Ce frumos se vede totul dintr-un fotoliu ministerial sau instituțional de la București! De acolo, de sus, dintr-un aer rarefiat, așa cum îi stă bine unei instituții de stat, vom fi anunțați, „pe un ton informativ și liniștitor”, că dracul nu va fi chiar așa de negru de la 1 iulie, când vom zice cu toții „pa-pa” prețurilor plafonate și compensărilor de la energie electrică.
De la ce m-am luat... Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat, miercuri, 11 iunie, că lansează o campanie națională de informare publică, destinată consumatorilor de energie electrică, în contextul în care, la data de 1 iulie 2025, va înceta schema de plafonare-compensare aplicabilă prețurilor din sectorul energetic. Campania ar trebui să ne ajute să decidem dacă ne schimbăm furnizorul fără costuri suplimentare și să utilizăm eficient instrumentele de comparare a ofertelor din piață.
Acest lucru se va face inclusiv prin difuzarea a două spoturi video și a două spoturi radio. „Primul spot video are un ton informativ și liniștitor, cu accent pe siguranța procesului de alegere și pe dreptul legal de a schimba furnizorul. Al doilea spot este mai dinamic, adresându-se consumatorilor mai familiarizați cu piața și care caută control și predictibilitate”, informează ANRE. Ambele spoturi video promovează comparatorul oficial de oferte ANRE și transmit mesajul esențial: ai dreptul să alegi, fără costuri, rapid și informat, precizează autoritatea.
Până acum, inițiativa ANRE este lăudabilă. Dar, oare, nu e cumva puțin cam târziu? Să explici unor milioane bune de oameni că nu e cazul să se sperie atunci când bolovanul scumpirilor se va prăvăli asupra lor peste numai câteva zile - pare ceva în buna tradiție a lucrurilor făcute de români: cât mai târziu, eventual în al 12-lea ceas. Credeți că două săptămâni de spoturi zilnice vor rezolva problema panicii pe care o vor simți oamenii când facturile la energie li se vor dubla? Și chiar credeți, onor guvernanți, că toți vor ști să-și aleagă cea mai bună ofertă de pe comparatorul oficial al ANRE?
Gândiți-vă că niște milioane bune de oameni din publicul-țintă al campaniei sunt pensionari. Că mulți dintre aceștia nu au absolut nicio treabă cu online-ul, pentru ei factura pe hârtie este sfântă. Cunosc zeci de asemenea persoane care au probleme până și să răspundă la un apel primit pe un telefon mobil. În plus, mulți dintre acești pensionari nu au pe nimeni să-i ajute cu „pârdalnicul” internet, așa că vor rămâne tot la mâna furnizorului pe care li „l-a dat statul”. Ei vor fi, probabil, avertizați „pe un ton informativ și liniștitor”, dar cu siguranță vor vedea cum se scumpesc toate în jur și că banii nu le vor mai ajunge pentru medicamente sau mâncare. Şi nu sunt puţini, se constată cu uşurinţă, dacă vă uitaţi la cozile de la plata taxelor, de la început de an.