Expoziția doctorandelor Cristiana-Emanuela Tărbuc și Diana Păunescu

Expoziția doctorandelor Cristiana-Emanuela Tărbuc și Diana Păunescu
Diana Păunescu/Cristiana-Emanuela Tărbuc
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Deschisă mai întâi la Iași, în cadrul unui program care urmărește promovarea și lansarea tinerelor talente din domeniul artelor vizuale, expoziția "Paths. State of being" ("Căi. Stări de spirit") a pictorițelor Cristiana-Emanuela Tărbuc și Diana Păunescu a fost găzduită, începând din 2 decembrie, şi de Galeriile de Artă "Nicolae Mantu" din Galaţi.

Ambele artiste sunt licențiate ale Universității "Dunărea de Jos" din Galați, Facultatea de Arte, secția Pictură, absolvente ale studiilor de masterat Grafică - Ilustrație și Animație, de la Universitatea Națională de Arte "George Enescu" Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design, iar în prezent sunt doctorande în cadrul aceleiași instituții de învățământ superior și asistente universitare la Facultatea de Arte din Galați. Diana Păunescu lucrează din aprilie 2023 și ca graphic designer la Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" din Galați.

De-a lungul timpului, ambele artiste au participat la multe expoziții cu caracter local, național și internațional, printre care: "Identități ieșene" (2022), "Basme re-construite", Iași (2022), Bienala Internațională de Artă Miniaturală Timișoara (2022, 2024), Bienala Națională de Grafică "Constantin Găvenea", Tulcea (2022, 2024), Bienala Națională de Pictură Constanța (2023), Bienala de Pictură "Alexandru Ciucurencu", Tulcea (2023), Salonul Național de Plastică Mică Brăila (2023, 2024), Bienala Națională de Artă Plastică "Lascăr Vorel", Piatra Neamț (2023/2024), "Conexiuni", București (2024), "Emoții și Culoare", Galeriile de Artă "Nicolae Mantu", Galați (2024), Salonul Anual "Atelier 35", Casa de Cultură a municipiului Iași (2023, 2024), Bienala Internațională de Artă Contemporană "Nicolae Tonitza", Bârlad (2024), Salonul de Artă Contemporană "Tempus Vernum", Brașov (2024); Salonul Național de Arte Vizuale "Martha Bibescu", București (2024), Expoziția "Micul Prinț", Satu Mare (2024), Expo-Alumni, Casa Artelor Galați (2024) etc.

Expoziția de la Galeriile "Nicolae Mantu" a reunit pe simeze lucrări de pictură, grafică și grafică digitală, în centrul cărora se află figura umană surprinsă în diferite ipostaze și atitudini. În genul portretului, Cristiana-Emanuela Tărbuc surprinde personaje feminine al căror chip exprimă melancolie, tristețe, cufundare adâncă în gânduri ("Femeie în galben"), uimire, admirație și satisfacție ("Contemplare"), zbucium, tumult interior care declanșează accente de disperare ("Strigi și tu?") sau care dezvăluie trăiri și stări emoționale ale propriei persoane (autoportretele "Introspecție" și "Retrospecție"). Adesea, artista configurează chipul și corpul personajelor doar fragmentar, oprindu-se la o anumită parte anatomică, așa cum se întâmplă, de pildă, în admirabilul portret de un lirism învăluitor intitulat "Veni, Vidi, Amavi" sau în compozițiile "Absențe", "Sâmbătă seara", "Prezențe" și "To all", acesta din urmă cu elemente de pop-art. De remarcat grija artistei pentru claritatea formelor, desenul precis, coloritul sensibil, de mare finețe, folosirea în aproape toate lucrările a unui galben temperat dominant, armonizat cu nuanțe de roșu, verde și negru care o ajută să evidențieze stările sufletești pe care le trăiesc personajele.

Diana Păunescu, un temperament interiorizat, meditativ, preferă ca dominantă roșul închis, iar modalitatea de exprimare la care apelează este expresionismul, un expresionism bazat pe metaforă și simbol, sub haina cărora descifrăm conotații care țin de condiția umană, de existență noastră pământeană, de raporturile interumane, de sondarea propriului for interior. Adolescenta din uleiul pe placaj "Extensiune cerească" este proiectată pe un fundal albastru, vălurit cu nuanțe de alb și roșu pal ce lasă să se vadă urma pensulei. Un cerc luminos, aidoma unui nimb îngeresc îi aureolează imaginea capului. Chipul ei lasă să se citească o frământare și combustie interioară aproape incredibilă pentru vârsta pe care o are. Tabloul "Seeing like this" este construit având în centrul său motivul ochiului, simbol al profunzimii, al pătrunderii în esența lucrurilor și fenomenelor, al spiritului adâncurilor. Personajul din "Călător prin timp" este înfățișat fragmentar, desculț, trăgând cu mâna stângă un geamantan. Atmosfera tabloului este enigmatică. Alte lucrări se intitulează "Sărut", un portret feminin pictat în maniera pop-art, "Stigmatul timpului" și "Vive dentro di me".

Într-o serie de lucrări de grafică digitală, Diana Păunescu dezvoltă tema maternității, înfățișând fătul uman în diferite stadii de dezvoltare intrauterină, de la cel de embrion până la cel aproape de naștere (tripticul "Creații", "Fetus 1, 2, 3, 4, 5, 6"). Sunt compoziții realizate în alb-negru, de dimensiuni 50x40 cm fiecare, în care graficiana mânuiește cu abilitate punctul, linia, hașurile, petele, obținând imagini expresive, tehnica nefiind deloc ușoară, mai ales că totul este creat cu ajutorul computerului.

Important eveniment pentru începutul de carieră al celor două artiste, care le-a dat posibilitatea unei confruntări directe cu mai multe lucrări cu publicul, expoziția semnată de Cristiana-Emanuela Tărbuc și Diana Păunescu de la Galeriile de Artă „Nicolae Mantu” are valoare unui act de cultură care subliniază capacitatea tinerilor formați la Facultatea de Arte din Galați (înființată în 2008) de a continua tradițiile artei plastice de la Dunărea de Jos și de a adăuga sânge proaspăt la înnoirea acesteia. 

Foto 1 - Cristiana-Emanuela Tărbuc - "Veni, Vidi, Amavi"

Foto 2 - Cristiana-Emanuela Tărbuc - "Contemplare"

Foto 3 - Diana Păunescu - "Extensiune cerească"

Foto 3 - Diana Păunescu - "Seeing like this"

Galerie de imagini

Citit 1552 ori Ultima modificare Vineri, 27 Decembrie 2024 16:46

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.