo aceste cereri primesc o atenție suplimentară, sunt scoase din șablon și analizate particular. Asta face ca, în anumite situații particulare dificile, unele solicitări privind diminuarea ratelor, de pildă, să primească soluții de ștergere integrală a datoriei”, a afirmat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Cererile respinse de bănci din motive nejustificate au ajuns în 2022 la cel mai mic nivel de la înființarea CSALB: 3,7% din total. În urma solicitărilor făcute de CSALB către bănci, pentru unele cereri inițial refuzate, băncile și-au reconsiderat opinia și le-au acceptat spre negociere. Valoarea beneficiilor rezultate din negocierile purtate în cadrul CSALB în cei 6 ani de la înființarea instituției depășește 7 milioane de euro. Din 2016 și până acum, aproximativ 3.700 de consumatori s-au împăcat cu băncile și IFN-urile în cadrul CSALB, prin intermediul concilierilor și prin facilitarea înțelegerilor directe dintre părți.

Cererile respinse de bănci din motive nejustificate au ajuns în 2022 la cel mai mic nivel de la înființarea CSALB: 3,7% din total
Citit 2532 ori Ultima modificare Joi, 01 Septembrie 2022 10:37

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.