Hotelul inteligent din Galați, unicat în România
Foto: Cristinel Luca

Hotelul inteligent din Galați, unicat în România
IT-ul, o soluție pentru supraviețuirea în pandemie
Evaluaţi acest articol
(40 voturi)

Filmele SF pe care le vedem la televizor sau în cinematografe pot deveni realitate mai devreme decât credem. O unitate turistică din Galați s-a transformat într-un hotel inteligent, automatizat, cu un sistem self-checking care nu mai este întâlnit nicăieri în România. În hotelul situat în centrul oraşului te poți caza pe baza unui cod QR primit pe telefonul mobil, poți beneficia de micul dejun, poți achita și primi factura tot pe telefon și poți da check-out fără să te întâlnești, pe perioada cazării, nici măcar cu o singură persoană. În curând, hotelul va putea lua singur decizia de a suna la firma de pază sau la 112, dacă sesizează vreo situație care impune acest lucru.

În vârstă de 45 de ani, inginer și absolvent de Automatică, Bogdan Ionescu spune că ideea de a transforma hotelul într-unul automatizat care să meargă singur, 90 la sută fără ajutor uman, i-a venit în ianuarie-februarie, când se vorbea deja de pandemie, de un eventual lockdown. "Aveam o mulțime de angajați, aveam cheltuieli și am ales să automatizăm. Cealaltă variantă era să închidem de tot".

A făcut întâi o cameră-prototip, iar acum cinci din cele șase camere sunt incluse în sistem. Va urma și a șasea, cât de curând. "Fiecare cameră are câte o cutiuță, care realizează un modul de inteligență artificială. Sistemul este un fel de control acces pe bază de cartelă, de coduri QR și coduri NFC. Clientul intră în hotel, se cazează în cameră pe baza unui cod QR pe care îl primește la rezervarea online, pe telefonul mobil. Primește factura automat. Dacă vrea factură pe firmă, introduce codul fiscal, sistemul interoghează serverul ANAF. Dacă firma este activă, se face factura pe firmă, dacă nu, se face pe persoană fizică", spune Bogdan Ionescu, artizanul automatizărilor de la "Vila Clasic".

Cazarea se poate rezerva nu numai online, ci și la ușă, efectiv, la infochioșcul de la intrare. "Clientul își alege camera, alege dacă vrea cu sau fără mic dejun, completează fișa de cazare, plătește prin procesator de plăți și, în momentul când s-a confirmat plata, primește prin e-mail factura și codurile de acces pentru ușă și instrucțiunile de intrare în cameră, în română și engleză". Dacă nu ai cazare, nu poți intra în hotel!

Există posibilitatea ca, pe toată durata cazării, un client al hotelului inteligent din Galați să nu întâlnească nicio altă persoană. Ziua, până la amiază, în hotel mai sunt camerista care face curat și cel care pregătește și aduce masa. După ora 13,00, se intră pe mod automat și sistemul merge singur. Dacă nici asta nu e distanțare în perioada de pandemie, atunci nu mai știm care este!

Atunci când situația se va mai relaxa, clienții vilei gălățene vor putea alege, pe lângă mic dejun, și prânz sau cină, ori pe toate, pe care le vor putea consuma în restaurant, serviți de oameni. "Servirea automată va fi în momentul în care se va face și modulul de catering. De exemplu, clientul comandă micul dejun și poate să și-l ridice din cutiuța refrigerată din holul hotelului, pe baza codului respectiv. Scanează, deschide ușița, își ia caserolele cu micul dejun și pleacă", continuă Bogdan Ionescu.

În țară mai există hoteluri sau pensiuni care au sisteme de control acces, dar niciuna ca în Galați. Unele au la intrare niște cutii cu un cod PIN și în interiorul cutiuței respective sunt cheile fizice. "Mai există la Brăila un sistem asemănător, din ce mi-au povestit unii clienți, numai că acolo se lasă banii la plecare, în cameră. Este un început, dar pe partea de inteligență artificială, cu coduri de acces primite pe telefon, nu există nimic asemănător deocamdată".

Conform lui Bogdan Ionescu, hotelul se aprinde și se stinge singur, are sistem de supraveghere automat. Fiecare cameră se supraveghează una pe alta, prin sistemul de citire a codurilor, care supraveghează intrările și ieșirile de la celelalte camere. "Faza 3 urmează să se facă, pe partea de inteligență artificială care va lua decizii în ceea ce privește acțiunea oamenilor în hotel. Dacă, să spunem, există o bătaie, o tentativă de jaf, sistemul va ști să interpreteze anumite scenarii cu o acuratețe de 80-90 la sută și va lua decizia să sune administratorul, firma de pază sau la 112, în funcție de situație". Tot pe viitor, hotelul inteligent le va permite accesul în interior numai celor care poartă corect masca pe față.

Soluția hotelului inteligent de la Galați, deocamdată unicat în țară, ar putea fi urmată și de alte unități de profil, pentru a evita închiderea. "Când am început, noi am avut 15 angajaţi, anul trecut pe vremea asta aveam zece, acum am mai rămas cu doi. Am mers cu șomajul tehnic cât am putut, am zis că poate își revine HoReCa, dar trendul este descendent total", încheie Bogdan Ionescu.

Citit 17155 ori Ultima modificare Sâmbătă, 21 Noiembrie 2020 00:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.