Folosirea, la modernizarea trotuarelor din Galaţi, a pavelelor din granit a fost întâmpinată cu păreri diferite. Unora le place aspectul lor, altora nu, dar cei mai mulţi sunt de acord că acestea sunt destul de fragile, spărgându-se cu uşurinţă (uneori sunt ciobite sau au colţuri sparte chiar de la instalare), iar soluţia de prindere nu este cea mai fericită, pavelele mişcându-se relativ repede după fixarea lor, ceea ce pune în pericol nu doar integritatea materialului, dar şi picioarele pietonilor.
Sesizările cetăţenilor se referă la mai multe arii recent modernizate, accidentele de teren survenind cu predilecţie în zonele aglomerate, cu trafic pietonal susţinut sau unde maşinile ies periodic din curţi ori parcări limitrofe. Este şi cazul celei mai recente astfel de sesizări, referitoare la o bucată de trotuar din proximitatea blocului I, de pe strada Brăilei nr. 1. Situaţia ne-a fost sesizată de un locatar al blocului respectiv, Niculae Costinescu, dumnealui povestindu-ne că, recent, o femeie a şi căzut acolo şi a fost luată cu ambulanţa. "Mai ales pentru persoanele în vârstă, situaţia este foarte periculoasă, este o zonă aglomerată, iar dacă ţi-ai agăţat piciorul de o dală care se mişcă, cu siguranţă cazi", ne-a povestit gălăţeanul, care a adăugat că a adus situaţia şi la cunoştinţa personalului din Primăria Galaţi.
Ştiind că, atât pe esplanada de la Potcoava de Aur, cât şi pe cea din zona Pasajului "Dunărea" s-a intervenit pentru reparaţii, iar Primăria vrea să afle de ce se tasează zona, am verificat situaţia sesizată la faţa locului, iar cele afirmate de gălăţean s-au confirmat în totalitate. Dacă, în imaginile de acum o lună, se vedea doar că unele dale sunt mişcate, acum există dale lipsă (exact unde a căzut femeia despre care vorbeam).
Trotuarul în 20 iulie 2024
Trotuarul în 28 august 2024
Acestea au fost scoase şi aşezate pe marginea trotuarului, pentru ca măcar vizual să existe un fel de avertisment că zona nu e stabilă. Mai mult, ceea ce se vede mai puţin în fotografii, pe o porţiune de 20-25 mp, dalele se mişcă ameninţător atunci când calci pe ele. Cât am stat prin zonă, mai multe persoane au remarcat situaţia, ocolind cu grijă, pe cât posibil, porţiunea cea mai afectată, iar la trecerea în viteză a unui biciclist era mai, mai să sară şi alte pavele de la locul lor.
În plus, pe acolo ies din parcarea imobilului vecin maşini, care, evident, sunt grele şi afectează şi mai mult zona. Am observat că pe Domnească, aflată acum în plin proces de modernizare, zonele de tranzit pentru maşini nu au fost pavate cu granit, urmând să fie pusă aici piatră cubică, tocmai pentru că este mai rezistentă. Poate nu ar strica o reanalizare şi a variantelor de reparaţii pentru zonele afectate din trotuarele deja reabilitate, astfel încât acestea să ţină cât mai mult şi să nu se mai transforme în pericole publice.