Adăpost pentru maşinile de gunoi. Ultimul hangar al aviaţie militare, în pericol de demolare (FOTO)

Adăpost pentru maşinile de gunoi. Ultimul hangar al aviaţie militare, în pericol de demolare (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)

Galaţiul s-ar putea îmbogăţi cu un parc nou-nouţ, dotat cu fântână arteziană, loc de joacă pentru copii şi spaţiu de socializare pentru vârstnici, dar ar putea pierde ultimul hangar al aviaţiei militare care a mai rămas în picioare, după ce hangarele aeroportului civil au fost demolate pentru construcţia mall-ului.

Situat la intersecţia străzilor Basarabiei - Anghel Saligny, hangarul se află acum în slujba Ecosal şi este folosit ca atelier auto. Înconjurat de maşini de gunoi, pe care le mai şi găzduieşte iarna, când au nevoie de reparaţii, hangarul, aflat în punctul de lucru al Serviciului Ecosal, se distinge prin arhitectura lui atipică. "Ultimul mohican", aşa îl numeşte Violeta Ionescu, coautoarea cărţii "Galaţi - o poveste cu aviatori", alături de cercetătorul Dan Antoniu, precizând că acesta a fost primul şi a rămas ultimul hangar al aviaţiei în Galaţi.

Amănunte despre construirea lui şi piedicile care i-au fost puse aţi aflat deja din articolul "Oraşul care a ştiut cândva să zboare - Galaţiului i-a fost construit aeroportul cu forţa", graţie datelor care ne-au fost puse la dispoziţie de Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi, autorul studiului "Aerodromul din Galaţi şi destinul său absurd", publicat în volumul II al colecţiei de studii "Tradiţie, istorie, armată". Reamintim doar că semeaţa construcţie de azi i se datorează Grupului 3 Aviaţie de luptă (înfiinţat pe 1 ianuarie 1917, la Folteşti, la 44 kilometri de Galaţi), căruia, pe 13 martie în 1920, i s-a destinat "ca reşedinţă oraşul Galaţi", aerodromul fiind instalat "la sud-vest de şoseaua Tecuci, în dosul Cazărmilor Artileriei Călăreţe".

Hangarul a rămas aici şi după ce aviaţia militară s-a mutat lângă aeroportul civil, unde, potrivit Violetei Ionescu, "în perioada 1924-1926 se construiesc cele cinci hangare ale aviaţiei militare, odată cu clădirile anexe ale personalului militar.

Ce facem cu "supravieţuitorul"?

În vreme ce hangarele aeroportului civil sunt doar o amintire, hangarul fostului aerodrom militar a rezistat. Potrivit Violetei Ionescu, a fost depou de tramvaie, garajul unei firme de utilaje auto, iar în prezent aparţine Ecosal. Angajaţii serviciului de salubrizare sunt mulţumiţi că au unde-şi repara, iarna, maşinile din parcul auto şi tocmai de aceea l-au menţinut în bună stare.

Până acum, când existenţa lui este pusă sub semnul întrebării. Motivul? Primăria plăteşte firmei Proiect SA 93.780 de lei fără TVA, pentru realizarea a două studii de fezabilitate necesare relocării Serviciului Public de Ecosal la marginea oraşului şi, respectiv, amenajării unui parc pe locul punctului de lucru al Ecosal, situat la intersecţia străzii Basarabiei cu strada Anghel Saligny.

Conform planului de situaţie întocmit de Primăria Galaţi, pe terenul în suprafaţă de 5.870 de metri pătraţi, ocupat de Ecosal, se află doar "construcţii industriale şi edilitare". În proiectul Primăriei, hangarul nu este inclus, fiind cuprinse doar: fântână arteziană, alei pietonale, spaţii de joacă pentru copii pe categorii de vârste (tobogane, leagăne, căţărătoare), bănci, coşuri de gunoi, cişmele, rastel pentru biciclete, spaţiu pentru vârstnici dotat cu mese şi scaune, grup sanitar, reţea de iluminat, amenajare peisagistică şi sistem de irigaţii.

Ce spune primarul Ionuţ Pucheanu

Întrebat de soarta hangarului, în contextul amenajării parcului primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu, declara, la finele lunii iunie, că studiul de fezabilitate este în desfăşurare şi lansa chiar o promisiune în şedinţa Consiliului Local: "Urmează mutarea sediului şi a tuturor sediilor secundare ale celor de la Ecosal la Barboşi. Acolo unde există service-ul auto al celor de la Ecosal e ultimul bastion sau ultima reminiscenţă din ceea ce a fost, cândva, aeroportul de la Galaţi. E luat în considerare ca acolo, dincolo de parc, să fie amenajat, poate, şi un mic muzeu a ceea ce a însemnat aeronautică, aici, pe meleaguri gălăţene".

Rămâne de văzut dacă, în planurile proiectanţilor, hangarul va primi o nouă destinaţie sau va deveni amintire, la fel ca hangarele aeroportului civil

Hangarul trebuie păstrat!

"Tot ce ţine de istoria Galaţiului până în 1945 merită păstrat în locul în care se află, conservat şi valorificat! Să le arătăm celor prezenţi şi viitori ce-a fost odată oraşul Galaţi pentru România şi pentru Europa. Hangarul poate fi amenajat ca muzeu, cu imagini şi cu machete sau chiar un avion din acea perioadă. Ar fi păcat să ştergem ultima urmă a aeroporturilor din Galaţi", ne-a declarat Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi.

Explicaţie foto deschidere: Hangarul văzut de sus (Foto: Costel Gheorghiu, imagine publicată în cartea "Galaţi - o poveste cu aviatori" de Dan Antoniu şi Violeta Ionescu)

Foto: Costel Gheorghiu şi Florin Răvdan

Citit 7249 ori Ultima modificare Duminică, 11 Iunie 2023 20:23

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.