Importurile României au crescut cu 6% în primele patru luni ale anului 2025, în timp ce exporturile au urcat cu doar 0,5%, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Această evoluție a dus la un deficit comercial de 11,6 miliarde de euro, mai mare cu aproape 25% față de perioada similară a anului trecut.
O contribuție semnificativă la acest dezechilibru vine din importurile de alimente și băuturi, care au depășit pragul de 4,4 miliarde de euro în perioada ianuarie - aprilie, adică peste un miliard de euro lunar. Produsele alimentare de import reprezintă deja mai mult de 10% din totalul importurilor României.
Cauza principală a acestei dependențe, potrivit președintelui INS, Tudorel Andrei, este lipsa unui număr suficient de producători locali care să asigure consumul zilnic al populației. „Acest lucru va crea mari probleme în viitor”, a declarat Andrei pentru HotNews.ro.
Profesorul Tudorel Andrei, autor al volumului „Comerţul exterior al României cu produse agroalimentare”, subliniază că dezechilibrul din comerțul agricol s-a accentuat în relația cu țările vecine, în special Ungaria, Polonia și Bulgaria.
În cazul Ungariei, 20 din cele 24 de categorii de produse agroalimentare au înregistrat deficit, iar trei dintre acestea - carne, produse reziduale și lapte/ouă - au generat peste 50% din pierderile totale.
Cu Polonia, situația este chiar mai dezechilibrată: 22 de categorii de produse au avut importuri mai mari decât exporturile, cele mai afectate fiind „preparate pe bază de cereale și produse de patiserie”, „lapte și ouă” și „carne și organe comestibile”.
Nici relația cu Bulgaria nu este una echilibrată. Dintre cele 24 de categorii de produse agroalimentare, 11 au generat un excedent de 19 miliarde de euro, însă celelalte 13 au produs un deficit total de 11,6 miliarde.
„Asemenea exemple ar putea continua cu o listă lungă de produse agroalimentare. Producem tot mai puțin, deși consumul intern de produse agroalimentare al populaţiei a crescut, ca urmare a creşterii veniturilor şi a ofertei mai diversificate din partea lanţurilor de magazine care s-au dezvoltat la nivel naţional”, mai spune Tudorel Andrei.