Hei-rup guvernamental cu linia ferată ex-sovietică din Galați. Patru kilometri trebuie reabilitați

Hei-rup guvernamental cu linia ferată ex-sovietică din Galați. Patru kilometri trebuie reabilitați
Evaluaţi acest articol
(28 voturi)

Într-o țară în care absolut totul ne ia prin surprindere - inclusiv vara, iarna sau scumpirea gazelor și curentului, ar fi fost culmea ca fix războiul din Ucraina să ne prindă pregătiți.

Aproape că nu există pliant sau material de prezentare al vreunei instituții din Galați care să nu prezinte, drept unul din punctele forte ale Galațiului, calea ferată cu două tipuri de ecartament, est și vest. Cât de puternic este acest atu putem vedea și singuri, după cât de mulți investitori au dat năvală în Galați. Marți, însă, linia ferată cu ecartament larg, de tip "sovietic", a devenit subiect de breaking news național.

Linia ferată, "redată rapid în folosință"

O veche linie ferată cu ecartament larg, de tip sovietic, va fi redată rapid în folosință în portul Galați, astfel încât trenurile de marfă încărcate cu cereale din Ucraina să poată ajunge până la nave, a declarat, pentru Economedia, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. "Ucraina folosește ecartamentul larg, de tip sovietic, în timp ce România folosește ecartamentul îngust, european. Această diferență face să se piardă mult timp la intrarea în România a transporturilor de cereale din Ucraina. Or, faptul că Portul Galați are această linie ferată de tip sovietic face ca trenurile ucrainene să nu mai piardă timpul cu schimbarea roților la graniță", a declarat Grindeanu, precizând că avantajul Portului Galați e că aici pot fi încărcate atât nave fluviale, cât și nave maritime, iar transportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră a rămas cea mai ieftină soluție.

Patru kilometri de cale ferată trebuie reabilitați

Conform directorului general al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, linia de cale ferată la care face referire ministrul Grindeanu este cea care leagă Giurgiuleștiul de silozul din Port Docuri. "Silozul din Docuri are o capacitate de 25.000 de tone, ceea ce înseamnă că preluarea cerealelor se poate face într-un timp mult mai scurt decât în prezent. Linia de la Giurgiulești la Port Docuri are o lungime de patru kilometri, dar trebuie să fie reabilitată. Avem și aici vegetație crescută pe calea ferată, pentru că nu a mai fost folosită de mult. Nu e chiar ca la Constanța, unde au crescut și copaci, dar tot este necesară reabilitarea. Mai există și în Port Bazinul Nou o structură de cale ferată cu ecartament larg, care trebuie reabilitată pe o lungime de 500 de metri și prelungită cu încă 800 de metri, pentru ca cerealele să poată fi descărcate direct pe barje sau pe nave", ne-a spus șefa APDM Galați.

Cât de rapid înseamnă "rapid"?

În declarația sa, ministrul Transporturilor a spus că linia de cale ferată va fi redată "rapid" circulației. Dar cât de repede se poate face reabilitarea celor 4 km de cale ferată? "Trebuie verificate șinele, tot sistemul logistic, pentru a vedea dacă sunt respectate standardele necesare. Fondurile ar trebui să vină de la Ministerul Transporturilor, pe zona de cale ferată. Vorbim de luni întregi, nu de o săptămână-două, contează cât de repede vin fondurile, ține și de evaluarea tehnică, nu e o problemă care să se rezolve de pe o zi pe alta", ne-a mai spus Marcela Costea.

Se vrea eliminarea transbordării între cele două tipuri de cale ferată

Prezent, marți, la Brăila, unde a participat la lansarea unui proiect de investiții în modernizarea porturilor Dunării Maritime și la care au participat reprezentanți ai APDM Galați, dar și conducerea autorităților publice locale și județene din Galați și Brăila, președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, a declarat pentru "Viața liberă": "În discuția pe care ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și europarlamentarul Dan Nica au avut-o în videoconferința cu Comisarul european al Transporturilor, Adina Vălean, s-a solicitat prelungirea ecartamentului larg (specific spațiului ex-sovietic - n.r.) de la Giurgiulești până la Port Docuri, astfel încât trenurile care vin cu marfă până la Galați să nu fie transbordate pe calea ferată îngustă și apoi să ajungă în port. Ideea este să se poată ajunge pe calea ferată cu ecartament larg direct în Portul Docuri, pentru a descărca marfa în vapoare. Acest lucru ar fi important pentru că, pe parcursul unei zile, transbordarea se poate face pentru aproximativ 20 de vagoane, ceea ce înseamnă destul de puțin. În momentul în care prelungești calea ferată cu încă 4 km până la Portul Docuri, atunci vor putea intra mai multe garnituri de tren și vor putea descărca marfa - cereale, de exemplu - direct în nave. Sunt solicitări mari în acest sens, pentru că în prezent mărfurile rămân blocate în vagoane, pentru că nu se reușesc  transbordarea și descărcarea la ritmul sau la solicitările impuse de către beneficiar".

"Viața liberă" a solicitat un punct de vedere referitor la problema liniei ferate cu ecartament larg din Galați și companiei CFR SA. Când vom primi răspunsul, îl vom publica.

În loc de concluzie

Așadar, bunăvoință să preluăm exporturile ucrainene de cereale avem, dar nu e suficient deocamdată. Avem și infrastructura necesară, numai că e puțin cam "praf". Trebuie să facem niște lucrări rapid, dar nu știm când vin banii și nici cât va dura reabilitarea. Contează, însă, că Galațiul ar putea avea în curând noi locuri de muncă, ceea ce nu e rău deloc.

Citit 7132 ori Ultima modificare Vineri, 15 Aprilie 2022 00:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.