Cine este de vină pentru accidente

Cine este de vină pentru accidente
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Prima noastră reacţie, când auzim despre accidente rutiere grave, cu morţi şi răniţi, este să ne îndreptăm furia asupra şoferilor vinovaţi. Fără doar şi poate, aceştia există, iar modificările legislative din iulie 2023, menite să-i trimită după gratii pe cei care s-au urcat la volan băuţi, drogaţi sau fără permis şi au produs un accident mortal, au survenit tocmai fiindcă iniţiatorii legilor au observat situaţii repetitive de acest gen.

Surprinzător însă, la capitalul accidente, cel puţin în 2023, la Galaţi, pe primele două locuri în topul celor mai frecvente cauze tronează două categorii nemotorizate de participanţi la trafic, şi anume bicicliştii şi pietonii. Din păcate, nici semnele anului acesta nu sunt mai bune. În ianuarie 2024, doi pietoni şi-au pierdut viaţa la Buceşti, exact din acelaşi motiv, după ce au traversat strada prin loc nepermis şi au fost spulberaţi de maşini. Este clar că traversarea aleatorie, mai ales în mediul rural, pe timp de noapte sau în amurg, este o dorinţă de a te întâlni cu moartea, pentru că altfel nu pot explica de ce oamenii continuă să o facă, şi atunci când văd că vecinii lor şi-au pierdut viaţa din acest motiv. Evident, consumul de alcool este şi el un factor, de cele mai multe ori. Prin anumite locuri, trotuarele sunt inexistente, neluminate, prost întreţinute sau, în cazul cartierelor urbane, folosite drept parcare de anumiţi deţinători de bolizi care, în unele situaţii, nu lasă nici măcar minimul de un metru liber pe unde să treacă şi pietonul.

Dar un fapt rămâne indubitabil: dacă te deplasezi pe propriile două picioare şi nu ţii cont că te lupţi pentru spaţiu cu nişte mastodonţi din tablă şi cu sute de cai putere, vei muri, caz în care nici nu prea mai contează a cui a fost vina. Dacă traversezi fără să te asiguri mult şi îndelung că nu vine nimeni din niciun sens de deplasare, există riscul să mori. Şi asigurat, dacă traversezi imediat după o curbă, tot îţi asumi riscul că poate veni o maşină cu o viteză ilegal de mare, pe care să nu o vezi la timp şi care să nu mai poată frâna eficient. Mai contează, pe urmă, a cui a fost vina?

Citește și Pietonul nu este „Dumnezeu” pe „zebră”. Reguli pentru traversarea în siguranță

În ceea ce priveşte bicicliştii, înainte să ne sară iubitorii ciclismului în cap, avem dubii că vinovaţii de accidente sunt cei ce respectă regulile, au îmbrăcăminte reflectorizantă, lumini şi ochi de pisică la bicicletă, frâne verificate, oglinzi etc. Cel mai adesea, este vorba probabil despre tipul care iese din cârciumă, la ţară, se urcă pe bicicletă şi pleacă în echilibru parţial către casă. Evident, nici de condus nu se conduce preventiv, că altfel ar sta lucrurile. Dar, la fel ca pietonii, şi bicicliştii trebuie să înţeleagă că nu vor ieşi victorioşi din întâlnirile cu maşinile, aşa că, în lipsa infrastructurii adaptate, ar fi mai bine să le prevină.

Citit 1322 ori Ultima modificare Joi, 14 Martie 2024 01:41

Mai multe din această categorie:

2 comentarii

  • postat de Gigel
    Joi, 14 Martie 2024 09:02
    5.13.154.***
    Unii vor spune ca nu sunt drumuri.In alte tari au limita de 30 in oras,vezi si Franta cu limite reduse chiar si pe alte drumuri.Nu mai maraie mioroticul cand ajunge acolo ca si-o fura.Lipsa de educatie rutiera e de vina.
    2
    17
  • postat de Galateanul
    Joi, 14 Martie 2024 08:56
    81.12.150.***
    Radare cat mai multe ! Pentru viteza excesiva, comportament periculos in trafic, sicanari sa fie ANULAT permisul !
    3
    17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.