Cum ar trebui să arate PROGRAMA la literatură pentru liceeni

Cum ar trebui să arate PROGRAMA la literatură pentru liceeni
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Colegiul Naţional „Al. I. Cuza”, în parteneriat cu Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, prin Facultatea de Litere, ISJ, Casa Corpului Didactic şi Biblioteca Judeţeană „V.A. Urechia” a organizat, în cadrul ediţiei cu nr. IV a Conferinţei Naţionale Paradigmele Postmodernității, o dezbatere extrem de interesantă, la care au participat elevi şi cadre didactice din Bucureşti şi patru județe, despre canon, autori canonici în programa de bacalaureat şi preferinţele de lectură ale liceenilor.

Prezentările cercetătorilor - prof. univ. dr. Doiniţa Milea şi prof. univ. dr. Simona Antofi, de la Departamentul de literatură, lingvistică şi jurnalism – au fost urmate de un cerc pedagogic al profesorilor de limba şi literatura română din Galaţi, cu tema Autori canonici în programe şi manuale, un meci-debate al elevilor de la Colegiul Cuza pe ideea că operele canonice din programa de bacalaureat nu-i pregătesc pe adolescenţi pentru viaţă şi două sondaje de opinie despre cum ar trebui să arate programa de bacalaureat. Simultan a avut loc un concurs naţional de eseuri pe această temă, scrise de 68 de elevi din 11 judeţe şi prezentarea numărului 3 al revistei liceenilor de la Cuza, Paradigmele Postmodernităţii.

Canonul în opinia specialiştilor

Amintind de miza formativă şi informativă a canonului, prof. univ. dr. Doiniţa Milea a explicat că fiecare epocă literară a avut lista ei de modele şi a mizat pe opinia lui Harold Bloom, conform căruia stranietatea şi anxietatea sunt principiile estetice din care se constituie canonul literar. Prof. univ. dr. Simona Antofi a făcut o analiză a literaturii române postbelice, pornind de la clasificarea lui Ion Simuţ, arătând că există un raport de determinare între literatură şi cronologia socială.

Ce spun elevii și profesorii despre autorii canonici? Două sondaje de opinie, prezentate de Luminița Crihană, profesor organizator al evenimentului, au arătat situația din teren, în ceea ce privește preferința pentru lectură a liceenilor. Conform acestora, peste 40 la sută dintre ei nu citesc toţi autorii din lista pentru bacalaureat, cei mai mulţi doresc o diferenţiere a programei în funcţie de specializare (real-uman) şi de tipul de probă, renunţarea la critici şi introducerea în lista pentru bacalaureat a lui Mircea Eliade. Şi profesorii chestionaţi (68 la sută) cred că programele trebuie să sufere anumite modificări, pe viitor. Dintr-un alt studiu, prezentat de prof. Luminiţa Lupu, reiese că elevii citesc din obligaţie, că scriitura preferată vine din zona psihologiei şi că adolescenţii fac o lectură afectivă şi nu estetică. S-a mai discutat despre Curriculum ascuns (prof. Mihaela Ştiubianu) şi despre Literatura de consum din manualele şcolare (prof. Virginia Bobaru).

Citit 1542 ori Ultima modificare Luni, 30 Aprilie 2018 17:29

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.