Reţeaua electrică de transport cu TROLEIBUZUL trebuie reabilitată. INVESTIȚIE de peste 21,2 milioane de lei
Foto: Foto ”Viața liberă”, Marius Negri

Reţeaua electrică de transport cu TROLEIBUZUL trebuie reabilitată. INVESTIȚIE de peste 21,2 milioane de lei
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

Cele 14 troleibuze noi, dotate cu aer condiţionat, pe care Primăria municipiului Galaţi vrea să le cumpere, nu vor putea circula dacă firul de contact, mult prea vechi pentru a face faţă, nu va fi schimbat * Investiţia, estimată la peste 21,2 milioane de lei, s-ar putea realiza în patru ani


În această lună se împlinesc 27 de ani de când „La Galaţi s-a pus în funcţiune troleibuzul”, după cum se intitula ştirea publicată pe 20 august 1989, pe prima pagină a ziarului „Viata Nouă”. La acel moment, Galaţiul avea trei troleibuze nou-nouţe care circulau pe traseul 101, din Micro 19 în Centru. Acum, după 27 de ani, oraşul nostru beneficiază de doar 13 troleibuze ostenite care se târâsc pe două rute ale oraşului: 102 şi 104. Vestea bună este că, până la finele acestei luni, Primăria aşteaptă oferte din partea firmelor din ţară sau din străinătate, interesate să ne vândă 14 troleibuze nou-nouţe, pe care noi le vom cumpăra dintr-un credit contractat la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Numai că reţeaua că existentă nu ar putea face faţă acestor mijloace de transport noi, aşa că aleşii locali tocmai au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea reţelei electrice de transport public cu troleibuze.

Arc peste timp

„Începând de astăzi, 20 august 1989, Galaţiul dispune de un nou şi modern mijloc de transport în comun – troleibuzul. Traseul pe care vor circula troleibuzele, în lungime de 10,4 km de cale simplă, este: Centru – Microraionul 19. De reţinut din partea publicului călător: troleibuzele sunt dotate cu un sistem de condiţionare a pornirii motoarelor în funcţie de închiderea uşilor”, anunţa ziarul „Viaţa nouă”. Aluzie fină la faptul că transportul în comun era atât de aglomerat încât gălăţenii erau nevoiţi să călătorească inclusiv buluciţi pe scară!

La 27 de ani de la introducerea troleibuzului - în cinstea marii sărbători de 23 August - nu prea avem cu ce ne mândri. Dacă în 1989 erau trei troleibuze, din 2008 şi până acum, doar 13 troleibuze au slujit transportul public de persoane: zece troleibuze MAZ T 203 şi trei troleibuze IKARUS 417 T.

Din fericire, lor li se vor alătura 14 troleibuze nou-nouţe, pentru care Primăria este dispusă să plătească cinci milioane de euro, bani împrumutaţi de la BERD. Problema, cunoscută încă din 2014, este că firul de contact, vechi, se rupe mereu, pentru că a depăşit durata de exploatare, şi nici nu suportă o creştere a numărului de vehicule electrice. Aşa că reprezentanţii BERD au cerut municipalităţii să expertizeze starea tehnică a reţelei şi să stabilească valoarea investiţiei de reabilitare.

Reţeaua, la pământ

La recenta şedinţă a Consiliului Local a fost aprobat studiul de fezabilitate la obiectivul „Reabilitare reţea electrică de transport public cu troleibuze”, realizat de firma RBX Electric, contra sumei de 30.000 de lei, fără TVA.

Potrivit documentaţiei votate de aleşi, alimentarea reţelei electrice de tracţiune urbană pentru troleibuze se face din staţiile de redresare existente: SR3 - situat pe strada Anghel Saligny, pus în exploatare în anul 1976, SR5 - situat pe strada George Coşbuc, zona Barierei Traian, pus în exploatare în anul 1985, şi SR6 - situat pe strada Al. Moruzzi, zona Spitalului CFR, pus în exploatare în anul 1986.

„Lungimea totală a reţelei electrice aeriene de tracţiune urbană, pentru troleibuze, însumează 12,7 km reţea cale dublă. Din totalul de 742 de stâlpi din beton care susţin reţeaua, s-a constatat că circa 30 la sută prezintă o stare avansată de uzură (lovituri, spargeri în masa de beton, fisuri de generatoare, crăpături cauzate de îmbătrânirea şi încărcarea suplimentară cu reţele de cablu tv şi internet)”, se arată în document. Ce-au votat aleşii Prin proiectul votat se prevede „optimizarea configurării reţelei”.

Concret, vor fi executate următoarele lucrări: demontarea liniei de contact, a consolei de susţinere, vor fi montaţi stâlpi din beton armat centrifugat, şi refăcute legăturile tuturor reţelelor. De asemenea, se prevede înlocuirea integrala a fiderilor de alimentare şi suplimentarea cu un nou fider care va fi alimentat din staţia SR1, dar şi demontarea şi înlocuirea tuturor tablourilor metalice existente echipate cu separator monopolar.

Cât costă

Potrivit indicatorilor tehnico-economici votaţi, valoarea totală a investiţiei se ridică la 21.262.920 de lei cu TVA, sursa de finanţare fiind bugetul local, un eventual împrumut, dar şi fonduri nerambursabile care ar trebui atrase.

Lucrările se vor executa etapizat, pe o perioadă de patru ani. Prima etapă, care vizează zona cuprinsă între SR5 şi Grădina Publică, presupune costuri estimate la 5.403.227 lei cu TVA. Cea de-a doua etapă, în care sunt cuprinse secţiile dintre Gradina Publică şi Centru are o valoare estimată la 5.070.026 lei cu TVA. În cea de-a treia etapă, lucrările ar urma să se desfăşoare între rondou şi capătul reţelei din Micro 19 şi, respectiv, între rondou şi capătul de reţea din Ţiglina III, valoarea lor fiind estimată la 5.364.958 de lei cu TVA. În ultima etapă sunt cuprinse lucrări între rondou şi centru, cu cheltuieli estimate la 5.424.703 de lei cu TVA.

Până când vor fi găsite finanţările necesare, Primăria speră să rezolve măcar problema achiziţiei noilor troleibuze. „Sperăm ca procedura să înceapă cât mai curând. Şi, dacă dă Dumnezeu, în urma ofertelor pe care le vom primi, şi după ce câştigătorul va fi declarat, ne dorim ca troleibuzele să ajungă până la sfârşitul anului”, a declarat primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu.

TRANSURB anunţă schimbări, de la 1 august, în transportul public de persoane - CLICK AICI PENTRU DETALII

Citit 7384 ori Ultima modificare Marți, 03 Ianuarie 2023 10:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.