Templul PLĂCERILOR INTERZISE pe care britanicii au dorit să-l dărâme

Templul PLĂCERILOR INTERZISE pe care britanicii au dorit să-l dărâme
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Atunci când a fost descoperit de către britanici, la începutul secolului al XIX-lea, templul indian Kandariya Mahadeva i-a şocat pe occidentali. Cei mai puritanii au cerut distrugerea imediată a statuilor erotice ce împodobeau templul, considerând că este inacceptabil ca oamenii să privească asemenea detalii carnale. Alţi oameni mai permisivi susţineau că este suficient ca acestea să fie ascunse cumva privirii. Totuşi interesele economice i-au determinat pe toţi aceşti contestatari să se rezume la afirmaţii ce arată barbaria locuitorilor şi să nu se atingă de temple care în acest fel s-au păstrat în mod exemplar.

Despre India se poate afirma, fără exagerare, că este ţara care a dezvoltat ştiinţa educaţiei sexuale. Încă din Antichitate, cărturarii indieni au privit actul sexual ca pe o ştiinţă, aflată în strânsă legătură cu religia.

Dacă în cele mai multe religii din istorie, sexul era privit ca un subiect tabu, nu astfel se întâmplă şi în India. Aici a fost văzut ca un lucru plăcut zeilor şi ca o celebrare a creaţiei umanităţii de către aceleaşi zeităţi. Această filosofie este cuprinsă şi într-un text religios în esenţă, dar care a devenit un veritabil manual de educaţie sexuală general acceptat şi în ziua de azi, Kama Sutra (Ştiinţa iubirii).

Textele filozofului Vatsyayana - autorul Kama Sutrei - nu erau singulare în India secolului VI când au apărut. Ele au devenit celebre în lume după ce au fost transcrise în chineză şi aduse, pe Drumul Mătăsii, până în Europa şi nordul Africii. De altfel, menţiuni asupra sexualităţii se regăsesc în scrierile indiene încă din perioada 1700 - 1400 î.Hr, în renumitele Vede, Mahabharata şi Ramayana, cu mult înainte de apariţia Kama Sutrei.

Templul Kandariya Mahadeva este considerat un exemplu al artei arhitectonice din India medievală, acesta fiind ridicat în jurul anilor 1025 - 1050, din porunca regelui Vidyadhara, rege din dinastia Chandella.  De fapt, Kandariya este cel mai mare dintre cele 85 de temple care alcătuiau complexul Khajuraho (capitala a regatului în timpul dinastiei Chandella), temple din care astăzi se mai păstrează doar 20. Recunoscuţi pentru apetenţa lor pentru artă şi pentru numărul uriaş de temple ridicate în cei 500 de ani în care au influenţat destinele Indiei, monarhii din dinastia Chandella s-au întrecut în a lăsa posterităţii unele dintre cele mai frumoase construcţii realizate vreodată.

Este şi cazul templului Kandariya Mahadeva (kandara înseamnă “peştera”, în timp ce Mahadeva este o altă denumire a zeului Shiva), construcţie remarcabilă, săpată într-un bloc uriaş de piatră, dedicată zeului Shiva şi soţiei sale Parvati.

Templul, care se ridica până la 31 de metri şi este împodobit cu 84 de coloane. Pe acestea apar nu mai puţin de 646 de statui, alături de care se pot număra încă 226 de reprezentări ale zeilor, care se regăsesc în interiorul templului, precum şi un uriaş lingam, străvechi simbol falic indian ce sublinia natura infinită a zeului suprem, Shiva. De altfel, el s-a vrut o reprezentare a muntelui sfânt Meru, munte sfânt al aceluiaşi zeu.

În mod intenţionat, cei care au construit templul au făcut în aşa fel încât, privit frontal, el să nu ofere privitorului niciuna dintre scenele atât de controversate ce detaliază actul sexual (mithuna). Chiar şi astăzi, motivul pentru care templul indian a fost împodobit cu sute de scene erotice reprezintă un mister pentru specialiştii.  Unii dintre ei susţin că statuile simbolizează nunta dintre cei doi zei, Shiva şi Parvati, idee argumentată prin numeroasele fresce care îi reprezintă pe cei doi. Localnicii susţin că imaginile simbolizează unirea intimă dintre două simboluri diametral opuse – Shiva ( conştiinţă şi principiul masculinităţii pe de o parte) şi Parvati (energia şi principiul feminităţii ). O altă probabilă explicaţie este aceea care vede în sculpturile erotice simboluri ale fertilităţii, abundenţei şi norocului.

Şi totuşi, motivul pentru care multe dintre statui înfăţişează mai mult de doi parteneri şi poziţii sexuale inspirate de yoga rămâne şi azi un mister. Indiferent care ar fi răspunsul, statuile rămân o celebrare a frumuseţii femeii şi a dragostei în toate formele ei. Sursa: turismistoric.ro

Citit 4315 ori Ultima modificare Vineri, 24 Iunie 2016 12:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.