Majoritatea copiilor din România consideră internetul un loc sigur, dar realitatea din mediul virtual indică pericole frecvente. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, desfășurat între 11 februarie și 14 martie, pe un eșantion de 1.351 de elevi cu vârste între 10 și 18 ani.
Obiectivele cercetării au inclus evaluarea nivelului de informare digitală, identificarea comportamentelor riscante și a principalelor forme de victimizare online. Studiul a analizat și evoluția criminalității informatice în rândul minorilor, cu accent pe atacuri cibernetice și pornografia infantilă.
Rezultatele arată că internetul este prezent zilnic în viața copiilor, fiind folosit pentru comunicare, divertisment sau studiu. Nouă din zece elevi susțin că sunt „relativ bine informați sau foarte bine informați” despre riscurile online. Peste 75% afirmă că știu cum să-și protejeze conturile, să blocheze utilizatori sau să modifice setările de confidențialitate.
Totuși, studiul evidențiază și experiențe negative: accesarea accidentală de conținut pornografic, viruși, conturi sparte, mesaje ofensatoare și avansuri sexuale. „Deși apreciat ca un spațiu sigur de cei mai mulți copii, internetul nu este lipsit de pericole pentru aceștia, răspunsurile elevilor arătând faptul că s-au confruntat cu anumite situații negative”, transmite IGPR. Un sfert dintre elevi nu au vorbit cu nimeni despre aceste incidente, invocând rușinea sau convingerea că se pot descurca singuri.
Presiunea socială este, de asemenea, prezentă: o treime consideră important ca postările lor să primească aprecieri, iar un sfert cred că trebuie să posteze frecvent. Unii copii consideră chiar provocările virale sau materialele cu acțiuni periculoase drept activități „cool”.
Față de 2020, a crescut numărul elevilor care au învățat singuri să folosească internetul (+11%) și s-a redus cel al celor îndrumați de familie (-13%). Activitatea online s-a diversificat: jocuri online, apeluri video, vloguri sau cumpărături – toate în creștere semnificativă. În același timp, elevii sunt mai atenți la protecția datelor și își schimbă parolele mai frecvent.
Concluzia studiului este clară: educația pentru siguranța online trebuie adaptată continuu, pentru ca elevii să conștientizeze pericolele și să știe cum să se protejeze eficient în fața acestora.