Acum 90 de ani, prima linie aeriană din ţară: Galaţiul a avut aeroport timp de 35 de ani

Acum 90 de ani, prima linie aeriană din ţară: Galaţiul a avut aeroport timp de 35 de ani

Explicaţie foto: Aeroportul Galaţi, văzut din avion Sursă foto: "Galaţi, o poveste cu aviatori", Dan Antoniu şi Violeta Ionescu
Evaluaţi acest articol
(56 voturi)
9 comentarii

În total contrast cu supranumele actual de pol al sărăciei şi al şomajului, Galaţiul era, la început de secol XX, unul dintre cele mai mari, însemnate şi înfloritoare oraşe ale României Mari. Culmea, oraşul era încă departe de a cunoaşte dezvoltarea industrială pe care a cunoscut-o în perioada comunistă. Cu toate acestea, Galaţiul era apreciat în epocă pentru intensa activitate comercială şi diplomatică pe care o găzduia. Nu este astfel de mirare că prima linie aeriană din România a fost cea dintre Bucureşti şi Galaţi. Se întâmpla în urmă cu exact 90 ani şi decizia era luată de Direcţia Aviaţiei Civile din România.

De ce Galaţiul

“Vorbim de anul 1926, atunci când Basarabia aparţinea încă României. În acest context, Galaţiul era văzut ca un punct nodal important între Basarabia şi Muntenia. În acelaşi timp, Galaţiul era şi un important port la Dunăre. Foarte mulţi negustori străini aveau deschise afaceri aici, iar interesul acestor comercianţi era să ajungă cât mai repede la Galaţi, din diverse destinaţii. Puteau ajunge şi cu trenul sau cu vaporul, însă drumul dura mult mai mult”, a explicat jurnalista Violeta Ionescu, coautoare, alături de cercetătorul Dan Antoniu, a cărţii “Galaţi, o poveste cu aviatori” (Editura Muzeului de Istorie Galaţi, 2015 – n.r.).
Cu nouă zile înainte de inaugurarea primei linii aeriene interne, a avut loc primul zbor, neoficial, între Bucureşti şi Galaţi. La bordul avionului se afla primul pasager cu plată din România, un negustor brăilean, Nicolae Anninos, care în momentul acela era la Bucureşti şi se grăbea să ajungă la Galaţi pentru încheierea unei afaceri.    

Galaţiul a avut aeroport timp de 35 de ani

Galaţiul a putut sta în aceeaşi companie selectă cu Bucureştiul datorită faptului că în oraşul nostru funcţiona deja de câţiva ani un aeroport civil. “Se poate spune că “actul de naştere” al Aeroportului Galaţi s-a plămădit din momentul în care Direcţia Aviaţiei Civile, care atunci depindea de Ministerul de Comunicaţii, a înaintat o cerere către Comuna (Primăria) Galaţi, în 1921, prin care solicita un teren în vederea înfiinţării acestuia. Comuna Galaţi a cedat atunci un teren din moşia Ţiglina, în suprafaţă de 108 hectare, situat în partea de vest a oraşului”, scriu Violeta Ionescu şi Dan Antoniu în lucrarea amintită. Anul următor a început construcţia unui hangar, a depozitului de benzină, a uzinei electrice şi a locuinţei comandantului. Construcţiile au durat până în 1923, iar Aeroportul Galaţi a funcţionat aici până în 1958, atunci când a fost desfiinţat, la cererea sovieticilor, şi mutat la Suceava. Aeroportul Galaţi a fost situat aproximativ pe locul actualului mall din cartierul Aviaţiei.

Citit 124665 ori Ultima modificare Miercuri, 07 Martie 2018 13:06

9 comentarii

  • postat de Pirvu Dan Duminică, 26 Iunie 2016 20:12 70.214.78.*** Link la comentariu
    1
    15

    -Fotografia aeroportului Galati veche de aproape 100 ani este excepțională !

    Raportează
  • postat de cinteza Duminică, 26 Iunie 2016 11:08 83.103.238.*** Link la comentariu
    1
    16

    Intrebati-l pe boierul D_voastra, fostul pastor al acestui ziar cum a intrat in posesia a 2 hectare de teren, langa Siret si apoi la vandut.
    Acum se plimba tantos prin aceasta urbe, uitand ce sria prin Viata Noua

    Raportează
  • postat de Silicā Silion Vineri, 24 Iunie 2016 19:12 5.13.134.*** Link la comentariu
    9
    6

    Ma mir cum de Marius Stan nu si-a trecut si respectivul aeroport la realizari!

    Raportează
  • postat de info Vineri, 24 Iunie 2016 13:43 109.102.62.*** Link la comentariu
    2
    10

    foto: AERPOPORT(perioada interbelica) --> TREFO(comunism) --> CARREFOUR MALL (democratie)

    Raportează
  • postat de Add - GALATEAN Vineri, 24 Iunie 2016 12:14 78.96.253.*** Link la comentariu
    0
    19

    ..... si ma mira faptul, ca,in campania electorala, niciun candidat nu a amintit macar de facilitatea terenului deja existent,AVIASAN,CA PENTRU UN EVENTUAL PROIECT, de aeroport!!!!!!!!!!

    De ce oare, din prostie, din nepricepere, sau dintro teama deja instalata de cei care deja sunt pe val sa puna mana pe acel teren, acum cercetati de justitie?!!!!!!!!!!!!!

    Mai mult personagiul in cauza, nici el nu a amintit ca fiind un proiect pe viitor, in cadrul administratiei primariei,poate ca proiect particular,doar in imaginatia lui lacaoma si hrapareata, dupa ce justitia se va prosti din nou, facand pomana unor venetici, ca de altfel multe terenuri dinn centrul orasului, cu toate ca ar fi vorba de amlasamentul comunei Vanatori.....

    In orasul asta ne trebuie oameni cinstiti, daruiti trup si suflet orasului pentru a-l reinvia, si lua de la hotii care l-au decimat timp de 26 de ani!

    Raportează
  • postat de GALATEAN Vineri, 24 Iunie 2016 10:31 78.96.253.*** Link la comentariu
    0
    17

    Este posibil ca mosia tiglinei sa fie insusita fraudulos de niste venetici ai vremii comuniste?

    Oare de ce justitia nu duce pana la capat acest caz, lasand veneticii sa-si bata in continuare de oarasul Galati, afisandu-se mari politicieni si conducatori, SFIDAND o comunitate intreaga prin furaciunile cu care si-au facut constructii megalomanice, afisandu-si opulenta si prostia?

    Cred ca nu-i timpul pierdut ca pe terenul de la Aviasan, vizat de hoti, sa se poata face un aeroport, macar pentru aeronave usoare, pe trase interne!

    Ca galatenii s-au saturat de trenuri imputite si mereu intarziate pe trasee inspre centrul Moldove si la capitala.

    Raportează
  • postat de Puiu Vineri, 24 Iunie 2016 10:04 5.13.175.*** Link la comentariu
    5
    31

    Rusine sa le fie tuturor parlamentarilor galateni ,care n-au facut ,aproape nimic,ptr. dezvoltarea Galatiului! Nu avem infrastructura (mai ales aeroport),industria este la nivel scazut,constructii neterminate,stadioane lasate in paragina( P. Rosu,Dunarea etc.) .Copiii nostrii au plecat din Gl. in cele 4 zari,aici ramanand batranii ,lenesii ,cersetorii etc! Ce putem face noi cei care am ramas? Am o propunere: sa fie taiate salariile si pensiile cu 50%, ptr.a avea bani mai multi ptr. dezvoltarea vestului( in detrimentul estului),plata castelelor regelui,a mofturilor presedintelui-rege,a unor parlamentari etc.RUSINE……….!

    Raportează
  • postat de citizen Vineri, 24 Iunie 2016 08:48 5.13.223.*** Link la comentariu
    2
    25

    Da, asa e natia asta din pacate...traieste din amintiri. Haideti sa facem ceva pentru prezent si viitor.

    Raportează
  • postat de Jon Vineri, 24 Iunie 2016 08:29 213.233.85.*** Link la comentariu
    0
    24

    Candva primii, acum ultimii! Vai de capul nostru!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.