Consiliul Local al municipiului Galați a aprobat recent un nou regulament care stabilește modul de desfășurare a controlului financiar-contabil și de gestiune la asociațiile de proprietari, precum și procedurile de îndrumare și coordonare ale acestora. Documentul, intitulat „Regulament de îndrumare, coordonare a asociațiilor de proprietari și de desfășurare a controlului financiar-contabil la asociațiile de proprietari din municipiul Galați”, are ca scop standardizarea activităților și creșterea transparenței în administrarea fondurilor și a evidențelor contabile.
Adoptarea regulamentului vine ca răspuns la creșterea numărului de sesizări și neconformități înregistrate la nivelul asociațiilor. Conform raportului Primăriei, până pe 30 iunie 2025, au fost verificate zece asociații de proprietari, ca parte a Planului anual de control, ca urmare a 230 de sesizări primite în cursul anului. Cele mai frecvente probleme semnalate au vizat neimplicarea conducerii asociațiilor în refacerea lucrărilor de hidroizolație, contestarea listelor de plată, ocuparea abuzivă a spațiilor comune, nerespectarea termenelor de convocare a adunărilor generale și lipsa răspunsurilor către locatari în termenul legal. Ca măsuri, au fost aplicate avertismente scrise și amenzi contravenționale.
Autoritățile locale au considerat necesar să instituie măsuri clare pentru îndrumarea și consilierea asociațiilor și pentru a corecta lipsa unei practici unitare. Prin acest cadru, Primăria urmărește să își exercite atribuțiile de verificare și control într-un mod organizat și transparent.
Regulamentul stabilește atribuțiile compartimentelor specializate și introduce proceduri standard pentru verificarea sesizărilor și monitorizarea activității asociațiilor. De asemenea, autoritățile locale își propun implementarea unui soft unic de gestiune, care să faciliteze controlul evidențelor contabile și financiare și să crească transparența procesului. În acest context, măsura a fost contestată la Consiliul Concurenței, din cauza intenției de a impune achiziționarea unui astfel de program. Primăria a anunțat că va analiza observațiile și va ajusta cadrul de implementare, în conformitate cu recomandările instituțiilor abilitate.
În prezent, la nivelul municipiului Galați sunt înregistrate 762 de asociații, dintre care 13 funcționează fără structură de conducere.