Paleontologii au descoperit o nouă specie de dinozaur cu pene, în Statele Unite

Paleontologii americani au reuşit să identifice o nouă specie de dinozaur cu pene, care semăna cu o găină uriaşă şi care trăia în America de Nord, în urmă cu 66 milioane de ani, cu ajutorul a trei schelete fosilizate.

Având o înălţime de 1,5 metri până la şold, o lungime de 3,5 metri şi o greutate cuprinsă între 200 şi 300 de kilograme, acest dinozaur, denumit Anzu Wyliei, avea un gât foarte lung, un cioc lipsit de dinţi şi o creastă rotundă pe cap precum aceea a cazuarilor, o pasăre alergătoare din Noua Zeelandă înrudită cu struţul. Coada sa era relativ scurtă şi deasă, iar animalul avea gheare puternice la capătul unor picioare lungi şi fine.

Descoperirea celor trei schelete, anunţată miercuri, elucidează astfel misterul care înconjura acest grup de dinozauri de aproape un secol. Oamenii de ştiinţă dispuneau până la noua descoperire doar de câteva fragmente osoase.

Fosilele au fost găsite la sfârşitul anilor '90 în formaţiunea stâncoasă Heel Creek din Dakota de Nord şi Dakota de Sud, două state americane. De atunci, cercetătorii au încercat cu înverşunare să reconstituie dinozaurul.

Noua specie, denumită caenagnathidae, aparţine familiei dinozaurilor oviraptosaur, cunoscuţi graţie unor fosile adeseori bine conservate găsite în Mongolia şi în China.

Scheletul reconstituit a fost botezat "Anzu Wyliei" - "Anzu", pentru asemănarea cu o divinitate sumeriană demonică, reprezentată sub forma unui vultur cu cap de leu, şi "Wyliei", după numele nepotului unui administrator al Muzeului de Istorie Naturală Carnegie din Pittsburgh, unde se află cele trei schelete.

"Anzu este de departe exemplarul de caenagnathidae cel mai bine conservat descoperit vreodată. După un secol de cercetări, am găsit într-un final fosile care ne prezintă cum arătau aceste creaturi, din cap până în picioare", a explicat Matthew Lamanna, paleontologul care a coordonat acest studiu, publicat în revista americană PLOS ONE.

Descrierea detaliată a lui Anzu, care era probabil omnivor, a putut fi realizată pe baza a trei specimene fosilizate care, împreună, au permis reconstituirea unui schelet aproape complet. Oamenii de ştiinţă au putut astfel să îi studieze anatomia şi relaţiile sale pe scara evoluţiei în raport cu alte caenagnathidae, un grup rămas multă vreme misterios, ce făcea parte din clasa dinozaurilor theropozi.

Citit 1752 ori Ultima modificare Joi, 20 Martie 2014 14:58