Evaluaţi acest articol
(14 voturi)
5 comentarii

Patru marinari ucraineni, care constituie echipajul minim de siguranţă al cargoului "Seabreeze 1", sub pavilionul statului Palau, aflat la ancoră în rada Portului Mineralier, au ajuns în pragul disperării. Neplătiţi de trei luni, fără combustibil, apă şi alimente şi blocaţi pe nava reţinută în Portul Galaţi printr-o decizie din decembrie 2016 a tribunalului gălăţean, ei nu mai au ce mânca, fiind la un pas de a trimite un SOS şi de a abandona nava.

Naufragiaţi pe Dunăre - aşa ar putea fi caracterizată, pe scurt, situaţia celor patru navigatori ucraineni de pe cargoul „Seabreeze 1”.

Navigând sub pavilion Palau (stat insular din Oceanul Pacific), „Seabreeze 1” a devenit obiectul unui litigiu între armatorul turc Saluta Shipping Ltd. şi o altă companie din Turcia, care s-a adresat instanţelor româneşti. Pe 9 decembrie 2016, Tribunalul Galaţi a dispus reţinerea în portul Galaţi a navei, până la soluţionarea definitivă a dosarului. Între timp, aşa cum scrie cugetliber.ro, în conflict s-a implicat încă o companie din Turcia, în calitate de intimat şi reclamant. „Este inadmisibil cât de mult poate dura în instanţă judecarea unei astfel de cauze în care câţiva oameni, rămaşi fără provizii, sunt blocaţi pe o navă pe care nu au voie să o părăsească. Marinarii au ajuns să stea în condiţii improprii, nu sunt plătiţi de trei luni, de când au venit, nu sunt nici membri de sindicat ai ITF, au plecat în cursă în orb, aşa cum fac şi mulţi dintre navigatorii români”, ne-a spus Adrian Mihălcioiu, preşedintele Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF).

„Seabreeze 1” este ancorată în rada Portului Mineralier, deci nu este trasă la mal, unde să fie aprovizionată cu combustibil sau cu energie electrică, pentru ca oamenii să folosească măcar frigiderul pentru a-şi ţine mâncarea în bune condiţii pe caniculă. Cei patru marinari au rămas fără mâncare, fără apă şi pe navă nu mai funcţionează niciun agregat. Sănătatea şi viaţa lor sunt în pericol. Ei nu pot părăsi nava, pentru că legea îi obligă să asigure echipajul minim de siguranţă. În plus, nu sunt nici membri de sindicat, aşa că ajutorarea lor pe această filieră este destul de dificilă, atât din Ucraina, cât şi din România. De trei luni, de când au venit să înlocuiască vechiul echipaj, nu au primit niciun ban.

O primă soluţie pentru ei ar fi ca nava să fie remorcată în parcul rece, trasă la mal, ca oamenii să poată pleca acasă. Însă remorcarea unei nave fără combustibil costă destul de mult, câteva mii de euro, cheltuieli pe care nimeni nu s-a arătat dispus până acum să le suporte.

O altă soluţie ar fi ca nava să fie declarată abandonată, oamenii să poată fi repatriaţi, iar statul român, cel mai probabil prin APDM, să preia custodia temporară a cargoului, până la lămurirea situaţiei în instanţă. Conform directorului general al APDM, Luigi Ciubrei, se pare că lucrurile curg spre această ultimă variantă: „Suntem în curs de încheiere a tuturor formalităţilor şi ţinem legătura cu toate părţile implicate, cu Căpitănia Zonală Galaţi, Poliţia Transporturi, Poliţia de Frontieră, Ministerul Transporturilor, ambasada Ucrainei etc. Dacă nava va fi declarată abandonată, cine va prelua custodia navei va asigura paza şi siguranţa sa până se va pronunţa instanţa”.

Cargoul de mărfuri generale "Seabreeze 1" are o lungime de 139 de metri, lăţimea de 17 metri şi o capacitate de 5.354 tdw.

Citit 5666 ori Ultima modificare Luni, 07 August 2017 18:26

5 comentarii

  • postat de caddy Marți, 08 August 2017 15:03 Link la comentariu
    0
    6

    Trist, bataie de joc

    Raportează
  • postat de Nava fiind considerată abandonată, ar trebui scoasă la licitație Marți, 08 August 2017 13:49 Link la comentariu
    0
    2

    Păi de regulă, după un timp, printr-o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă, autoritatea navală, scoate la licitație nava abandonată și cu banii dobândiți din licitație, se plătesc salariile restante a marinarilor și taxele portuare, din perioada cât a fost la ancoră. Dacă marinarii părăsesc nava, se consideră abandon de navă și nu vor mai fi plătiți, fiind considerați vinovați, de abandon al navei.

    Raportează
  • postat de Teutonul Marți, 08 August 2017 10:04 Link la comentariu
    2
    3

    BĂ, SE poate așa ceva!
    Acum ucrainienii își vând blat flota?
    E interesant de urmărit schema de lucru poate se dumiresc ai noștri să găsească ”groparii” flotei.

    Raportează
  • postat de costel petrea galatiy Marți, 08 August 2017 07:07 Link la comentariu
    16
    5

    V. L .G .un ziar cotidian de care nu te poti dispersa usor.
    Cu oameni modesti ,dornici de a-ti inpartasi noutatile cele mai proaspete din tot jud.Inclusiv partial din tara .Cu niste corespondenti pe masura ,ne infruptam din sirul larg de evenimente.Drept pentru care nu facem decit sa multumim colectivului ,cu onestitate di cu mult respect. ...Costelpetreatiglina3 galati.

    Raportează
  • postat de IC Marți, 08 August 2017 05:55 Link la comentariu
    3
    19

    Se mai intoarce cate odata roata , cate nave romanesti nu au ajuns intr-o asemenea situatie ,abandonate pe marile si oceanele lumii ,de catre emanatii defectiuniei din dec'89 ?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.