Evaluaţi acest articol
(4 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

O inițiativă bună, ce promovează conceptul de investitor individual (business angel) ca alternativă de finanțare a unei afaceri, nu este suficient de atractivă pentru investitori.

Legea privind stimularea investitorilor individuali - Business Angels (nr. 120 din 29.05.2015) a fost adoptată cu scopul de a reglementa condițiile prin care persoanele fizice pot beneficia de facilități fiscale, dobândind părți sociale prin investiții în microîntreprinderi și întreprinderi mici.

Printre problemele identificate cu această lege se numără: facilitățile fiscale modeste acordate investitorilor, exceptarea unor domenii precum consultanța, construcția de nave maritime și fluviale, imobiliare; acordarea de facilități doar învestiției în microîntreprinderi și întreprinderi mici; posibilitatea realizării investiției doar în obiectul principal de activitate al beneficiarului; facilitățile fiscale se acordă investitorului doar în primii trei ani de la realizarea investiției și doar dacă investiția se face prin majorare de capital social; investitorul nu este protejat din punct de vedere al datelor cu caracter personal (apare în certificatul constatator al beneficiarului).

Asociația Patronatul Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud - Est (PTIRSE) a organizat un workshop dedicat special identificării de idei de îmbunătățire a acestei legi. Astfel, mai mulți reprezentanți de patronate și ONG-uri au discutat despre măsurile de îmbunătățire a acestei legi, echipa de proiect aplicând și un test IMM.

Concluzia: Legea Business Angel este utilă pentru mediul de afaceri, însă există păreri pro și contra puternice privind eficienței ei în stimularea investițiilor.

Recomandări: Pentru eficientizarea acestei legi, este nevoie de îmbunătățirea facilităților fiscale pentru investitori. Printre soluțiile identificate, se numără scutirea investitorului de la plata impozitului pe veniturile sub formă de dividende pentru o perioadă de 5 ani din momentul dobândirii părţilor sociale, pentru dividendele aferente părţilor sociale dobândite; scutirea acestuia de la plata contribuțiilor în ceea ce privește sănătatea, pentru veniturile din dividende, pentru o perioadă de minim 5 ani; scutirea de la plata impozitului la vânzarea părților sociale oricând după realizarea investiției; scutirea de la plata contribuției asiguratorii pentru muncă pentru o perioadă de cel puțin 5 ani; scutirea plății impozitului pe venit sau profit pentru o perioadă de minim 5 ani. Pentru asigurarea confidențialității investitorilor individuali, se propune ca legea să fie modificată astfel încât să permită atât persoanelor fizice cât și asociațiilor de investitori sau grupurilor de interese economice, să investească și să beneficieze de pe urma facilităților oferite.

Pentru îmbunătățirea condițiilor de realizare a investițiilor, se propuneca investitorii să poată investi în planuri de afaceri din diferite domenii de activitate și să nu fie limitați astfel la investiții exclusiv în obiectul principal de activitate al beneficiarului. De asemenea, legea ar trebui să permită realizarea de investiții atât în numerar cât și în natură, know-how, etc. Astfel, ar trebui ca investitorul și beneficiarul investiției să decidă de comun acord cum este mai bine pentru planul de afacere să se materializeze colaborarea. O modificare importantă constă și în oferirea posibilității ca investiția să se facă printr-o asociație de investitori sau grup de interes economic, protejând investitorii, iar plafoanele de sume investite ar trebui să se stabilească pe categorie de IMM. De asemenea, legea ar trebui să permită investitorului să decidă de comun acord cu beneficiarul, numărul de părți sociale preluate.

Asociația Patronatul Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud-Est (PTIRSE) implementează proiectul "Îmbunătățirea capacității mediului de afaceri pentru a propune politici publice alternative la inițiativele guvernamentale." Scopul acestuia este de a îmbunătăți capacitatea PTIRSE de a formula și promova propuneri alternative la politicile publice inițiate de Guvern și Parlament, care afectează mediul de afaceri din România. Printre rezultatele așteptate se numără elaborarea unui numar de cinci propuneri de politici publice alternative privind îmbunătățirea mediului de afaceri din România, dezvoltarea aplicației web TestIMM.ro, instruirea unui număr de 120 de persoane provenind din ONG-uri, sindicate și patronate, în domeniul formulării de politici publice alternative asupra actelor normative care afectează mediul de afaceri, acceptarea de către autoritățile publice abilitate, a unui numar de cinci politici publice alternative la actele normative care afectează mediul de afaceri (valoare proiect 971,138.20 lei din care 951,715.43 lei reprezintă cofinațare UE, data începerii proiectului 14.09.2018, data finalizării 13.01.2020, cod MySMIS 110215 / SIPOCA 139, www.testimm.ro, Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.).

Competența face diferența!

Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.

www.poca.ro

(P)

Citit 1396 ori Ultima modificare Joi, 21 Noiembrie 2019 10:00