Marinarii nimănui din Portul Mineralier | Navă străină, la un pas de a fi abandonată

Marinarii nimănui din Portul Mineralier | Navă străină, la un pas de a fi abandonată
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Patru marinari ucraineni, care constituie echipajul minim de siguranţă al cargoului "Seabreeze 1", sub pavilionul statului Palau, aflat la ancoră în rada Portului Mineralier, au ajuns în pragul disperării. Neplătiţi de trei luni, fără combustibil, apă şi alimente şi blocaţi pe nava reţinută în Portul Galaţi printr-o decizie din decembrie 2016 a tribunalului gălăţean, ei nu mai au ce mânca, fiind la un pas de a trimite un SOS şi de a abandona nava.

Naufragiaţi pe Dunăre - aşa ar putea fi caracterizată, pe scurt, situaţia celor patru navigatori ucraineni de pe cargoul „Seabreeze 1”.

Navigând sub pavilion Palau (stat insular din Oceanul Pacific), „Seabreeze 1” a devenit obiectul unui litigiu între armatorul turc Saluta Shipping Ltd. şi o altă companie din Turcia, care s-a adresat instanţelor româneşti. Pe 9 decembrie 2016, Tribunalul Galaţi a dispus reţinerea în portul Galaţi a navei, până la soluţionarea definitivă a dosarului. Între timp, aşa cum scrie cugetliber.ro, în conflict s-a implicat încă o companie din Turcia, în calitate de intimat şi reclamant. „Este inadmisibil cât de mult poate dura în instanţă judecarea unei astfel de cauze în care câţiva oameni, rămaşi fără provizii, sunt blocaţi pe o navă pe care nu au voie să o părăsească. Marinarii au ajuns să stea în condiţii improprii, nu sunt plătiţi de trei luni, de când au venit, nu sunt nici membri de sindicat ai ITF, au plecat în cursă în orb, aşa cum fac şi mulţi dintre navigatorii români”, ne-a spus Adrian Mihălcioiu, preşedintele Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF).

„Seabreeze 1” este ancorată în rada Portului Mineralier, deci nu este trasă la mal, unde să fie aprovizionată cu combustibil sau cu energie electrică, pentru ca oamenii să folosească măcar frigiderul pentru a-şi ţine mâncarea în bune condiţii pe caniculă. Cei patru marinari au rămas fără mâncare, fără apă şi pe navă nu mai funcţionează niciun agregat. Sănătatea şi viaţa lor sunt în pericol. Ei nu pot părăsi nava, pentru că legea îi obligă să asigure echipajul minim de siguranţă. În plus, nu sunt nici membri de sindicat, aşa că ajutorarea lor pe această filieră este destul de dificilă, atât din Ucraina, cât şi din România. De trei luni, de când au venit să înlocuiască vechiul echipaj, nu au primit niciun ban.

O primă soluţie pentru ei ar fi ca nava să fie remorcată în parcul rece, trasă la mal, ca oamenii să poată pleca acasă. Însă remorcarea unei nave fără combustibil costă destul de mult, câteva mii de euro, cheltuieli pe care nimeni nu s-a arătat dispus până acum să le suporte.

O altă soluţie ar fi ca nava să fie declarată abandonată, oamenii să poată fi repatriaţi, iar statul român, cel mai probabil prin APDM, să preia custodia temporară a cargoului, până la lămurirea situaţiei în instanţă. Conform directorului general al APDM, Luigi Ciubrei, se pare că lucrurile curg spre această ultimă variantă: „Suntem în curs de încheiere a tuturor formalităţilor şi ţinem legătura cu toate părţile implicate, cu Căpitănia Zonală Galaţi, Poliţia Transporturi, Poliţia de Frontieră, Ministerul Transporturilor, ambasada Ucrainei etc. Dacă nava va fi declarată abandonată, cine va prelua custodia navei va asigura paza şi siguranţa sa până se va pronunţa instanţa”.

Cargoul de mărfuri generale "Seabreeze 1" are o lungime de 139 de metri, lăţimea de 17 metri şi o capacitate de 5.354 tdw.

Citit 7300 ori Ultima modificare Duminică, 11 Iunie 2023 20:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.