România, observată atent de la Galaţi

În noaptea de 21 spre 22 mai 2012, specialiştii de la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi au observat pentru prima dată de pe teritoriul României asteroidul (7986), denumit chiar ROMÂNIA de către Uniunea Astronomică Internaţională (organismul care se ocupă cu denumirea anumitor corpuri şi fenomene cereşti) la data de 6 mai 2012. Sugestia denumirii a venit din partea lui Mirel Bîrlan, astronom român ce activează la Institutul de Mecanică Cerească şi Calcul de Efemeride din Paris, Franţa şi a lui Richard Binzel, profesor de ştiinţe planetare la MIT.Observarea asteroidului ROMÂNIA a fost posibilă folosindu-se telescopul principal de la Observatorul astronomic gălăţean, cu diametrul de 400 mm. Muzeograful Ovidiu Tercu şi Alex Dumitriu au reuşit timp de aproximativ două ore să observe asteroidul ROMÂNIA, obţinându-se 38 de poziţii măsurate şi raportate la Minor Planet Center (MPC).

„Pe o perioadă de aproape două ore am făcut fotografii ale acestui asteroid pentru a-i surprinde mişcarea printre stele. În cadrele individuale au fost măsurate coordonatele obiectului şi au fost raportate către Minor Planet Center, instituţia din cadrul Uniunii Astronomice Internaţionale care se ocupă cu centralizarea şi calcularea orbitelor asteroizilor. Am realizat şi un foto-montaj video cu asteroidul, pe care l-am intitulat sugestiv  - România printre stele,” a declarat muzeograful Ovidiu Tercu, coordonatorul Observatorului Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi.

Asteroidul (7986) România a fost descoperit în 1981 de la Observatorul Astronomic Siding Spring situat în Australia şi este doar unul din cei peste 590.000 de asteroizi situaţi în Centura Principală de asteroizi dintre Marte şi Jupiter. El are un diametru de 2-3 km şi efectuează o rotaţie în jurul Soarelui în 3.07 ani tereştri (aprox. 1121 zile). Chiar dacă ţara noastră poartă numele unui asteroid, până în prezent, niciun asteroid nu a fost descoperit dintr-un observator de pe teritoriul României.

Citit 1440 ori Ultima modificare Marți, 22 Mai 2012 18:01