S-ar putea relua lucrările la canalul de irigaţii Siret - Bărăgan, cu finanţare europeană

S-ar putea relua lucrările la canalul de irigaţii Siret - Bărăgan, cu finanţare europeană
Evaluaţi acest articol
(26 voturi)

Lucrările la canalul de irigaţii Siret - Bărăgan se vor relua în luna martie, iar banii vor fi asiguraţi din fonduri europene, conform unei  declaraţii a lui Sorin Moise, secretar de stat în Ministerul Agriculturii

Construcţia canalului a revenit în actualitate, după ce agricultorii s-au plâns că seceta din acest an le-a afectat grav culturile şi există riscul ca multe suprafeţe agricole să rămână nelucrate, pentru că pământul este foarte uscat. În context, Sorin Moise a adăugat că există şi alte obiective de investiţii, circa 100 de milioane de euro fiind alocaţi pentru lucrări locale, în zonele în care nu există infrastructură de irigaţii.

Potrivit ministrului Agriculturii, Florin Barbu, lucrările care vor începe în martie 2024 vor viza în primă fază un tronson de 35 de kilometri.

"Râu artificial" de 190 de kilometri

Canalul Siret - Bărăgan ar putea deveni un "râu artificial" de 190 de kilometri, care să traverseze patru județe și care să devină sursă de apă pentru terenurile agricole secetoase din Bărăgan. Canalul ar putea asigura irigarea gravitaţională a 700.000 de hectare, ceea ce reprezintă aproape 10 la sută din suprafaţa agricolă a ţării, valoarea producţiilor suplimentare fiind estimată la circa 100 milioane de euro anual. Irigarea s-ar face aproape gratuit, fără să fie necesare grupuri de pompare, deci nici costuri energetice.

Pe lângă irigaţii, canalul ar elimina şi riscul unor viituri catastrofale, precum cele produse în perioada 2005-2014, deoarece va proteja circa 130 de kilometri de diguri de pe malul gălăţean al Siretului, dar şi 130 de kilometri de diguri de pe malul drept, în județele Vrancea și Brăila. Canalul va prelua 21 milioane de metri cubi de apă din bazinul Siretului, pe lângă cei 16 milioane de metri cubi preluați de acumularea Călimănești, cel mai important baraj de pe râu.

Proiect din anul 1912

Construcţia acestui canal, cu o lungime de aproape 200 de kilometri şi numeroase ramificaţii, a fost propusă prima dată în anul 1912, când, după numele iniţiatorului său, era numit "Proiectul Davidescu".

Discuţiile despre un canal prin Bărăgan au fost reluate în 1952, odată cu elaborarea strategiei naţionale de construire a sistemelor de irigaţii. În anii 1965, 1968 şi 1971 au fost elaborate mai multe studii, iar în 1984 a început elaborarea proiectului. Construirea canalului a fost aprobată printr-un decret emis pe 10 ianuarie 1986.

Investiţia a demarat în anul 1987, pe un tronson de 50 de kilometri, în judeţul Vrancea, din care a fost finalizat un segment de numai 5,7 kilometri, lucrările fiind sistate după Revoluție.

Ulterior, prin Legea 363/2006 a fost prevăzută realizarea obiectivului "Canal magistral Siret - Bărăgan între Adjud şi Dridu", iar în ianuarie 2014 a fost înființată Regia Autonomă "Administrația Canalului Siret-Bărăgan".

Fostul ministru al Agriculturii Petre Daea estima că finalizarea canalului Siret - Bărăgan presupune o finanțare de circa 5,5 miliarde de euro.

Date tehnice ale canalului

- 198 de kilometri lungime;

- traseu cuprins între acumularea Călimănești și lacul Dridu, aflat la nord de București, pe râul Ialomița;

- 57 de metri lățime la suprafața apei şi 20 de metri la fund;

- 7 metri adâncime;

- posibilitatea de irigații pe o suprafaţă cuprinsă între 500.000 şi 700.000 de hectare.

În acelaşi timp, canalul va fi şi cale de transport naval pentru barje, iar localităţile Mărăşeşti, Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău şi Dridu ar căpăta statutul de porturi. De asemenea, canalul ar putea fi utilizat în scop de agrement.

Citit 5182 ori Ultima modificare Luni, 29 Ianuarie 2024 17:27

11 comentarii

  • postat de un cetatean
    Vineri, 02 Februarie 2024 00:15
    85.9.20.***
    desecarea Siretului nu afecteaza Sirectul, Dunarea si tot ce se afla in aval? Sa inteleg ca aici nu mai afectam mediul. Cum sa iei o cantitate atat de mare de apa din Siret? Asta e un proiect de schimbare a cursului unui rau major. Nu mai spun ca proiectul e mult mai scump decat o autostarda.
    1
    0
  • postat de ESCU
    Marți, 30 Ianuarie 2024 21:43
    89.39.81.***
    VEORELE ESTl OPTlMlST . lN ANll SPEClFlCATl SAU EXECUTAT 5,7 KM . REFA CALCULUL CU ORlZONTUL DE TlMP NECESAR DERULARLL PROlECTULUl Sl O SA TE CRUCESTl !LA URMA DUBLEAZA CA NU MAl SUNTEM PE TlMPUL MARlLOR REALlZARl SA LUCRAM PE SANTlER 24 x7 .ClNE E COPT STlE
    1
    3
  • postat de Veorel
    Luni, 29 Ianuarie 2024 16:13
    81.12.150.***
    Proiect propus prima dată în anul 1912, când, după numele iniţiatorului său, era numit "Proiectul Davidescu".
    Intre 87-89 s-au facut 50 km... Acum , daca se reincepe in 2024, inseamna ca in 2 ani avem inca 50 km.... Apoi inca 50 km.... Adica finish in 2032.
    Culmea ca sunt unii care cred asa ceva !
    3
    11
  • postat de Aad
    Luni, 29 Ianuarie 2024 15:28
    70.25.40.***
    Credeti ca vor face poduri si viaducte sa poti trece dintr-o parte in cealalta? Parca vad ca va fi o fragmentare a tarii cum a facut-o si canalul Dunare-Marea Neagra, cu 6-7 traceri pe toata lungimea sa. Sa dea Domnul sa ma insel!
    7
    6
  • postat de Veorel
    Luni, 29 Ianuarie 2024 08:37
    81.12.150.***
    Oho.... Aeroport, spital, stadion atletism si parc in locul depoului. Acum si canal Siret - Baragan. Iar Dridu se va uni cu (Las) Fierbinti si Vasile va fi in continuare primar.
    6
    28
  • postat de florin
    Luni, 29 Ianuarie 2024 08:34
    86.124.202.***
    In prezent se poate iriga 785 000 hectare!Contracte sau realizat pe 250000!Pentru ca nu sunt bani!Asa ca tot ce propune dl secretar de stat numit in functie politic este o utopie !
    4
    14
  • postat de florin
    Luni, 29 Ianuarie 2024 08:30
    86.124.202.***
    Sunt studii realizate de oameni competenti care arata ca la actuala infrastructura si productie de energie electrica Romania nu isi poate permite sa irige mai mult de un milion de hectare !Am distrus productia de energie electrica !La doua milioane de hectare irigate sistemul de energie nu face fata
    4
    16
  • postat de Snap
    Luni, 29 Ianuarie 2024 08:22
    86.123.138.***
    Trebuie sa fii tampit sa te apuci de agricultura fara a avea un plan pentru irigatii. Ar trbui taiate total subventiile astea. Unii ati luat pamantul ,il tineti parloaga dar mana intinsa la subventii o tineti.Forati puturi in camp precum grecii, nu ,ai stati miloaga la subventii sau la mila Domnului
    2
    20
  • postat de Ana List
    Duminică, 28 Ianuarie 2024 19:42
    89.136.185.***
    Dar munca distrusă cu ceea ce s-a făcut până în 1990, cine o plătește? Iliescu? Nicolaescu? Dinescu? G.V. Voiculescu? Dumitru Mazilu? FSN-PDSR-PSD? Convenția Democratică? Emil Constantinescu? Aiurea! Naivii care au crezut că e revoluție! Adică, noi toți.
    5
    41
  • postat de marr
    Duminică, 28 Ianuarie 2024 19:11
    86.124.203.***
    Si in cat timp O SA-L FACA ? Vara asta si 2 Urmatoare ...seceta isi ia Vacanta si Fermierii isi tin Respiratia ?
    N-am mari Sperante ...pare o declaratie tip Artificii - pocnitoare , sa ne ia ochii IN PRAG DE ALEGERI . Dar...nu e ca si cum Scepticismul meu i-ar Opri .
    6
    43
  • postat de Ivascu
    Duminică, 28 Ianuarie 2024 18:59
    128.127.117.***
    "localităţile Mărăşeşti, Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău şi Dridu ar căpăta statutul de porturi"
    Inseamna ca in fiecare dintre aceste localitati se va construi o CAPITANIE A PORTULUI, cu sefi, secretare, masina la scara, salariu de la Ministerul Transporturior si o intreaga clientela de partid.
    9
    49

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.