Mogoşoaia, 29 de ani de la tragedie

Mogoşoaia, 29 de ani de la tragedie

Evaluaţi acest articol
(14 voturi)
2 comentarii

În urmă cu 29 de ani, din portul Galaţi pleca, spre Grindu, pentru ultima dată, nava "Mogoşoaia". La bord se aflau 246 de pasageri şi nouă membri ai echipajului. 10 septembrie 1989 a marcat cea mai mare catastrofă navală din istoria României. Peste ani, tragedia avea să rămână cunoscută sub denumirea de "cursa morţii".

Pentru pasagerii urcaţi pe "Mogoşoaia" duminica de 10 septembrie era o zi ca oricare alta. Mulţi dintre ei făcuseră acelaşi drum, la bordul aceluiaşi vas, de zeci, poate de sute de ori. Erau pescari, săteni din Grindu, angajaţi din docuri, navetişti care mergeau de la muncă acasă. Printre pasageri se aflau şi câteva familii care se întorceau de la o nuntă. Pentru cei mai mulţi dintre ei, acesta avea să fie un drum fără întoarcere.
La scurt timp după manevrele de ieşire din port, puţin după ora 8,00, la „Cotul Pisicii”, nava „Mogoşaia” a fost lovită în plin de convoiul bulgăresc format din împingătorul „Petar Karanicev” şi din şase barje. Ulterior s-a aflat că echipajul de pe convoi sărbătorise toată noaptea, cu alcool din belşug, ziua naţională a Bulgariei. Deşi nava românească avea semnalele acustice pornite, ceaţa deasă care plutea deasupra apei redusese foarte mult vizibilitatea.
Impactul a fost nimicitor pentru „Mogoşoaia”. Nava a fost înghiţită de Dunăre, în doar câteva minute. Doar 16 persoane aflate la bordul navei au reuşit să se salveze.
Vestea că „Mogoşoaia” s-a scufundat a căzut ca un trăsnet. Sute de familii au fost îndoliate. Autorităţile le-au chemat în port pe rudele victimelor, pentru a recunoaşte cadavrele. Pentru oameni, şocul provocat de vederea cadavrelor celor dragi a fost inimaginabil. După o reţetă bine cunoscută, autorităţile comuniste au încercat să muşamalizeze catastrofa de pe Dunăre. În presă, la rubrica de „Fapt divers”, au fost publicate câteva rânduri. Dimensiunile tragediei au fost însă atât de mari încât, pur şi simplu, nu au putut fi stăvilite.
Scufundarea navei „Mogoşoaia” a rămas în istorie drept cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei pe Dunăre. Pierderea a 239 de suflete a rămas o rană deschisă, iar evenimentele de acum 29 ani s-au păstrat în memoria colectivă la fel de cutremurătoare ca şi cum ar fi fost ieri. "Mogoşoaia" mai fusese implicată în accidente navale. Primul dintre acestea a avut loc pe 27 octombrie 1982, când nava a intrat în coliziune cu nava sovietică „Volga“. Al doilea accident s-a petrecut în 1988, în timpul unei acostări la pontonul din localitatea Grindu. Primele două accidente s-au soldat doar cu pagube materiale semnificative.

Fără repercusiuni majore pentru vinovaţi

Vinovat de producerea catastrofei a fost declarat Gheorghi Petrov Anghelovski, comandantul împingătorului bulgăresc. El a fost arestat în aceeaşi lună, a executat două luni la închisoare, după care a fost extrădat în Bulgaria. Acolo, nu a mai stat nicio zi la puşcărie. În anul 1993, Justiţia din România l-a condamnat în lipsă pe Gheorghi Petrov Anghelovski la zece ani de închisoare pentru distrugere, motivând că nu a respectat regulile de navigaţie şi că manevra efectuată de acesta a provocat scufundarea navei-pasager "Mogoşoaia".

Citit 24358 ori Ultima modificare Vineri, 14 Septembrie 2018 00:42

2 comentarii

  • postat de Simona Luni, 10 Septembrie 2018 12:55 81.12.149.*** Link la comentariu
    0
    15

    Interesant este cum de nu s-a făcut un film după această tragedie?
    Îmbinat cu o poveste socială, economică sau de dragoste, cred că ar fi ieşit o creaţie de succes dacă s-ar fi găsit un regizor bun! Nu e târziu nici acum..
    Condoleanţe familiilor îndurerate!

    Raportează
  • postat de julien Luni, 10 Septembrie 2018 10:22 188.24.234.*** Link la comentariu
    2
    8

    sentinta este comanda politica.imaginati-va cum ar putea un convoi care naviga cu 6 km. pe ora sa loveasca o nava care naviga cu 30 km pe ora,senalul in zona, fiind de cel putin 250 de metri.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.